حلم البدايه

25K 90 23
                                    

مملكه الراقي
الجزء الاول
حلم البدايه...

ذكرايات وايام تمر علي الانسان تغير كل ما فيه من البدايات والنهايات للحقيقه التي تحتويني نسير علي النهج ونتذكر ايامنا الخوالي ولا نفيق الا علي حلم جميل او كابوس وذكره سيئه لنا ونقف مع انفسنا هل نحن فعلنا هذا الشي حقا ام لا هل نحن سعيدين في حياتنا ولا نجد اجابه غير اننا كنا وما زلنا في عالم الضياع ولا نعرف من نكون غير اننا نحن البشر الخطائين بعضنا يتوب والاخر يتباها بمعصيته والبعض يعصي ويستغفر ثم يعود .....

مملكه الراقي....... للراقي

سيارات شرطه موجوده بالمكان تنير فلاشاتها ذات الثلاث الوان الابيض والازرق والاحمر واناس كثيره موجودين وملتفين حول سيارات الشرطه ليشاهدوا ماذا يحدث..
اخوي
هلا والله
وايش فيه
والله مادري ياخوي بس يقولوا في حد هنا يقبضوا عليه الشرطه بالعماره هادي
اها ومين هادا الشخص وايش مسوي
والله مادري  الحين نشوف كل شيء
الله يسترها عليه وعلينا
امين اها اهو نزل معاهم
اها هذا المصري الي ساكن بالدور الثاني
اي والله وايش مسوي هذا
والله ياخوي هذا انسان محترم وملتزم واعرفه كويس ودايما معانا في الصلاه
الله يخارجه

نزل كمال بطل قصتنا من العماره الي ساكن فيها وركب سيارة الشرطه وذهبوا به الي قسم الشرطه التوقيف ودخلوه الي السجن ....
كمال شاب مصري يعمل بدوله عربيه شخص مجتهد وطموح بني نفسه بنفسه عصامي وجوز نفسه وعاش حياته وباجتهاده وشغله بقا رجل اعمال وفتح مؤسسات في مجال عمله .....

في توفيق السجن ...
خير ياولدي ايش عندك
والله ياعم ما اعرف
خير ياولدي كلنا هنا ديون
هو انا كنت عاوز اسال احنا فين
احنا هنا في الحقوق قسم تنفيذ الاحكام
اها وانا ايه جبني هنا
اكيد عليك امر قبض
ومين يعني يكون مشتكيني
وايش دراني انت ادري بالي مشتكيك ياولدي

وايش فيه ياعم جمعه ايش فيه المصري
مايعرف خصمه يافهد
اها ياخد جوالي يدق علي حد من اهله ويعرف مين مشتكيه
جزاك الله خير يافهد ياولدي

اتصل كمال بحد من اصحابه وقاله انه في السجن وعاوز يعرف مين مشتكيه وهو في السجن ليه وفعلا صاحبه جه للحقوق وسال وعرف ان حد من المؤسسه الي هو بيشتغل فيها اشتكاه بمبلغ فواتير وسندات لامر زي وصلات الامانه في مصر....

وفي الصباح خدو جمعه وفهد وكمال ورحلوهم علي السجن العام واول مدخل السجن العام سلموه ملابس السجن وقلع كل ملابسه ودخل لجوه سبع ابواب مقفولين عليه وهناك دخل للحجر او الاستقبال قابل هناك المجانين والحراميه وبتوع المخدرات جميع بتوع الجنايات لابسين رصاصي والاموال العامه ابيض عشان كده كانوا بيفرقوا بين اصحاب الجنايات واصحاب الماليات اول ما دخل العنبر كان فيه عشرين سرير دورين وعنبر طويل وفي اكتر من مائه وخمسون فرد وعتمه الدخان ماليه المكان وناس بتكح وناس بتتخانق والصوت عالي وازعاج لقي واحد قابله قله كمال... ايوه.. تعال ورايه.... طيب... ده سريرك ودي عليه سجاير اتفضل.. ياه يعني في اكتر من ١٥٠ واحد هنا من قبلي وانا ليا سرير ودخان انت مين... ياعم انا قبل كل حاجه مصري زيك وغير كده كمان في واحد مكلمني من امبارح صاحبك اسمه حسام قلي انك جي وكمان انا اعرفك من بره وانا هنا رئيس العنبر.... تسلم ياغالي اسم الكريم ...حسان ..عاشت الاسامي .....

مملكه الراقي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن