152 7 0
                                    

"mum, jas nak keluar jumpa kawan sekejap" jerit Jas menuruni tangga itu. Sempat dia memperkemaskan rambutnya agar tidak rosak.

"jangan balik lambat tau, dad nak jumpa jas nanti" kata Datin Ivy sambil mengekori jas ke pintu. Haish sejak cuti sekolah hujung tahun ni, dah pandai anaknya keluar. Nasib baik personaliti anaknya kini sudah berubah. Tidaklah risau sangat.

"okay mum" jawab jas sesudah memasang heels. Nak jumpa ayahnya bukan main susah sebab busy sangat.

PON! PON!

Jas memandang ke arah luar pagar banglo. Kelihatan sebuah kereta Mini Cooper membunyikan hon berkali-kali.

"jas pergi dulu bye" dia melagakan kedua belah pipinya dengan datin ivy. Jas melangkah keluar dari pagar banglo.

"kau ni terhon-hon, sabar lah" kata jas sebaik masuk ke dalam kereta. Dipandangnya aeya yang bercermin mata hitam tersengih-sengih.

"kau tu yang bersiap lambat sangat" kata aeya yang duduk di bahagian pemandu itu.

"dahlah, diana dengan anna dah sampai ke?"

"diorang cakap otw" jawab aeya. Jas membuka telefonnya. Dibukanya group chat mereka berempat. Masing-masing berkata otw. Otw apanya kalau anna yang pergi ambik diana.

"cepatla gerak" kata jas. Aeya menarik hendal minyak lalu terus memecut pergi.

***

Setelah tiba, aeya memarkirkan keretanya di halaman banglo itu. Kereta dia sukati dialah.

"mana diana dengan anna ni?" tanya aeya sebaik keluar dari kereta. Jas turut keluar dari pintu sebelah.

"tadi cakap on the way eish" Jas mengambil telefonnya ingin mendail nombor diana. Namun belum sempat dia mendail, sebuah kereta Land Rover berwarna biru masuk dengan bunyian hon.

"dahlah lambat main hon pulak tu" kata aeya sambil mengetuk tingkap kereta Land Rover itu. Kelihatan diana dan anna ketawa di dalam kereta.

"sorry lah lambat sikit, macam tak biasa" kata anna selepas mereka berdua turun dari kereta. Diana hanya mengangguk disebelahnya.

"Korang nak berborak dekat luar je ke?" tanya satu suara. Mereka menoleh. Kelihatan adam, dylan, nik dan con berdiri dengan muka yang dibuat macho. Ew.

"chill la" kata jas berjalan masuk ke dalam banglo adam itu. Diiringi diana, aeya dan anna dibelakang. Mereka datang atas jemputan tau bukan menggatal.

"by the way welcome to my house" kata adam memberi kata-kata aluan. Kedua-dua ibu bapanya tidak ada di rumah sekarang. Mereka sedang menghadiri majlis rakan sekerja.

Jas, diana, aeya dan anna hanya memerhati hiasan dalaman banglo dua tingkat itu. Woah, not bad taste parents Adam ni. Ala italian gitu.

"duduklah you gais" kata con. Apalah adam ni, tetamu datang tak disuruh duduk. Mereka duduk di sofa. Adam memanggil bibiknya untuk membancuh air.

"lepas dah siap, bibik hantar dekat bilik atas tau" ujar adam. Bibiknya hanya mengangguk lalu pergi ke dapur.

"you boys memang selalu lepak sini eh?" soal anna. Macam selalu jer.

"kiteorang memang selalu main game. Cuti kan so yea. By the way korang datang naik apa tadi?" soal dylan hairan. Takkanlah grab dapat masuk kot ke kawasan perumahan elit macamni?

"anna and aeya pandai drive, diorang la jadi driver i dengan jas" kata diana selamba. Anna dan aeya menjuihkan bibir. Adam, dylan, nik dan con hanya tersenyum mendengar kata-kata diana.

"okay so, kenapa kiteorang kena datang ni?" tanya aeya bertanya tujuan mereka datang.

"about our school and about mrs jane" jawab nik. Jas yang mendengar hanya menayang muka blur. Adam mengajak mereka naik ke tingkat atas. Mereka melangkah ke atas lalu masuk ke dalam sebuah bilik yang mempunyai sofa dan sebuah tv berskrin besar yang melekap pada dinding.

"duduklah" gamit adam. Jas, diana, aeya dan anna tanpa bersuara hanya duduk. Mereka duduk di sebuah sofa yang memuatkan mereka berempat manakala adam, dylan, nik dan con duduk di sofa bertentangan.

"so?" tanya Jas yang masih tidak memahami tujuan mereka masuk bilik itu.

Adam mengambil alat kawalan jauh lalu menekan alat itu. Terpampanglah wajah seorang wanita yang mereka sangat kenali di skrin tv itu.

"mrs jane?!" kata jas, diana, aeya dan anna serentak. Mrs jane yang berada dalam video call itu tersenyum memandang mereka.

"hi girls and boys, how's your holidays?" sapa mrs jane dari skrin tv.

"we are fine mrs jane. Our holidays goes well and fun" jawab con.

"girls?" mrs jane memandang Jas, diana, aeya dan anna.

"everything is fine, we are happy" jawab anna.

"glad to hear that"

"mrs jane ada something nak bagitau ke?" soal jas menyangka mrs jane ada agenda ingin bercakap dengan mereka.

"well, pandai teka" kata mrs jane sebelum menyambung ayatnya. Jas, diana, aeya dan anna menayang muka tanda tanya.

"so, i want to ask all of you to help me. Not a big problem. But i have to extend my holidays because i have to manage something in London. Since my holidays gonna be extend,  i'm not in srivilla for a few months. After dah settle everything in London, i balik la srivilla"

"okay then?" tanya anna. Mereka masih tidak menangkap sebarang point.

"since i takda, i need some students jagakan Srivilla. Can four of you girls help me?" pelawa mrs jane ke arah mereka. Jas, diana, aeya dan anna yang mendengar pelawaan itu terdiam berfikir.

"it means you gais combine with us" terang dylan.

"but why four of us?" soal diana. Mestilah pelik kan mrs jane pilih diorang yang sebelum ni nakal bukan main.

"dont you remember, four of you pernah harumkan nama Srivilla right?" mrs jane masih bermain kata. Mereka berempat mengangguk mengiakan.

"takkanlah sebab tu je kiteorang kena pilih kan?" tanya anna pelik.

"plus you gais dapat good results in PT3 exam last year kan?" kata mrs jane mengingatkan pencapaian mereka yang cemerlang dalam peperiksaan PT3 tahun lepas.

Jas, diana, aeya dan anna mengangguk lagi sekali. Ye tak ye jugak eh.

"plus adam, dylan, nik and con sit for their exam this year, so diorang need some helps to control these students" terang mrs jane lagi.

"dont worry, if korang ada problems, just ask four of us" kata nik.

"please help me, i trust all of you" ucap mrs jane separuh memujuk. Aish macam cute pun ade jugak headmistress Srivilla ni.

Jas memandang diana yang turut memandangnya. Kemudian matanya memandang ke arah aeya dan anna. Masing-masing memandang sesama sendiri berbicara menggunakan isyarat mata. Selepas beberapa minit sunyi, jas bersuara.

"okay mrs jane, we agree with your request"

Mrs jane yang mendengar kata-kata jas itu lalu tersenyum.

"that's my girls and my boys"

a new life,live,love! 'season 2' [Completed]Where stories live. Discover now