"Ma? Abang Haris mana? Dia tak jemput Ice ke?", soalan yang berturut-turut keluar daripada mulut Ice hanya di jawab dengan gelengan.
"Abang Haris benci dekat Ice,ke? Ice ada cakap dekat dia yang Ice benci dia. Tapi Ice tak bermaksud pun,mama"
Mama memalingkan mukanya ke arah papa yang sedang memandu. Papa hanya mendiamkan dirinya. Hanisah yang berada di tepi Ice sudah berpaling arah. Dia pun turut terluka atas tindakan papa."Nisah? Asal you diam ni?" Ice memandang ke arah Hanisah yang menghadap tingkap kenderaan yang di naikinya. Hanisah dengan pantas menyeka air matanya.
"Nothing. Ice, are you okay?" Dia bukan tak nak berbual dengan Ice tetapi, Ice sendiri yang benci dengannya. "Of course Ice tak okay".
Hatinya masih bercelaru ketika itu. Tiba sahaja di pintu utama rumahnya,langkah Ice mati di situ.
"Ma, betulkah Haris tu husband Ice? Its make me confius". Mama turut berhenti melangkah. Wanita itu masih tiada jawapan yang sesuai untuk memberitahu hal yang sebenar kepada Ice. "Ma? Papa? Tell me now. I want the answer". Satu persatu wajah di hadapannya di tenung.
"Am I really her wife?". Gesaan daripada Ice menyebabkan papa terpaksa menjawabnya , " Yes, you're" Papa terus masuk ke dalam rumah dan berlalu ke biliknya.
"Ma? Selama ni? Dah empat tahun kami bernikah?" Ice masih kaku di situ dan mula menggigil.
"Kenapa Haris tak bagitahu? Kenapa semua orang diamkan perkara ni?". Hanisah yang daripada tadi menjadi pemerhati terus mendapatkan Ice. Dia memeluk Ice dengan erat dan membawanya ke pangkin yang terdapat di halaman rumah.
"Abang Haris tak nak Ice keliru dan terus keliru. Dia nak biarkan Ice yang ingat semula. Even you're really hate him after you woke up from the coma, he still want you,Ice. Dia salahkan diri dia di sebabkan kemalangan tu. Kalau dia bagitahu yang Ice tu isteri dia yang sah, of course Ice akan tak percayakan dia dan terus membenci abang Haris,kan?" Ice sudah kehilangan kata. Memang dia akan benci Haris,but now dia amat meemrlukan Haris. Mana Haris? Dia benci sangat ke dengan Ice?
Ice memeluk erat tubuh Hanisah. "I'm sorry Nisah. Kalau I dapat accept yang Husaini sayangkan you daripada I, I takkan jadi macam ni" Ya! Benda inilah yang menghantuinya selama ini. Benda inilah yang membuatkan dia benci pada kembarnya.
"Hey, you ingat lagi benda ni, Ice? I dah lupakan dia. Dia curang dengan I jugak,Ice. We're same". Hanisah menceritakan kebenaran yang sudah lama dia pendam.
" He Is my nightmare", mereka berdua berkata serentak.
.....
Ice memanjat tangga satu per satu. Banyak benda yang berlaku pada dirinya hari ini. Akal warasnya sudah dapat menerima segala yang baginya adalah mimpi ngeri. Dan sekarang dia amat memerlukan Haris di sisinya.
Langkah Ice terhenti di hadapan bilik Haris. Tombol pintu lelaki itu di pulas perlahan.
Tup!
Tidak berkunci.
Ice memasuki bilik itu dengan langkah yang tidak bermaya. Selama dia hidup dua puluh empat tahun ini, terlalu banyak lelaki yang bernama Haris Iskandar ini memberi makna dalam kehidupannya. Pertama, lelaki ini merupakan abangnya, beralih menjadi seorang suaminya dan menjadi God-know-who,dan akhirnya menjadi bayang-bayang. Dia membaringkan tubuhnya di atas katil kepunyaan Haris.
"I miss you abang. I'm really miss you" Akhirnya sepasang mata milik Ice terpejam di situ.
YOU ARE READING
ICE COMPLETE 💯
Short StoryICE? Bersifat dingin,dialah orangnya. Amnesia selama empat tahun menyebabkan dia malas nak ambil tahu siapa dirinya yang sebenar. Status diri pun sudah berubah. Haris Iskandar pula terpaksa meninggalkan Ice selama dua tahun untuk menyambung urusanny...