وعلى مائدة الإفطار كان يجلس شباب عائلة المصري بالإضافة إلى نيرة وفاطمة.
أنس بابتسامة... وصلتوا امتى بقى ياحلوين.فاطمة.. النهاردة الصبح انت عارف إن الترم اتلغي علشان كده عمي بعتني انا ونيرة علشان نشتغل معاكم.
أنس... اشطاا ده احنا هنولعها.
نيرة... لسة زي ما أنت يا أنس.
أنس بغرور.... وانا اتغير ليه بقى... انا حلو.. وشيك... وغني.. ورجل أعمال ناجح.لياقطعه جاسر.. طب يلا بدال مااخليك فطيرة أعمال ناجحة.
أنس.. طب يلا بقى يابنات.يوسف... انا هروح معاكوا انا لسة عندي أسبوعين اجازة.
سيف... نعم ياحبيبي وانا هقعد لوحدي ليخطر على باله فكرة.. ليكمل جاسر تعال عايزك فهمس لجاسر لكي لايلفت انتبههم.جاسر وهو يغمز له... عايز تستفرد بالبت.
سيف وهو يربت على ظهره بقوة اسمها ميجيش على لسانك ياظريف.. وغور يلا واعمل الآن قولتلك عليه.
جاسر بصوت منخفض... حاضر هو انا اقدر اعترض.
**********************
في قاعة اجتماعات شركات المصري.
ليلة... انا اقربت أخلص التصميم ده... وانتي اه اخبارك ياوعد.
وعد... ثواني وخلص.ليدلف الشباب.
ومعهم نيرة وفاطمة.
ردوينا... مين دول.
أنس... مش الأول تقولي صباح الخير.
رودينا... أسكت إنت ان مش بكلمك.
جاسر... دي فاطمة أخت سيف ودي نيرة اخت يوسف.
ليلة... أتشرفنا بيكم.
فاطمة... الشرف لينا احنا.
جاسر هو ينفذ ماطلبه من سيف ... ليلة ممكن تروحي لسيف اديله الملف ده.فاطمة وهي تهمس لجاسر... مش معنا اخترت ليلة ياجاسورة... ليكمل جاسر بنفس اللهجة مش انا ياختي المختار ده اخوكي ياختي هو الواقع.
فاطمة.. ولازم يقع اذا كنت انا لما شوفتها وقعت.
جاسر وهو يحاول كتم ضحكته... مصر ترحب بكى
ياااافطومة.ليلة... بس انا لسة مخلصتش بقى المودلات.
جاسر... كملي باقي شغلك هناك وخدي لسيف الملف ده.
ليلة وهي تنظر لهدي.هدى.. روحي ياليلة... وانا وهبقي أعدي أخدك.
ليدخل يوسف في تلك اللحظة... لينظر لهدي إزيك ياهدي انتي بتعملي ايه هنا.
هدى بابتسامة... قولت أساعد البنات في اسبوعين الإجازة دول بدل مقعده لوحدي.
نيرة وهي تربت على كتف يوسف.. انت ياحبيبي ماشوفتش غير هدى.
يوسف... ورحمة جدك يانيرة لو مالمتي نفسك بأخد منك ٥ الف جنيه ومش هديكي ولاقرش بعد كده.لتنظر له بإستعطاف.... هو انت مين هو انا اعرفك.
يوسف.... أيوه كده وانا برده بقول الطيب أحسن.فإذا بفاطمة تضع يدها على كتف جاسر ويد نيرة على كتفيه الاخر.. ليقولا في نفس اللحظة انت هتفهمنا اه البيحصل ولا ايه ياجاسور.