Zaquan duduk termenung diatas kerusi empuknya di dalam bilik ofisnya itu. Kini 2 tahun telah berlalu, dia masih lagi seakan tidak mempercayai lagi kini dia sudah menjadi sebahagaian daripada kumpulan THE DRAGONS (TDS), "Irfan .. Gangster?, serius la? Apsal aku tk pernh thu ape² pon psl ni? And aku memang x pernh jumpe diaorng sebelum ni.. Diorang tipu aku ke? Tapi diaorang layan aku dengan baik.. Diaorang berpure-pure aje ke?" Terlalu banyak persoalan sehingga tidak terjawab di dalam benak fikirannya .
Lalu dia menyelukkan tangannya didalam poket baju kotnya , tanpa sengaja dia terpegang sebuah kotak, Zaquan menarik keluar kotak itu.. lalu terserlahlah sebuah kotak yang bewarna serta berbentuk hati itu di tapak tangannya. Itu adalah kotak cincin yang dibeli Zaquan seminggu yang lalu di sebuah butik barangan kemas. Hasratnya ialah untuk melamar Riyana sebagai isterinya, namun dia cuba menunggu mase yang sempurna untuk melakukan sedemikian. Zaquan tersenyum sendirian sambil menggigit bibir bawahnya lalu tersenyum.Tiba² Riyana masuk ke dalam dengan membawa secawan kopi nesface untuknya seperti biase. Zaquan cepat² menyimpannya kembali kedalam poket kotnye. Mujur Riyana tidak perasan soal itu. Zaquan mengucapkan terima kasih kepada Riyana dengan senyuman ikhlas dibibirnya.
"Oh ye awak, Khairy dah sampai.. Ermmm maksud saye patner awak untuk projek pusat beli-belah tu dah sampai, nak saye panggilkan dia masuk ke ? "
"Khairy? Sape tu? Bf awak ke?"
Zaquan tergelak kecil tanda mengusik sambil tangan kirinya, menyelak-nyelak rambutnya ketepi. Riyana terdiam, mukanya mula merah ..
"Erh ermmmm bukn la, pandai² je awak ni.. Ermmmm sebenarnya, Khairy tu kawan baik saya dari kecik .."
"Actually bukan setakat bf je, tapi bakal suami" tiba² terdengar suara seorang lelaki dari arah pintu bilik ofis itu. Zaquan tidak menoleh sikit pon kearah suara itu, dia hanya terkaku memandang segelas cawan kopi yang dipegangnya itu. Zaquan sedikit terkejut apabila mendengarkan ayat terakhir lelaki itu , "Suami?" Detik hatinya , namun masih dapat mengawal riak mukanya, dia tidak menunjukkan sebarang riaksi,namun tanpa disedari air jernih yang hangat mengalir keluar dari sepasang anak mata bewarna kelabu cerah itu . Zaquan terus memusingkan kerusinya mengadap belakang dengan pantas "I'm sorry, tapi awak ni Adrean Zaquan kn?, Jup .. Kau ni...." Kata Khairy sambil melangkah mendekati Zaquan . Namun belum sempat Khairy menghabiskan ayatnya, Zaquan tertawa "hahahaha" , dia kemudiannya memusingkan kerusinya kembali sambil wajahnya yang masih ditundukkan itu , lalu mencapai cap merahnya yang berada diatas meja kerjanya itu kemudian dipakainya, dengan cara itu, dia dapat melindungi matanya yang basah dek air matanya yang mengalir , dari ditatap oleh Khairy. Riyana yang tahu bahawa Zaquan sedang bersedih , tidak berani untuk bersuara ape² tentang itu , lagi² di hadapan Khairy. Zaquan kemudiannya meminta diri, dengan alasan ingin meminta Puan Tasha menghidangkan air untuk Khairy .
"Tapi awak.. saye boleh buatkan air..." Belum sempat Riyana menghabiskan ayatnya , Zaquan sudahpon berlalu pergi tanpa sedikitpon menghiraukannya.
"Selamat tengahari Zaquan" tegur beberapa orang pekerja sepanjang Zaquan ke bilik rehat dalam ofis itu.
Memandangkan Zaquan paling muda dalam syarikat itu , jadi dia lebih selesa dan tidak kesah bila pekerja hanya memanggil dia tanpa sebarang ' tittle' .
Zaquan tidak menoleh kearah mereka semua tapi tetap senyum sambil mengangguk-anggukkan kepalanya, tanda menghormati para perkerjanya. Sebaik sahaja dia sampai di bilik rehat itu , Zaqun dengan segera menutup serta mengunci bilik tersebut. Dia mencabut topi dikepalanya lalu melemparkannya ke bawah. Zaquan menghentak meja yang ade dihadapannya, serta menentang-nentang kerusi - kerusi yang berada didalam bilik itu sehingga habis berselerak . "Ya Allah kenape!" Zaquan mula terduduk tersandar pada kabinet dapur itu, dia menghentak-hentakkan kepalanya beberape kali , sebelum akhirnya air jernih dari matanya mengalir lagi sekali.
YOU ARE READING
BISIKAN SUARA MISTERI ✔
Misteri / ThrillerMULA DITERBITKAN PADA 28 / 03 / 2020 . BAB 18/2? RELEASED . TOP TEN TOP 1 dalam #seramsejuk TOP 2 dalam #bayangan TOP 3 dalam #malam TOP 4 dalam #gelap TOP 5 dalam #group TOP 7 dalam #kongsigelap Kisah Ini Bermula Apabila ADREAN ZAQUAN Iaitu Wata...