Seperti biasa, pada pukul 3 petang pelajar tingkatan 5 perlu menghadiri kelas tambahan. Pada hari itu, kelas 5TY mengadakan kelas tambahan perniagaan. Bergembiralah bagi siapa yang telah meng 'drop' kan dirinya dari subjek elektif tersebut. Mirul menghantar Scha kesekolah dan memesan untuk tunggu dipondok guard.
Scha hanya mengangguk.
Setelah 1 jam belajar, mereka diberikan masa rehat selama 10 minit.
'' Saya nakgi tandas boleh? '' - Soal scha sambil mengangkat tangan kanannya.
'' Nak aku teman? '' - Irah menawarkan dirinya untuk pergi ke tandas bersama Scha.
'' Eh takpe aku boleh pergi sorang ''
Scha berjalan ke tandas atas berseorangan. Baru sahaja Scha memijak beberapa anak tangga tingkat 2, Scha terasa seperti diekori oleh seseorang.
'' Tapp '' - bunyi tapak kasut.
'' Azaischa? ''
Scha melepaskan nafas lega.
'' Cikgu..Takut saya tau tak saya ingat siapa la.. ''
'' Azaischa '' - Cikgu Azzim melihat tepat kemata Scha. Tangannya perlahan lahan menyentuh tangan Scha.
'' Apa ni cikgu? '' - Jerit Scha dengan muka marah sambil mengelak dari tangannya dipegang.
'' Tolong..Jelaskan apa hubungan awak dengan Mirul ''
Scha mengangkat mukanya dan memandang Cikgu Azzim yang tinggi.
'' Kenapa? kenapa Cikgu nak tau? dah lah Cikgu saya nakgi tandas '' - Scha meninggalkan Cikgu Azzim yang masih berdiri di tangga bawah.
Selepas selesai, Scha memilih untuk menggunakan tangga kiri iaitu berhadapan dengan kelas 5TY.
Kelihatan kereta Cikgu Azzim masih berada dibawah garaj kereta guru.
'' Apa dia buat, tak balik lagi '' - Omel Scha sambil berjalan.
'' Amboi, lebih 10 minit. Gi mana '' - Soal Syah.
Scha berjalan menuju ke tempat duduknya tanpa menghiraukan Syah.
************
Scha dan Irah berjalan menuju ke pagar hadapan sekolah. Scha menunggu Mirul sepertimana yang telah diberi tahu. Fikiran Scha bercelaru, masalahnya dengan Haikal masih belum selesai malah perlu menghadapi masalah baharu.
Scha yang muram ditegur Mirul.
'' Kenapa? Ada apa apa ke ni? '' - Mirul menyoal Scha.
'' Takde apa apa ''
Mirul mengangguk.
Hubungan mereka seperti orang asing. Rasa marah Mirul masih belum reda bagaikan hujan bersama ribut dan petir yang masih belum berhenti.
*********
Scha yang sedang mengulangkaji dimeja belajarnya memerhati Mirul di sofa. Mirul langsung tidak mahu bercakap dengan Scha.
Scha memikirkan cara untuk memulakan perbualan dengan Mirul. Mahu meminta Maaf kerana telah membuat suaminya marah. Dia tidak mahu membesarkan lagi masalah mereka.
'' Cikgu? ''
Mirul memalingkan wajahnya kepada Scha.
'' Apa? ''
Scha perlahan menolak kerusinya dan berjalan menghampiri Mirul.
'' Saya minta maaf sebab buat cikgu marah '' - Scha berlutut sambil menundukkan wajahnya.
Mirul memegang baju Scha dan mengangkat Scha bangun.
'' Tak apa, awak tak tahu apa masalah sebenarnya. Saya pun salah jugak sebab tak bagitau awal awalkan? ''
Mirul yang tinggi lampai itu dipandang Scha dengan mata yang menakung Air.
'' Nope! Jangan nangis. Saya maafkan awak '' - Pujuk Mirul.
'' Cikgu tau tak? Saya banyak sangat masalah. Saya malu nak cerita kan pada cikgu. '' - teresak esak Scha menangis dihadapan Mirul.
'' Oke oke, awak share dengan saya. Saya dan janji kan dengan awak untuk jaga awak? ''
Scha tidak mampu mengungkapkan kata kata. Dia menahan sebak. Mahu sahaja dia menceritakan segalanya tentang apa yang terjadi antara dia, Haikal dan Cikgu Azzim. Tetapi Scha bimbang hubungan persahabatan Mirul dan Azzim musnah hanya kerana dia.
'' Cikgu, kalau saya tak macam perempuan lain. Cikgu nak saya lagi ke? ''
Mirul memandang Scha dengan muka yang serius. Apakah yang Scha cuba beritahu?
'' Kalau saya ceritakan pada cikgu, Cikgu tinggal kan saya tak? '' - Soal scha lagi.
Mirul mengangguk tersenyum sambil lap air mata Scha.
'' Saya sebenarnya.. ''
'' Tingg '' notifications whatsapp berbunyi dari telefon Scha.
Scha menggapai telefonnya dimeja.
[Fazil Haikal]
[What about us? ada orang tau ke?]
[Video]Scha dengan tangan menggeletar menekan [download] yang tertera diskrin telefonnya.
Video.
Video Scha yang dicium Haikal. Scha yang terkejut terus memadam video tersebut.
Mirul yang masih berdiri berhampiran sofa memandang Scha sambil mengangkat keningnya.
Scha menggelengkan kepalanya dan beredar turun ke bawah.
'' Apa yang dia cuba nak beritahu '' - Perasaan ingin tahu Mirul semakin tidak mampu bertahan.
Dia tidak lagi sabar menunggu jawapan dari isterinya Scha.
YOU ARE READING
[C] Cikgu, Boleh Jadi Bodyguard Saya?
SonstigesScha terpaksa berkahwin dengan pilihan Ibu, perkahwinan mereka di atas dasar perjanjian dua orang sahabat. Scha diberi pilihan antara menyambung pembelajarannya diluar negara dan berkahwin atau tidak boleh belajar di mana mana University. Siapakah l...