❨ 15:00 ❩

656 101 2
                                    

❝ Ini saf perempuan lah. Lelaki mana boleh masuk! ❞

Ayat yang keluar dari mulut perempuan tadi terngiang di dalam minda. Rasa untuk menyelidik berkaitan saf terbit di benak hati.

Dah alang-alang unlimited internet waktu malam ni, baik aku jadi saintis sikit. Ehek!

"Definisi Saf" dengan ejaan yang hanya sekadar tekaan aku mula mencari maksud Saf.

[Maybe chapter kali ni panjang. Rajinkanlah diri anda membaca ya]

SAF DALAM SOLAT: Perkataan Saf diambil dari bahasa arab ( صف ) yang bererti barisan. Saf dalam solat akan terbentuk apabila dalam mengerjakan solat berjamaah terdapat imam dan berapa orang makmum. Maka orang-orang yang berada di belakang imam hendaklah membentuk saf ataau barisan yang teratur dan memenuhi syarat-syarat sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. dalam banyak hadits-hadits baginda.

Menyempurnakan Saf Yang Hadapan Dahulu

Dari Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sempurnakanlah saf pertama, kemudian saf berikutnya. Jika kurang (saf pertama telah penuh/tidak mencukupi), maka hendaklah ia mengambil saf yang belakang."
(HR an-Nasa'i, 2/93)

"Ouh ini saf. Barisan dalam solat" hurmmm..

Entah kenapa. Setiap kali aku cari isitilah pasal islam. Mesti hati aku lembut semacam nak terima diorang dalam hidup aku.

Sedangkan aku dah sebati dengan agama kristian. Dari kecik lagi aku dah diajar untuk ke gereja setiap hari ahad untuk sembahyang.

Tapi, benda tu macam tak tenangkan aku pun. Mungkin iman aku tak cukup kuat? Hurmm..

Bila tengok pasal islam ni. Hati aku rasa excited gila nak belajar pasal benda ni. Dan aku pernah dengar yang diorang ada satu kitab suci yang nama dia Al-Quran.

Hurmm.. Baik aku kaji lagi pasal benda ni.

----

Seperti yag dikatakan, chap 15 bari publish ehek

First tag :

itsyu- nazsthetic_ YuriKim369 YuRi-ssi- jinyee53 itsyu- harleysyaaa jikooksahhh cheeseupingu fullsundaeni qissbeaniu- kawaiimochi_riko12 kookieqilh_ Izliyana_natasya song_hwj

Please Excuse Me - Jaemin (C)Where stories live. Discover now