Ep 13 🍁

21 5 0
                                    

"Umji, lain kali, kalau dia ajak Umji balik sama, tolak," kata Minhee.

"Kenapa? Dia sunbae Umji lah. Lagipun, rumah dia dekat je dengan rumah ni. Laluan balik pun sama," balas Umji.

"Tak boleh. Kalau ada apa-apa jadi? Tengok muka pun dah tahu tak boleh dipercayai," kata Minhee sinis.

"Oppa cakap baik-baik sikit, eh. Dia sunbae Umji. Umji kenal lah dia. Balik sama je pun. Bukan Umji nak melencong sana sini. Umji tau jalan balik," kata Umji. Agak terkesan dengan kata-kata Minhee tadi.

"Oppa cakap tak boleh, tak boleh lah! Kenapa Umji degil sangat?" Soal Minhee.

"Jap! Yang oppa nak marah-marah ni kenapa? Besar sangat ke hal ni sampai nak marah Umji?" Soal Umji. Minhee meraup wajahnya. Keluhan dilepaskan.

"Oppa cuma nak Umji selamat," kata Minhee.

"Takkan ada apa-apa yang jadi lah. Umji tau jaga diri," kata Umji lalu naik ke bilik.

...

Umji merebahkan badan di atas katil. Keluhan dilepaskan. Entah kenapa dia tiba-tiba beremosi tadi.

"Huh.. apa aku dah buat ni?" Soal Umji perlahan. Dia mengambil keputusan untuk mandi bagi menenangkan diri.

Usai mandi dan bersiap, dia duduk di birai katil.

Perkara tadi berlegar di mindanya.

"Tak. Aku kena minta maaf. Lagipun, memang apa yang oppa cakap tu betul. Kenapa lah dengan aku ni.." kata Umji perlahan. Dia bangkit lalu keluar dari bilik.

Pintu bilik Minhee yang tertutup rapat itu dipandang. Dengan keberanian yang ada, Umji mengetuk pintu bilik oppanya.

Tok! Tok! Tok!

Diam. Sekali lagi Umji ketuk. Masih sama.

"Oppa?" Panggil Umji diselangi ketukan.

"Oppa?" Sekali lagi Umji memanggil.

Akhirnya, pintu dibuka. Kelihatan Minhee menggosok kedua belah matanya. Macam baru bangun dari tidur.

"Kenapa?" Soal Minhee perlahan.

"Erm.. oppa.. buat apa?" Soal Umji.

Minhee hanya menggeleng.

"Tak buat apa pun. Kenapa tanya?" Soal Minhee.

"Sebenarnya.. Umji nak minta maaf. Sebab dah tinggikan suara kat oppa. Umji terlalu ikutkan emosi. Maafkan Umji, oppa." Kata Umji.

"Takpe. Oppa tak kisah pun. Ada apa-apa lagi ke? Kalau takde, oppa nak sambung tidur ni," kata Minhee. Umji menggeleng. Minhee terus menutup pintu biliknya.

...

Umji menuruni tangga untuk ke dapur. Niatnya untuk memasak makanan kesukaan Minhee.

Dia tak tahu apa-apa untuk memujuk Minhee selain memasak.

"Erm.. nak masak apa, eh? Minhee suka apa?" Soal Umji sendiri.

"Kimbap? Bibimbap? Tteokbokki?" Umji masih bingung nak masak apa.

"Semua je lah. Aci?" Umji menilik jam tangannya. Masih ada 3 jam sebelum makan malam.

"Sempat kot.." Umji mula mengeluarkan bahan-bahan yang diperlukan dari dalam peti sejuk.

Sebelum itu, nasi ditanak terlebih dahulu. Sementara menunggu nasi masak, Umji memotong lobak dengan berhati-hati.

LoveWhere stories live. Discover now