"Jas, meet me at the park tomorrow by 10AM. Just both of us, i want to tell you something" - Elena.
Jas yang ingin baru melelapkan mata malam itu segera terjaga selepas melihat chat dari elena selepas beberapa hari kejadian meminta maaf di school cafe.
Dia berfikir sama ada perlu memberitahu diana, aeya dan anna atau tidak. Namun dia diarahkan datang seorang.
'kalau aku bagitahu diorang, confirm diorang tak bagi aku pergi. Maybe elena nak minta maaf and discuss softly kot. Every people deserves second chance' kata jas dalam hati. Dia tahu diana, aeya dan anna masih berasa ragu dengan elena, luna, sherin dan amanda. Matanya memandang diana, aeya dan anna yang sedang tidur di atas katil masing-masing.
Jas mengambil keputusan untuk berjumpa dengan elena keesokan harinya. Dia kembali menyambung tidur.
***
Seperti yang dirancang, keesokan harinya jas berjumpa elena di padang. Nasib baik diana, aeya dan anna tidak curiga apabila dia kata ada urusan lain.
Kakinya terhenti apabila sudah berada di taman. Matanya memandang sekeliling. Kebiasaannya waktu rehat tidak ramai pelajar yang bersiar-siar di taman.
Jas menunggu kedatangan elena selama 15 minit. Namun wajah elena belum muncul. Dia berkira-kira untuk menunggu 5 minit lagi sebelum pulang ke kelas.
"jas" akhirnya elena muncul. Dia tersenyum ke arah jas.
"lama i tunggu, kenapa nak jumpa?" soal jas. Elena masih tersenyum. Jas berasa pelik.
"sorry but i'm not sorry"
Elena segera menekupkan mulut jas menggunakan sapu tangan. Jas tidak sempat bertindak lalu pengsan. Elena tersenyum sinis lalu memapah jas dengan hati-hati agar tidak dilihat orang. Dia menuju ke suatu tempat.
***
"where is she?" Diana bertanya kelam-kabut. Tadi jas janji nak pergi sekejap. Namun setengah jam jas belum muncul. Sesi pembelajaran telahpun bermula. Mereka bertiga tidak masuk ke dalam kelas dahulu sebaliknya duduk di mini park.
"wait, chill. Aku try call dia" aeya mengecall nombor jas. Namun tidak dijawab. Dia mencuba lagi sekali. Masih tidak dijawab.
"dapat tak?" tanya anna. Aeya menggeleng.
"message her" ujar diana. Aeya menghantar chat untuk jas.
"now what should we do?" tanya anna bingung. Where are you jas?
"try ingat balik, dia ada cakap apa-apa before ni?" aeya mencuba cara lain. Diana dan anna terdiam berfikir.
"i guess, not. She doesnt tell us anything" jawab diana. Anna bersetuju.
"agak-agaknya dia kat mana?"
Mereka terdiam serentak. Kepala masing-masing ligat mencari rancangan untuk mencari jas.
"kita bagitau adam!" kata diana setelah lama berfikir. Aeya dan anna mengangguk bersetuju.
"aku try call adam" ujar aeya berharap adam tidak busy di dalam kelas. Harap tiada cikgu bertugas di dalam kelas adam.
"hello adam" aeya menceritakan kehilangan jas. Nasib baik adam tidak sibuk. Adam di atas talian berasa terkejut.
"okay so macam mana?" anna memandang aeya yang baru selesai berbual dengan adam. Begitu juga diana.
"adam suruh kita cari jas around school area dulu. Nanti dia catch up" jawab aeya.
"okay, kita berpecah cari jas. Anything just call" kata diana pula. Mereka bersepakat. Diana mencari di blok kelas, aeya mencari di belakang sekolah manakala anna mencari di blok dorm.
***
Jas membuka matanya dan memandang sekeliling. Semuanya gelap kecuali sebuah lampu malap yang dipasang. Debu yang berterbangan membuatkan hidungnya terbersin. Dia mendapati dirinya diikat di sebuah kerusi. Tali yang diikat ketat menyebabkan pergerakannya terkawal.
Tiba-tiba kepalanya teringat apa yang telah terjadi. Tadi dia ke taman, tunggu, jumpa....
"ELENA!" jerit jas kuat. Mesti semua ni plan perempuan tu.
Elena datang dengan muka sombong diikuti luna, sherin dan amanda. Masing-masing mempamerkan muka puas hati.
"kau ikat aku kenapa?! let me go bitch!" jerit jas meronta di atas kerusi.
"lepaskan kau? no way" jawab luna jahat. Elena menghampiri jas lalu menunduk.
"now takde siapa nak tolong kau" ujar elena.
"kau nak apa?!"
"kiteorang nak menang, asyik kau dengan geng kau je kena adore. Four of us tak dapat attention langsung" jelas amanda meluahkan nada tidak puas hati.
"so kau ikat aku sebab nak attention je? bruh be matured. Are you guys lose your mind?" hambur jas geram.
"kau tak payah nak melawan, ingat now kau seorang. There's no diana, aeya and anna" elena mencengkam rambut jas dengan kuat hingga membuatkan jas terdongak kesakitan.
"lepaslah! sakitlah!" jas merungut kesakitan. Ingatkan dah insaf, rupanya makin setan.
"ingat nak sangat ke kiteorang jumpa minta maaf? such an embrassment moment" kata sherin pula.
"now kau still nak melawan kiteorang?" tanya elena menguatkan cengkaman rambut jas. Jas tersenyum sinis lalu meludah muka elena. Padan muka!
"how dare you?!" marah elena lalu menampar pipi jas. Dia mengesat air liur yang melekat di mukanya. Ew.
"i'm pretty sure that my friends would save me" kata jas. Puas dapat meludah muka elena.
"alolo, sure nya dia" balas luna.
"what about adam?" tanya sherin sengaja menduga jas. Jas terdiam. Nak ke adam tolong dia after dia ignore adam selama ni?
"kesian ye, tak dapat attention dari adam" ujar amanda pedas. Elena tergelak jahat.
"happy suffering, jasmine" ucap elena.
YOU ARE READING
a new life,live,love! 'season 2' [Completed]
Novela JuvenilSambungan kisah Jasmine, Diana, Aeya dan Anna yang sudah berubah di tingkatan 4. Pengetua Srivilla High School memerlukan mereka untuk menguruskan sekolah untuk sementara waktu. Mereka bersetuju dengan pertolongan 4 pelajar lelaki yang pernah dibenc...