"Dia...."
Dia memandang aku dan tersenyum. Badan aku dh start bergeletar. Mcm mana dia blh nmpk aku sebagai hantu?
Tanpa berlengah lagi, aku terus berlari mencari Siyoon. Aku toleh belakang. Dia ikut aku!!
Lalu, aku terlanggar badan seseorang sampai jatuh. Bile bukak mata...
"Yoon Siyoon..\\\\\" Aku terus bangun dan blushing. Dia memandangku dan menarik tangan aku ke tempat yg lebih private.
Di belakang langsir...
"Ape jadi kat kau tadi? Asal kelam kabut sgt?" Dia mendekatkan muka dia dgn muka aku.
"Aku jumpa seorang yg sgt seram dkt balkoni tapi aku tk ingat muka dia. Dia senyum dkt aku. Aku takut sgt sebab senyuman tu sama dgn senyuman orang yg bunuh aku."
Habis aku terangkan kt dia. Siyoon mengangguk. Lalu, langsir tu diselak. "Eh, pengetua Park. Apa pengetua buat kt sini?"
Siyoon menyuruh aku duduk belakang dia. "Saya dtg sini sebab kawan saya jemput." Aku nk pergi tapi mata dia jelas sekali pandang aku.
"Kamu buat ape kt sini?" Pengetua tanya kepada Siyoon kot. Harap harap dia tk bagitahu aku kt sini.
"Saya dtg dgn Minkyu dan Han. Rasanya saya kena pergi sekarang." Siyoon suruh aku ikut dari belakang. Dia perasan yg pengetua pandang aku.
Habis majlis...
"Puas kau makan?" Aku angguk sebab makanan kt sini banyak sedap. "Tapi tk sesedap makanan kau masak." Dia terdiam.
Kami menunggu driver Siyoon. Sementara tu duduk kt tangga. "Kau tk rase ke maybe pengetua Park ade kaitan dgn kes kite ni."
Aku mengangkat bahu dan memandang langit yg dihiasi dgn bulan. Dia pun ikut ape yg aku buat.
"Siyoon, kau tk pernah jatuh cinta dgn seseorang ke?" Dia memandang aku dgn senyuman. "Tk pernah lagi. Aku mana rapat dgn pompuan."
"Habis tu pompuan yg kau jumpa tadi?" Dia hanya senyum. "Dia tkde pape dgn aku selain kawan." Aku hanya angguk. Memang tk patut kalau jadi lover dia.
"Hei, jgn risaulah. Ni zaman muda lagi. Aku masih sekolah." Aku malas nk angguk lagi. "Kau tk pernah cintakan mana mana perempuan?" Dia geleng.
"Hah, driver aku dh sampai. Jom." Aku ikut dia dari belakang. Aku masuk dulu baru dia.
"Esok kite selesaikan yg ketiga ye~" Telinga aku meremang dgn bisikan dia. Aku angguk je. Kes ketiga iaitu peristiwa kolam kecil.
Esoknya...
Yoon Siyoon (pov)
Aku tiba di sekolah terlalu awal sampai ade sikit je pelajar dtg. Tujuan aku dtg awal ialah untuk cari kolam kecik tu.
Aku menjejakkan kaki di tempat swimming pool. Kt sini ade kolam besar dgn kecik.
Aku hampiri kolam kecik. "Tk sangka kolam cetek ni blh org mati." Aku main main dgn air kt kolam.
Sekali tu, tgn aku rasa mcm ditarik ke dlm. Disebabkan kuat sgt, aku pun ditarik masuk ke dlm kolam.
Aku rasa mcm tk blh bernafas dlm tu. Dan mata aku ternampak seorang lelaki di dlm.
Dia tarik aku ke dasar dan....
"Wei! Asal aku kt alam lain ni!" Sedar sedar aku di permukaan darat tapi tempat yg aku tk kenal.
Lebih kurang aku masuk ke deminsi lain lah ni.
"Kau blh nmpk aku ke?" Suara garau itu amat didengari. Aku nampak seorang lelaki yg kelihatan seumur aku. Maybe hantu.
"Aku blh rasa kau ade. Bile kau sedar aku tahu, aku terus blh nmpk kau." Hantu tu hanya angguk.
