₁₉

41 4 0
                                    

"bye aku pergi dulu" kata aeya kepada jas, diana dan anna pada malam itu. Diana dan anna sudah pulang dari dating. Masing-masing tersenyum sehingga ke telinga. Bahagia lah tu. Jas pula kata malam sikit jumpa adam, jadi dia anggukkan ajelah.

Dia tiba di hadapan school hall. Err meremang bulu romanya. Dahla gelap sunyi pulaktu. Teringat insiden diana dan jas kena kacau tahun lepas.

"hello, you kat mana?" aeya call nik. Ape lah nak ajak sweet sweet kat tempat macamni?

"you masuk je dalam dewan dulu" arah nik dalam talian. Aeya hairan namun tangannya menolak pintu dewan yang diperbuat dari batu itu. Dipandangnya keadaan sekeliling. Gelap.

"then?"

"you naik stage dulu" aeya pun naik atas stage yang besar itu. Dia memandang sekeliling. Takde apa-apa pun.

"pergi dekat langsir tu" arah nik masih dalam panggilan. Aeya mendekati langsir yang menutupi dinding stage itu. Dia meraba-raba dinding itu.

"why should.." belum sempat aeya menghabis ayat, tangannya seperti tersentuh sesuatu. Dia menyelak kain langsir itu lalu menemui sel pintu yang sedikit tersorok.

"now buka pintu tu and masuk"

Sebaik pintu itu dibuka, aeya melihat sebuah bilik yang kecil mempunyai sebuah sofa panjang serta meja kaca kecil. Bilik itu berbau harum dengan bauan ros dan dipasangkan lampu berwarna merah.

"surprise!" kata nik yang berdiri di belakang aeya. Aeya berpusing sambil tersenyum.

"mana lah you jumpa bilik ni? i pun tak tahu tau pasal bilik ni" tanya aeya dari tadi musykil. Nik berjalan merapati aeya.

"adalah! rahsia" nik menarik tangan aeya duduk di atas sofa.

"happy valentine's day! I hope we always trust each other" ucap nik lebih kepada pengharapan. Aeya membalas dengan senyuman.

"i made something for you" kata aeya menghulurkan chocolate moist cake kepada nik.

"woah! Nak rasa" pinta nik dengan mata bersinar. Aeya memotong kek itu lalu diletakkan dalam pinggan kecil.

"rasa lah"

Nik mengunyah sambil memandang muka aeya. Baru lah feel.

"sedap! pandai you buat. You suka chocolate eh?" tanya nik masih memakan chocolate moist cake itu. Aeya mengangguk.

"okay kejap" kata nik terus bangun menuju ke satu arah. Aeya hanya membiarkan. Dipandangnya sekeliling. Hmmm romantic vibes.

"tadaa!"

Aeya menoleh melihat nik berdiri di sebelah kotak hadiah yang bersaiz besar. First time dia tengok. Saiznya tinggi separas pinggang nik.

"besar nya kotak ni, you letak apa?" aeya menghampiri nik.

"bukak lah dulu baru tahu"

Balutan kotak itu dibuka. Amboi balutan bukan main panjang.

"teddy bear?" aeya menjerit suka apabila melihat sebuah teddy bear besar di dalam kotak itu. Dicapainya lalu dipeluk. Omagad so fluffy.

"cuba try bukak poket dia" arah nik sambil tersenyum senget. Aeya membuka poket teddy bear itu yang terletak di hadapan. Tangannya menyeluk sambil terasa sesuatu.

"chocolate?!"

Dia mengeluarkan segala jenis chocolate dari dalam poket itu. Gila lah!

"thanks nik!" ucap aeya gembira. Dia memang sukakan chocolate tapi tujuan mengumpul.

"my pleasure, i collected it from different countries tau, just for you"

"omg, seganlah pulak" sahut aeya. Err sedangkan dia mampu buat cake jer.

"no jangan, jom kita tengok movie" mereka berdua duduk menghadap macbook sambil menonton netflix. Popcorn dikunyah dengan rasa berbunga di hati.

***

Senyuman di bibir tidak lekang. Tidak sabar untuk berjumpa dengan adam. Dilihatnya cupcake yang baru dihias dengan strawberri untuk menarik perhatian adam. Dia berjalan ke arah rooftop. Hehe teringat first date dia dengan adam dulu.

Jas mendaki tangga dengan perasaan teruja. Tak lama lagi ni!

Setelah sampai di rooftop, dia berjalan mencari kelibat adam. Nama adam dipanggil.

"adam?"

Dia berjalan sambil kepala menoleh ke kiri kanan. Jas melihat sebuah bangku dihias dengan lilin dan terdapat sejambang roses.

Tiba-tiba matanya ternampak adam. Namun seperti ada seseorang baring di ribanya. Jas yang melihat dengan perasaan curiga terus menghampiri adam.

"what are you doing adam?" tanya jas dengan perasaan dissapointed apabila melihat adam memangku kepala elena. Another drama huh?

a new life,live,love! 'season 2' [Completed]Where stories live. Discover now