75 10 0
                                    

Selepas tamatnya cuti persekolahan, para pelajar Srivilla kini kembali bersekolah dengan mood holiday mereka. Bagi jas, diana, aeya dan anna pula berasa gementar dengan tanggungjawab yang mereka harus pikul kali ini.

Jas, diana, aeya dan anna sudah menunggu di dalam bilik mesyuarat yang terletak tidak jauh dari blok utama. Cuma perlu melimpasi swimming pool.

"Hey girls" ucap adam meluru masuk dengan baju uniform sekolah diikuti dylan, nik dan con. Mereka tersenyum sesama sendiri.

"hye" jawab mereka. Hensem jugak eh diorang ni, apesal sebelum ni macam tak hensem je?

"so sini lah tempat meeting kita berlapan, our private room" ujar dylan.

"okay noted" jawab diana.

"tak lah susah sangat nak jaga srivilla, just challenging nak handle naughty students macam korang last year" kata con sengaja.

"heheheheheh" kata anna sambil tersengih.

"and dont worry because you gais tak biasa so your first day akan ditemani oleh your partner. Masih ingatkan partner last year tu?" ucap nik pula. Sengaja adam, dylan, nik dan con merancang begini.

"haaaaah? partner?" tanya jas, diana, aeya dan anna serentak. Adohai, malu lah.

"so macam biasa dylan with diana, aeya and nik, anna with con while jas with me" kata adam dengan senyum smirk.

"grrr" jawab jas.

***

Dylan mengajak diana berjalan menuju ke school cafe. Suasana sekolah itu tidak banyak berubah kecuali pelajar baru tingkatan 1 yang baru masuk.

"rindu lah nak partner macam ni macam last year" ujar dylan di sebelah diana. Tipulah tak rindu.

"eleh yeke rindu" jawab diana separuh malu.

"tak percaya sudah"

Kemudian mereka tiba di school cafe yang ramai itu. Biasalah pukul 8 pagi merupakan waktu para pelajar bersarapan pagi.

"okay now you tengok. Ada something happen tak?" tanya dylan menguji diana. Diana hanya memandang keadaan school cafe itu. Tiada kekecohan. Kecuali kesalahan kecil yang ditangani oleh pihak pengawas.

Tiba-tiba...

"cepatlah! Lambatlah kau ni" jerkah seorang pelajar perempuan terhadap seorang pelajar yang sedang membeli makanan di cafe.

"tepi Sherin! Geram pulak aku dengan dia ni" ujar seorang lagi kawannya lalu menolak badan pelajar yang tidak bersalah itu. Terdorong ke hadapan pelajar itu dibuatnya.

"lain kali jangan main-main dengan aku dan amanda" kata pelajar bernama Sherin itu dengan nada angkuh. Hampir segenap cafe memandang kejadian itu.

"you know what to do?" soal dylan yang masih berdiri tercegat bersama diana menyaksikan drama itu.

"i know what to do" ujar diana lalu berjalan menghampiri pelajar yang bernama Sherin dan Amanda itu.

"whats going on here?" sapa diana dengan senyuman yang sengaja dimaniskan. Matanya memandang sherin dan amanda. Jangan main-main dengan dia ni.

"student ni lah beli makanan pun lembap" jawab amanda dengan acah-acah berani. Rasa gementar apabila berhadapan dengan Diana yang salah seorang kumpulan nakal di Srivilla.

"well, perlu ke nak bertolak bagai?" soal diana lagi. Dia menghampiri pelajar yang menjadi mangsa itu untuk membantu bangun berdiri. Pelajar lain hanya memandang tidak berani menyampuk apabila berkaitan dengan diana.

"acah baik eh kau, tak payah nak menyibuk" kata Sherin berani. Terkejut pelajar lain mendengar ayat Sherin yang berani menjawab Diana.

"kau tahu kan apa aku boleh buat" kata diana mendekati Sherin dan Amanda dengan selamba.

"dah amanda jom" kata Sherin lalu menarik tangan Amanda pergi berlalu meninggalkan school cafe. Rasa cuak pun ada.

"dah semua balik kelas!" arah Diana. Para pelajar mula menyusul balik ke kelas.

"good job Diana" puji dylan tidak menyangka para pelajar mematuhi arahan.

***

"you ingat tempat ni kan?" tanya con sebaik mereka berdua tiba di kolam renang. Hanya kelihatan beberapa orang murid sahaja yang lalu.

"yep, tempat you selalu kacau i kan" jawab anna sambil ketawa teringat memori tahun lepas semasa dia liat sangat nak join program.

"and susah sangat pujuk you lah" bilang con. Oops. Anna tersengih lalu mengalihkan pandangan. Malu.

"so kita buat apa kat sini?"

"remember her?" soal con ke arah seorang pelajar perempuan yang berjalan sambil membawa buku. Langkahnya sedikit sukar kerana timbunan buku yang dibawanya terlalu tinggi.

"is that lina?" soal anna terkejut. Junior yang pernah mencari pasal dengan mereka dan pernah mereka buli. Sampai jatuh kolam budak itu dibuatnya.

"yep"

Anna melangkah menghampiri Lina. Dia menyapa Lina.

"need some help? i can help you" ujar anna. Lina berhenti lalu menoleh ke arah anna. Matanya terbuntang terkejut melihat anna berdiri disebelahnya sambil tersenyum.

"err takpe takpe saya boleh bawak sendiri" sahut lina ingin menyambung langkah nya lagi. Anna segera menahannya.

"itsokay, i help you" anna mengambil beberapa buku di tangan lina.

"so where are we going?"

"err..rr library" jawab lina gagap. Takut si anna ni ada agenda ke nak buli dia lagi.

Lina melangkah menuju ke perpustakaan ditemani Anna. Sempat Anna menoleh ke arah con. Dia mengenyitkan matanya. Con menunjukkan isyarat bagus.

a new life,live,love! 'season 2' [Completed]Where stories live. Discover now