07. Jiwa Kecil

145 17 1
                                    

KERUSI RODA DITOLAK PERLAHAN memasuki wad itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

KERUSI RODA DITOLAK PERLAHAN memasuki wad itu. Biarpun Kai masih boleh berjalan namun dia tidak larat hendak berdiri berlama-lama. Tadi mereka bersama-sama menahan debar menanti Amira yang bertarung nyawa di dalam wad bersalin.

Wajah Amira yang pucat singgah di matanya. Kai terkebil-kebil menahan air mata melihat jasad kecil yang didukung ibu mertuanya. Lah membantu Kai membetulkan duduknya. Bayi kecil kini di dalam dukungan, terasa kekok pula. Kai meminta dibawa mampir ke tingkap, menghadap ke arah simbahan matahari pagi yang masih dingin suasananya.

Dengan suara yang tersekat-sekat, dia mengazankan anaknya. Menitis air mata seorang ayah membasahi wajah bayi yang masih kemerahan itu. Lah berpaling ke belakang. Dahinya mula berkerut halus, hidung terasa pedih dan mula merah melihat Amira menangis perlahan di pelukan ibunya. Itulah azan yang paling sayu pernah mereka dengar.

🌥

DERETAN KEK YANG DIPISAHKAN DENGAN dinding kaca dipandang dari seberang jalan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

DERETAN KEK YANG DIPISAHKAN DENGAN dinding kaca dipandang dari seberang jalan. Kereta mengganggu penglihatannya bagai tidak wujud. Entah bila dia tidak sedar, pemegang pintu bakeri itu sudah digenggamnya. Seumur hidup tidak pernah dia memasuki mana-mana kedai kek. Bukan kegemarannya.

“Encik Khairillah?”

Lah memandang ke sisi. Terkejut dia hingga teranjak ke belakang. Wajah putih bersih itu memang mampu membuatkan dia hilang arah. Apalagi pertama kali melihat gadis itu tanpa uniform putih yang selalu dipakainya membuatkan dia merasa gadis itu sungguh lain sekali. Kemudian dia memandang ke arah apron yang dipegang oleh jururawat itu.

“Cik kerja di sini ke?”

“Tak. Ini kedai kakak saya,” balas Zahirah. Apron itu dilipat elok dan diberi kepada penjaga kaunter. “Encik nak beli kek ke?”

“Err...” Lah menggosok keningnya. Deretan kek dipandang. “Saya tak minat sangat benda-benda manis ni. Cuma, beberapa hari lagi adik saya nak buat majlis cukur jambul anaknya. Saya tengah cari idea, benda apa yang sesuai saya nak beri pada staff-staff hospital dan pesakit kanak-kanak.”

“Oh, saya boleh bantu pilihkan kalau encik tak keberatan.”

Lah memandang gadis itu seakan tidak percaya. Rajin pula nak menolong dia.

Tak Pernah Hilang (Completed)Where stories live. Discover now