Bab ^1

92 10 0
                                    

"Icha? Lambatnya kamu balik? Pergi mana tadi ni? Tahu tak mama risaukan kamu?". Ice hanya mendiamkan diri.

"Besok papa nak Icha ikut kami ke airport. Kita pergi jemput Nisah. Make yourself free"

Ice tahu itu merupakan satu arahan.

Tetapi Ice hanya membuat muka bodoh. Whatever! Dia sendiri tak tahu kenapa dia dengan Nuraisyah Hanisah kini tiada hubungan yang istimewa dalam diri mereka.

Tak tahulah kalau Nuraisyah Hanisah pun rasa benda yang sama. Tapi,gambar sewaktu mereka kecil dahulu sangat rapat.

Mungkin yang lainnya tidaklah pelik sebab mereka merupakan pasangan kembar seiras. Nuraisyah Maisarah dan Nuraisyah Hanisah.

"I'm talking to you,ICE!". Suara papa yang kuat telah menghambat terus lamunan Ice. Gadis itu menarik nafas dalam dan menghembusnya perlahan. Dia memandang wajah mamanya dengan kekecewaan dan berkalih memandang papa yang sudah meletakkan majalah di atas meja.

"No. I don't get you,pa. I really don't". Ice menghampiri mama untuk mencium tangan wanita itu dan berlalu masuk ke dalam bilik.Dia tidak benci tetapi dia kecewa. Sebelum dia sampai ke pintu biliknya, Haris Iskandar pantas mendahuluinya.

"Tell me now,what was happend?". Aisyah memberhentikan langkahnya.Ice memandang geram ke arah lelaki di hadapannya.

" What do you want,ha?? Get out from there!". Haris Iskandar akur dengan permintaan Aisyah. " Icha, kalau ada problem. I'm here for you". Haris Iskandar masih setia di pintu bilik Aisyah.

" I have told you, DON'T EVER CALLED ME ICHA!". Pintu bilik itu ditutup kuat. " I'm just worried about you,Ice"

" Stop worried about me and please leave me alone!". Haris Iskandar menarik nafas dalam dan menghemburkannya dengan kasar. Perempuan ni memang dingin macam ice!

Pagi-pagi lagi Ice sudah keluar. Sebelum mama papa dan Haris turun bersarapan, dia perlu cabut keluar. Nanti kalau terserempak dengan mereka pasti banyak soalan yang ingin diajukan. Paling malas dia nak jawab bila papa yang mula bertanya. Nanti tak pasal-pasal aku kena turun airport nak jemput minah tu balik.
"Wait,asal aku benci sangat ek dengan dia? She is my twin right?"

Seketika kepalanya mula berdenyut. Ice yang ketika itu sedang memakai kasut di tepi rak kasut jatuh secara tiba-tiba. Sakit? Ya! Rasanya amat-amat sakit.

" Ice? Hey kenapa ni?". Haris yang berada di belakang Ice terus mengangkat gadis itu lalu di bawanya ke bilik. Ketika itu dia mahu keluar untuk berjoging di taman perumahannya itu.
Mama yang baru sahaja menuruni anak tangga memandang hairan ke arah Haris.
" Apa yang kamu dukung tu,Haris?" Mama yang tidak berkaca mata pada pagi itu mengikuti langkah Haris.

" Icha. Dia pengsan tadi,ma".

Riak muka mama sudah berubah. Risau barangkali. Mama mendekati Ice yang sedang terbaring di atas katil milik Haris. Nak buka bilik gadis itu,berkunci. " Haris,panggil papa kamu dekat bilik bawah". Haris akur dengan arahan mama.

"Pa, Icha pengsan"
"What?" Lelaki separuh abad itu mengerutkan keningnya. Atau itu sahaja reaksinya.

ICE COMPLETE 💯Where stories live. Discover now