₃₇

40 6 0
                                    

Kakinya berhenti setelah tiba di hadapan pagar yang memisahkan kawasan sekolah dan luar. Dia dapat melihat rayyan berdiri di luar pagar memandangnya. Aeya segera memanjat pagar itu.

"kau nak apa lagi?" tanya aeya setelah selamat memanjat. Kini dia dan rayyan sudah berada di luar sekolah. Jalan raya hanya gelap dan sunyi.

"okay, aku tahu that i shouldnt message you or talk to you. But i think i should tell you that elena memang plan semua rancangan before ni sebab four of them tak suka korang. And pasal jas tu, i admit that aku yang tolong elena ambilkan gambar jas untuk diorang viralkan. And serbuk dalam plastik tu actually tepung jer. Elena asked me to fill it" jelas rayyan panjang. Kini dia tidak mahu terlibat dengan elena lagi.

Aeya terkelu mendengar rancangan elena yang didedahkan oleh rayyan. Dia tidak menyangka elena sejahat itu.

"then?"

"and lately, dia ada plan berbaik dengan korang. So they can destroy you dalam diam. Now elena suruh aku rapat dengan kau" kata rayyan memandang aeya yang confuse itu.

"what the hell.." respon aeya. Hatinya geram dengan elena, luna, sherin dan amanda. Rasa nak pecahkan muka pun ada.

"i'm sorry that aku baru bagitahu sekarang. And deal between us tu pun, elena rancang" rayyan mengaku lalu menundukkan kepala. Terasa bersalah.

"so kau memang nak mainkan aku before ni lah?" aeya bertanya dengan hati yang mendidih. Buat penat dia je.

Rayyan mengangguk. Masih tidak berani memandang aeya.

"great! but kenapa kau nak bagitahu sekarang pulak. Stay je lah dengan elena tu!" tanya aeya berang. Dia harus memberitahu jas, diana dan anna.

"i'm so sorry, aku taknak involve dengan dia lagi" ujar rayyan insaf. Dia bertekad mahu berubah.

"so what's your motive?"

"elena suruh aku teruskan plan diorang but i refused it. Then dia ugut aku" jawab rayyan teringat ugutan elena berkenaan aeya.

"dia ugut apa?" tanya aeya pelik. Macamlah ada kena-mengena dengan dia.

"dia kata kalau aku tak tolong dia, dia akan pastikan kita tak dapat jumpa lagi" balas rayyan. Aeya hairan. Macamlah rayyan kisah sangat pasal dia.

"then?"

"okay look aeya, aku tahu elena tu macam mana. She would do anything untuk menang. That's why aku ajak jumpa sini, kita lari" kata rayyan. Dia bimbang dengan keselamatan aeya. Pasal sekolah, ah biarlah.

Terbuntang aeya mendengar ayat rayyan. Lari? No no no, dia tidak mahu terlibat dengan rayyan.

"kau cakap apa ni? i'll never do that. Pandai-pandailah aku lari dari elena. But not with you" aeya menjarakkan diri dari rayyan. Rayyan mendengus.

"you know what, i have a crush on you" confess rayyan. Lagi sekali aeya terkejut. Dia tidak menyangka budak annoying ni suka dia.

"no rayyan no" kata aeya. Tanpa sedar dia mengundur dirinya dari rayyan hingga dia berdiri di tengah jalan raya. Tiba-tiba sebuah kereta datang. Aeya tidak sempat mengelak apabila matanya melihat cahaya terang kereta itu.

"AEYA!" jerit rayyan menghampiri aeya yang terbaring di atas jalan raya. Dia memandang kereta yang melanggar aeya berhenti di hadapan mereka.

"puas hati aku" kata dua orang keluar dari kereta sebelum kembali memandu meninggalkan rayyan dan aeya. Rayyan memandang kereta tersebut dengan rasa marah.

Rayyan memandang aeya yang pengsan. Menyesal dia confess, kalau tak aeya tidak akan mengelak. Air matanya mengalir dengan perasaan kecewa.

***

Sejak malam tadi jas, diana dan anna risau dan mencuba call aeya berkali-kali. Namun panggilan tidak dijawab. Mereka duduk di school cafe dengan perasaan gundah-gulana. Adam, dylan, nik dan con turut ada bersama.

"so semalam nik bukan dengan aeya lah?" soal jas makin bimbang apabila nik memberitahu dia tidak keluar semalam.

"last i jumpa dia masa jas hilang haritu" sambung nik. Dia turut risau apabila aeya tiada di dorm sejak semalam. Menyesal dia bertelingkah dengan aeya hari itu.

"sabar nik, nanti ada aeya kot" adam menenangkan nik yang serabut itu. mhm.

"i didnt expect yang semalam aeya tak balik, dia cakap nak jumpa kawan" terang diana pula. Manalah kau aeya.

"siapa lagi eh kawan dia" tanya dylan.

"mhm" con turut berfikir.

"rasanya dia takda kawan lain except kita" jawab anna. Aeya bukanlah seorang yang friendly sangat.

Tiba-tiba jas teringat rayyan yang pernah menemani aeya semasa Srivilla's fair itu. Dia harus mencari rayyan.

"adam, nik ingat tak lelaki yang selalu dengan aeya tu?" tanya jas. Semua mata memandang jas.

"lelaki mana pulak?" tanya anna hairan.

"aik siapa?" soal diana ingin tahu.

"ingat" jawab nik. Lelaki yang bersama aeya tempoh hari. Orang yang sama di dalam gambar tempoh hari. Bencilah.

"oh yang haritu eh" kata adam yang pernah melihat lelaki dimaksudkan di dalam gambar. Jas mengangguk.

"better four of you cari rayyan tu boleh tak?" pinta jas. Adam, dylan, nik dan con bersetuju.

"anything call us" pesan diana. Mereka berempat mengangguk lalu berlalu pergi. Tinggallah jas, diana dan anna.

"kat mana lah aeya ni" anna meraup mukanya. Macam-macam dah jadi. Jas hanya mampu melihat kawan-kawannya risau.

Tiba-tiba telefon jas berdering. Terpapar nombor daddy aeya. Diana dan anna tersentak. Mereka berpandangan sesama sendiri. Er daddy aeya dah tahu ke?

"angkat jelah" suruh anna. Jas menjawab call itu lalu memasang loud speaker.

"hello uncle?" sapa jas, diana dan anna serentak sedikit gugup.

"jas, diana, anna! Aeya accident. She's in hospital now. Tolong uncle jaga aeya, uncle tak dapat ambil flight sebab flight habis" ujar Tengku Faliq di dalam talian dengan suara panik.

"what?!" jerit jas, diana dan anna terkejut.

"macam mana accident pulak?" tanya diana terkejut gila.

"ada hospital call uncle, tolong tau" kata tengku faliq lagi.

"okay thanks inform kiteorang uncle" ucap jas. Tengku faliq lalu memutuskan panggilan. Jas, diana dan anna segera meminta izin untuk keluar pergi ke hospital.

a new life,live,love! 'season 2' [Completed]Where stories live. Discover now