Ez a kis napló a gerincferdülésemről, leginkább a korzettemben töltött hétköznapjaimról szól. Ha valaki netalántán olvassa ezt a könyvet, s fűzős sorstársam, küldöm az erőt, ha pedig csak szimplán érdeklődik a téma iránt, kedves tőle, hogy foglalkozik vele.
Így az elején egy kicsit beavatnálak titeket abba, hogy mi is pontosan ez a betegség, amivel küzdök, s ennek a konzervatív kezelése.
Idiopathiás scoliosis, scoli - vagy csak szimplán gerincferdülés
Az egészséges gerinc így néz ki elölről és oldalról:Mint ahogyan látjátok, elölnézetből egyenesnek kell lennie, oldalról pedig íveltnek.
Ezzel szemben a scoliosisos betegek gerincén elöl-hátulnézetből is görbület látható. Ezen a képen jól látszik a különbség:
Az esetek kis százalékában a csigolyák is megcsavarodnak a tengelyük körül, és ha nem kezelik időben, akkor korrigálhatatlanná válik a becsontosodást* követően, ezért kifejezetten fontos, hogy a kezelés időben elkezdődjön. Ez a strukturális gerincferdülés, a súlyosabb.
Téves elképzelések is léteznek, sokan úgy hiszik, hogy ez a nehéz iskolatáskától, vagy a mozgásszegény életmódtól alakul ki, ez nem így van.Az enyhe gerincferdülés - a legtöbbeknek ez van - funkcionális, és nincs magában a csontban elváltozás, csak hanyagtartás.
Eszerint kezelik a gerincferdüléseket:
10 cobb-fokig*
elegendő az intenzív gerinctorna/Schroth torna* ,
20 foktól felfelé pedig többnyire a tornát korzettel, gyakori konrollal, röntgennel, orvosi vizsgálattal egészítik ki.
45-50 fok felett javasolnak műtétet.Az én személyes esetem
Nekem dupla strukturális görbületem van, egy s alakhoz hasonló ív van a gerincemben, főleg a derekamnál/csípőmnél aszimetrikus elég csúnyán, ez sok sok bosszúságom okozója.
Amikor diagnosztizálták, pontosan 18 volt az alsó
14 a felső görbületem.A gerincferdülés néha okozhat fájdalmat, én személy szerint tapasztaltam, illetve hosszú ideig ülni vagy állni sokkal nehezebben tudok, hamar fáradtságot érzek a hátamban.
Sokaknak van kisfokú, funkcionális (azaz tartáshibából stb. eredő). Ezt sokan összekeverik a súlyosabb strukturálissal.
Az a bosszantó, hogy több személy a környezetemben úgy volt még a 35 fokos gerincemmel is, hogy ahh, szinte minden fiatalnak van, semmiség, ússzak sokat.
Az úszás nem tesz jót a gerincferdülésnek, ha az olyan súlyos, mint az enyém, mert egyformán mindkét oldalamat erősíti, így csak megszilárdul a görbület. Nem lehet egy gerincferdültet letudni annyival, hogy ússzon a beteg, ez egy óriási tévhit, ezt az orvosaimtól tudom.
Soha nem helytálló!Ez a strukturális, komolyabb probléma már ritkább, mint az átlagos gerincferdülés.
Tudni kell, nincsen két egyforma gerincferdülés, ezért a terápia mindig személyre szabott.
A gerinc különböző szakaszain előfordulhat. Nekem például egy nagyfokú ágyéki lumbális gerincferdülésem van, és egy mérsékelt háti.
A jövőben terhesség alatt egy ágyéki scolival veszélyeztetve is lehetek emiatt.
Tényleg nem tréfa; komolyan kell venni.
ESTÁS LEYENDO
A gerincem története
De TodoFurcsának találhatjátok ezt a témát. Igen, tényleg a gerincemről fogok írni. Az enyém ugyanis nem átlagos; súlyos gerincferdülésem van. Hogy mire van szükségem, mi is ez a probléma egészen pontosan, az a könyvemből kiderül. A sorstársaim iránti tá...