BAB 10

52 5 0
                                    

Ma,Icha baru dua puluh tahun tau,"Wajah mamanya direnung lama. " Icha tak nak kahwin dulu. Tolonglah mama cakap dekat papa". Aisyah Maisarah merengek manja dalam pelukkan mamanya.
"Icha, kalau Icha ikut mama pergi ke China, benda ni takkan jadi macam ni". Icha melonggarkan pelukkannya. Icha pun tak nak benda ni jadi macam ni!
"Papa tak kira! Korang berdua kena kahwin jugak! As soon as possible". Haris memandang papanya yang sedang bercekak pinggang. Mungkin marahnya masih belum reda.

"Pa. Macam mana Haris nak kahwin dengan Icha sedangkan dia tu adik Haris". Haris masih ada keberanian untuk bertentang mata dengan Megat Tajuddin. "Kau sedar tak yang kau tu anak angkat keluarga ni?" Ayat papa memang dah cukup menyentuh tangkai hati Haris. Lelaki itu hanya beriak biasa. " Haris setuju nak kahwin dengan Aisyah Maisarah" Haris memandang ke arah aisyah Maisarah. Gadis itu kelihatan terkejut mendengar kata-kata daripada Haris. " What? Abang Haris dah kenapa??? Why you treat me like this?" Aisyah Maisarah menangis semahu-mahunya di bahu mama.

.....

"I hate you! I am really hate you!". Kepalanya di iringkan ke kiri dan ke kanan. Wajahnya sudah lencun dek penuh dengan titisan peluh.
" Ice? Ice? Open the door. Ice , abang Haris ni". Ketukkan pintu yang berkali-kali menyedarkan Ice daipada mimpi buruknya.

"Ice,are you okay?". Ice masih diam tidak berjawab. Keadaannya sekarang ini sedang mencungap teruk. Dadanya berombak laju bagaikan nyawanya seperti di hujung tanduk.

"Ice???". Tombol pintu itu masih tidak di buka.

"Haris,kenapa tu?". Mama dan Hanisah yang tiba-tiba muncul daripada belakang menghentikan perbuatannya seketika.

"Kenapa dengan Icha?" Hanisah mengetuk pintu bilik adik kembarnya. "Icha, open the door,Icha". Giliran Hanisah pula yang mengetuk pintu bilik gadis itu.

"Sekejap,mama ambil kunci pendua". Mama dengan pantas menuju ke arah ruang bawah. "Abang Haris, Icha kenapa?". Nampak riak kegusaran di wajah Hanisah. "I don't know. Abang Haris dengar dia menjerit".

Buk!

"Icha! Icha!". Terkejut mereka berdua apabila terdengar seperti sesuatu yang terjatuh dari dalam bilik. " Nah kuncinya. Buka cepat pintunya Haris", dengan pantas Haris meyambut huluran daripada mama.

"Ice? Ya Allah!". Ice sudah menggelupur seperti dalam ketakutan.

Dengan pantas Haris memangku kepala Ice. " Ice,bukak mata ni. Abang ada dekat sini", Haris menampar lembut pipi Ice.

Mama dan Hanisah seperti tidak terkata. "Ice,mama ada ni. Kenapa ni sayang?". Air mata milik mama sudah menitik jatuh di atas lantai. Rambut mengurai gadis itu disentuhnya.

Mata milik Ice kelihatan lemah tidak bermaya.

Mulut gadis itu berbicara lemah, "You're my husband?"

Haris mengangguk lemah. Ice sudah mengingatinya. "Ice, buka mata ni. Jangan takutkan abang". Haris mengalihkan pandangannya kepada Hanisah.

"Call ambulance,now!". Hanisah yang baru tersedar daripada lamunannya dengan segera berlari ke bawah membuat panggilan.

ICE COMPLETE 💯Where stories live. Discover now