Ep 2 🍁

56 8 0
                                    

"Omma, Umji dah balik!" Laung Umji. Kasutnya dimasukkan ke dalam rak kasut. Dia melangkah masuk ke dalam rumah.

Diam. Biasanya, omma dia akan berada di dapur. Tiba-tiba, dia teringat appanya.

"Appa! Appa!" Panggil Umji. Dia melihat sekeliling rumah itu. Masih diam.

"Appa mesti keluar ni," teka Umji. Dia meletakkan begnya di dalam bilik dan mengambil tuala umtuk mandi.

Usai mandi, dia ke dapur. Dia bercadang untuk buat Bibimbap untuk ommanya.

"Omma mesti suka," fikir Umji.

...

Segelas air kosong diletakkan di atas dulang bersama bibimbap. Dia tersenyum apabila memikirkan reaksi ommanya apabila melihat dia memasak bibimbap.

"Mesti omma terkejut tengok ni," kata Umji lalu ke bilik ommanya.

Pintu diketuk perlahan menggunakan kaki. Maklumlah, tangan penuh.

Sekali lagi pintu diketuk. Senyap.

"Omma!"

"Omma!"

Panggil Umji. Masih senyap. Umji mula risau.

Dia cuba membuka pintu. Tidak berkunci. Tanpa membuang masa, Umji membuka luas pintu itu.

Prangg!!

Berderai gelas kaca. Bibimbap di dalam mangkuk berterabur di atas lantai. Matanya terbuntang.

"Om..omma.." kata Umji perlahan. Dia mengalirkan air mata. Dirinya kaku di muka pintu.

Jasad yang membiru itu dipandang. Sel otaknya bagaikan tidak bersambung sebaik melihat kejadian itu.

Beberapa minit kemudian, Umji mulai sedar. Dia jatuh terjelepok.

"Omma.."

"Omma!"

"Omma!! Omma!!" Raung Umji.

Dia mengusutkan rambutnya. Tak sangka dia terpaksa melihat ibunya dalam keadaan sebegitu.

Dia duduk di tepi dinding sambil menekup mukanya pada lutut.

"Omma.. omma.." panggil Umji bersama esakan.

Dia kembali memandang jasad itu. Air matanya diseka. Dia segera teringat akan telefon.

Dia berlari keluar. Telefonnya diambil.

"Nak telefon siapa ni?" Soal Umji cemas. Tangannya terketar-ketar memegang telefon.

"Appa? Tak. Tak," Umji menggeleng. Dia berfikir sejenak. Dia memang blur sekarang ni.

"Siapa ni? Siapa? Siapa?" Wajah Umji berkerut buat seketika.

"Hah! Polis!" Umji segera mendail nombor kecemasan.

...

Bunyi siren ambulans dan polis menyapa gegendang telinga para penduduk di situ.

Orang ramai mula memenuhi halaman rumah Umji.

Hanya Umji yang termenung di ruang tamu. Entahlah. Mungkin dugaan ini datang terlalu mendadak.

LoveWhere stories live. Discover now