Aku pandang sekeliling. Kelihatan aku di zaman 2000. Sebab pemakaian diorang lain dari aku.
"Kau nk tahu mcm mana aku mati kan? Kali ni aku ajak kau tgk secara live." Aku hanya perhatikan sahaja.
Aku nmpk lelaki itu duduk bersama rakannya di sebelah. Muka kawan dia tk jelas. Ni live rosak ke?
"Wei, Jimin. Kau janganlah nangis. Dia reject kau mesti ade sebab." Member sebelah tepuk tepuk belakangnya.
"Aku bkn ape tapi tk sangka dia buat mcm tu." Dia sangat kesedihan. Lalu, member dia bagi satu minuman.
"Minumlah ni. Barulah okey." Laki tu pun minum dan...."Kau bagi aku ape ni?"
Tanpa lengah lagi, member dia tolak laki tu masuk kolam kecik. Tanpa belas kasihan, dia terus keluar.
Sampai petang baru polis ambulan dtg. Jimin mati sebab lemas. Tapi sebelum tu, ade sesuatu yg dia minum tadi.
"Kau minum ape sebelum kau mati?" Dia memandangku. "Aku minum racun. Jadi sebab tu aku blh mati kt kolam kecik."
Aku angguk. Lalu dia tarik tangan aku kembali ke alam sebenar aku.
Aku keluar dari kolam kecik tu. Bile keluar, aku nmpk Moonbyul di luar. "Mcm mana kau blh dtg?"
"Hello! Im ghost. So, I can go everywhere." Aku pun iya iyakan sahaja. Lalu, dia menghulurkan tuala kt aku.
"Untuk aku ke? Thank you..." Aku lap baju aku yg basah. Tk sangka aku kena tarik oleh Jimin tu.
"Siyoon, aku rasa kau kena berhati hatilah time nk sentlekan semua kes ni. Sebab aku masih syak yg pembunuh tu still hidup."
Aku pandang dia. Are you serious that the killer still life? "Kenapa kau pasti sgt dia hidup?"
Moonbyul mengeluh. "Sebab tk dgr khabar tentang dia. Kau nk aku ckp ape lagi?" Aku terus bangun nk masuk kelas.
"Wei, tunggulah aku!" Moonbyul lari ke arah aku. Kami meninggalkan tempat tu dgn cpt. Tk nk disyak.
Di kelas....
Pagi menghadap kelas BI. Ni kelas yg aku agak lemah sebab susah nk dpt A.
Asal kepala aku rasa mcm panas je? Adakah sebab aku masuk kolam tu lama sangat? Ataupun aku penat?
Aku letak kepala aku kt atas meja. "Woi, fokus belajarlah. Jgn tidur." Terdiam seketika...."Kau sakit ke?"
Aku angguk. Lalu, Moonbyul tolak aku jatuh dari kerusi. Ni untuk ape? Takde funtion kot nanti.
"Yoon Siyoon! Bawak dia pergi ke bilik kesihatan." Arah cikgu. Semua bising tgk aku pengsan kt kelas. Okey tarik balik ayat tk funtion tadi.
Aku didukung oleh Han untuk ke bilik sakit.
●●●●●
Aku sedar dari pengsan. Aku nmpk yg Moonbyul sebelah aku. Dia tidur.
Aku mengusap rambutnya. Lembut je. "Kau mesti penat tolong aku. Kesian kau."
Lalu, mata Moonbyul terbuka. Dia terus tepis tgn aku. Taulah benci aku.
"Aku gi keluar dulu lah." Moonbyul hilang begitu sahaja. Aku sambung tidur balik.
Sewaktu tgh syok Yoon Siyoon tidur, ada seseorang masuk. Di tangannya yg mempunyai sebilah pisau.
"Yoon Siyoon. Kamu fikir kamu akan terlepas?"
Pisau itu dibuat main. Siapa org ni sebenarnya?
YOU ARE READING
MOON DIARY || moonbyul✔
Mystery / ThrillerKisah silam yg lalu... Seorang gadis bernama moonbyul mati akibat batu bata hempap di kepalanya dan bergolek di tangga sekolah sehingga mati..... "Mustahillah ada citer mcm tu...mustahil!"rontak Yoon Siyoon, pelajar yg penakut. "Kau ni penakut sgtl...