صباح يوم جديد.
يلا بقى قالتها وعد بحماس لسينما.
أنس... احنا جاهزين.
أحمد... ازيكوا ياشباب.
جاسر.. ايه ده أحمد جاي معنا.. لتقاطعه فاطمة ايوه انا رنيت عليه علشا يجي معنا.
سيف انا هركب معاكي ياليلة.. علشان عربية عطلانة.
في منتصف الطريق.سيف اه اه...ليلة مالك ياسيف في ايه انت كويس
سيف.. لا انا نسيت اغير على جرحي.. ممكن نرجع علشان مش قادر استحمل الوجع.
رن هاتف ليلة.. الواا ياهدي..
هدى.. عربيتك اختفت من الطريق ليه.. ليشير لها سيف بعدم اخبارها.
لتكمل ليلة... لا ده سيف نسي تلفونه في القصر.. علشان كده رجعنا نجيبه.
هدى.. ماشي ياحبيبتي.. لو حصل معاكي اي حاجة قوللي.
وبعد أن أغلقت الهاتف سيف انت كويس..
سيف.. ماتخفيش ده مجرد وجع بسيط.
ليلة.. استحمل احنا وصلنا اه.
وبعد الدخول للقصر ليلة... انا نسيت الدواء في الحديقة الصبح روحي هاتيه.
ليلة.... تمام.آسف يافاطمة انا لازم أمشي دلوقتي...لتقاطعه فاطمة بملامح حزينة.. ليه ياأحمد.
أحمد معلش ياحبيبتي شغل مستعجل.
فوقفت سيارة فاطمة ليدلف منها أحمد.
سلام... وبعد أن تحركت بالسيارة.. لتقول لنفسها هروح أوصله اكيد مش هيلاقي مواصلات.
لتستدير بسيارتها.. لترى أحمد يعتل سيارة أخرى فكررت اتباعه.*********************
وبعد أن دخلت الحديقة.. اصابتها صدمة من المنظر.
ورود في كل مكان وبالونات.. وصورة كبيرة لها مرسومة باإحتراف تبدو وكأنها هي الحقيقية لتمتلئ عيونها بالدموع.
اتعلمته علشانك.. قالها سيف بابتسامة.. ليكمل لما عرفت انك بتحبي الرسم.. فتعلمته علشانك... ليكمل بنفس نبرة العشق.. انا مستعد اعمل اي حاجة علشانك.. لينزل على إحدى ركبتيه.. ليلة انا بحبك.فاطمة كانت تراقب المشهد من بعيد بعد أن دلف أحمد للقصر ولكنها قد نسيت لما هي هنا وهي ترى السعادة تعود لأخيها.. ولكن الصدمة أصبحت رفيقتها حينما رأيت أحمد يقف من بعيد ويوجه مسدس على صدر سيف... كادت بالحديث
ولكن قلق ليلة اوقفها فقد بدأت الصورة تتضح أمامها... خوف ليلة منذ لقائها باأحمد. فأخرجت هاتفها ولتقتط عدة صور لهذا المشهد البشع.ليلة بملامح خالية من التعبير... بس انا مش بحبك ياسيف.. انت مجرد صديق مش اكتر انا بحب واحد تاني.. وتركته وخرجت من القصر.. ليبقى سيف علي وضعه والصدمة رفيقته... فأبعد أحمد سلاحه عن سيف.
لتركض له فاطمة بسرعة.. سيف سيف قوم ياحبيبي.
سيف بصدمة... بتحب واحد تاني.
فاطمة في نفسها وهي تتوعد لذاك الحقير بالهالك .. أهدى ياسيف... دي أقدار.
ليقاطعها سيف بحد... بس انا كنت بشوف الحب في عنيها ليا.... مستحيل يكون احساس كدب.
وتركها وذهب لغرفته.. وقدمه لاتقوي على حمله.
فهرولت.. فاطمة خلف ليلة بعد أن غادر ذاك اللعين أحمد.