"jas, this is not what are you thinking" terang adam takut jas berfikir bukan-bukan. Elena yang berada di hadapannya segera ditolak. Terjatuh elena dibuatnya.
"auch! adam apa you buat ni?" tanya elena berpura-pura sambil memegang kepalanya yang terhantuk itu. Adam mengendahkan elena.
"waw" kata jas tidak sangka. Dia sempat menghantar chat ke dalam group mereka berempat.
"i takde apa apa dengan dia, dia yang mengada datang sini tiba-tiba" kata adam tidak berputus asa mendekati jas. Jas semakin mengundur.
"takde apa-apa? yang tadi tu apa? i nampak tau. So you suruh i datang ni untuk tengok you dating dengan dia ke apa? Huh" ujar jas dengan nada sebal. Rasa nak menangis pon ada.
"no! manada! i buat semua ni untuk you!" adam menunjuk ke arah hiasan yang dibuatnya untuk jas.
"really? si elena tu buat apa pulak kat sini? kebetulan ke?" soal jas melihat muka elena yang dari tadi terduduk. Ada jugak aku tarik rambut dia ni.
"jas please" adam mencuba meraih tangan jas namun jas mengelak.
"waw waw waw!" kata seseorang dari belakang. Jas menoleh lalu tersenyum. Diana, aeya dan anna sudah tiba.
"like seriously? you dating with her?" kata anna memaksudkan elena. Muka elena dipandang jijik.
"no way! i takkan cheat lah! woi elena kau buat hal lepastu kau taknak mengaku!" jerit adam ke arah elena geram. Elena masih mendiamkan diri.
"dahla adam, just stop acting" ujar diana.
"please jas, you know me well" pujuk adam lagi.
"you know what? rasa useless jer i buat cupcake untuk you. Nah!" jas membaling cupcake yang cantik tadi ke arah adam. Apa nak jadi, jadilah. Adam terduduk.
"sabar jas, kau tunggu jer elena. And adam just give jas some space" kata aeya separuh kesian melihat adam. Dia yang syok dating tadi segera pergi ke rooftop setelah mendapat chat dari jas.
Jas dengan mata berair mengajak diana, aeya dan anna pergi. Elena tersenyum kepuasan.
***
Sudah tiga hari berlalu sejak peristiwa itu. Sejak itu lah jas tidak berjumpa dengan adam. Akibatnya, diana, aeya dan anna turut tidak dapat berjumpa dengan dylan, nik dan con. Adam pula pernah memujuk jas namun tak kena layan.
"nak ikut ke?" tanya aeya suatu petang kepada jas. Mereka berempat baru habis kelas sukan. Jas menggeleng.
"takpe korang pergi lah aku balik dorm dulu"
Diana, aeya dan anna hanya mengangguk. Kesian juga melihat jas yang sering sedih akibat berjumpa adam bersama elena tempoh hari.
Selepas jas pergi, diana, aeya dan anna segera pergi ke private room berjumpa dengan dylan, nik dan con. Mereka mempunyai rancangan untuk menyelesaikan masalah ini.
"adam macam mana?" tanya diana apabila tidak melihat kelibat adam sebaik mereka tiba di private room. Hanya muka dylan, nik dan con.
"sejak haritu, adam diam sikit. Selalu tenung phone, maybe tunggu chat dari jas" jawab dylan yang turut merisaukan keadaan kawan baiknya.
"kes berat ni, jas pun sama. Adam tak cerita apa-apa ke pasal malam tu? About elena or anyone else?" giliran anna menyoal.
"dia macam kurang hyper like before ni, but i know mesti rancangan diorang nak kenakan jas and adam supaya bergaduh" con meluahkan apa yang difikirnya.
"and one more thing, elena and the gang macam try nak rapat dengan kiteorang. Especially elena nak rapat dengan adam, kalau kiteorang memang tak layanlah" kata nik pula teringat sebelum ini elena, luna, sherin dan amanda menegur mereka.
"hmmmmm, obviously ni plan diorang. But kita kena dapatkan bukti dulu" ujar aeya memandang mereka.
"so what should we do now?" soal dylan.
"kita kena bongkarkan plan elena pernah buat macam viralkan jas before ni and plan diorang gaduhkan adam n jas" kata diana. Dia, aeya dan anna sudah berbincang tentang perkara ini.
"okay, anything for the truth. But how?" soal con. Setiap masalah mesti ada strategi kan kan.
"con dengan i kena try pujuk jas and adam untuk solve masalah ni. Like solving this misunderstanding" kata anna kepada con. Yang lain mendengar dengan teliti.
"and you dylan, you kena masuk audition tu dengan i. Because i mesti masuk untuk show dekat elena and the gang that kita tak senang dikalahkan" ujar diana melihat wajah dylan.
"seriously? i tak pernah masuk any audition sebelum ni" dylan ingin membantah namun ditegah diana.
"and i?" nik memerhati aeya.
"you with me siasat dengan details what was happened, are you okay with that?" tanya aeya. Nik hanya mengangguk.
"so, deal?" mereka semua mengangguk. Diana, aeya dan anna sudah sedia memulakan langkah pertama mereka.
YOU ARE READING
a new life,live,love! 'season 2' [Completed]
Genç KurguSambungan kisah Jasmine, Diana, Aeya dan Anna yang sudah berubah di tingkatan 4. Pengetua Srivilla High School memerlukan mereka untuk menguruskan sekolah untuk sementara waktu. Mereka bersetuju dengan pertolongan 4 pelajar lelaki yang pernah dibenc...