"Kau lepak dengan aku ni,parents kau tak marah ke?". Hanni menyoal Ice yang sedang melontarkan bola ke dalam jaring.
" Abaikan diorang". Ice buat muka bodoh. Bola yang keluar daripada jaring disambut lalu di lontarkan kepada Hanni."Asal ajak aku lepak petang-petang ni?", Hanni menagkap bola yang di lontarkan oleh Ice.
" Lah, ajak lepak pun dah tak boleh ke?". Ice menghampiri Hanni dan merampas bola yang berada di tangan gadis kecil itu.
Hanni memandang ke arah langit. "Apa cerita kembar kau? Dengarnya dia nak balik hari ni kan?", Ice memandang Hanni minta penjelasan.
" Aku tengok ig dia". Ice terus melabuhkan punggungnya di sebelah Hanni." Biarlah dia. Hati aku sakit bila aku ingat dekat dia. Macam- macam nightmare aku dapat pasal dia". Hanni menelan liur.
" Kau dah ingat ke apa yang berlaku?" Ice menggeleng. " Tak lama lagi agaknya". Hanni mengambil sebotol air mineral dan dihulurkan kepada Ice.
" Kau sepatutnya ingat sebelum dia balik ke sini,Ice". Ice menyambut huluran daripada. " Sebab?".
" Kau tak nak tahukan pasal benda ni. Aku pegang kata-kata kau,Ice". Pandangan Ice beralih kepada Hanni yang sedang ralit memandangnya.
" Bagitahu aku cepat,kenapa?". Ice menggesa Hanni yang baru meneguk air mineral.
"No!"
" Tell me now!"
"No! No! And no!". lebih baik Ice sendiri yang tahu puncanya.
"Fine,whatever", Ice meneguk laju air mineral yang di hulurkan Hanni kepadanya. Haus sangat. Tiba-tiba iphone nya yang berada dalam kocek berdering. Dengan pantas Ice menyeluk keluar telefonnya. Sekilas dia memandang nama pemanggil, PAPA langsung dia mematikannya.
" Siapa?"
" Dato' Tajuddin" . Hanni hanya menggelengkan kepalanya. Memang sesuai dengan nama dia sekarang ni,ICE!
" Asal kau reject call?". Hanni bertanya lagi.
"Kau gila ke? Nanti dia tanya aku asal tak balik lagi.Pastu aku kena pergi airport angkut minah tu bawak balik. Memang tak lah!". Muka cemberut Ice menggelikan hati Hanni. " Ice , jom ikut aku". Hanni sudah berdiri daripada duduknya.
" Nak pergi mana?"
"Makan. Aku belanja". Ice mengukirkan senyuman manisnya. Perut Hanni dah berkerocong dek lapar sangat. Iyerlah,sekarang ni pun dah pukul 8 malam. Tiga jam kut dia lepak dekat court netball semata-mata nak teman kan si Ice ni!
"Jom!".
YOU ARE READING
ICE COMPLETE 💯
Short StoryICE? Bersifat dingin,dialah orangnya. Amnesia selama empat tahun menyebabkan dia malas nak ambil tahu siapa dirinya yang sebenar. Status diri pun sudah berubah. Haris Iskandar pula terpaksa meninggalkan Ice selama dua tahun untuk menyambung urusanny...