Zera nenghulur dulang order ke zarith.
Pelanggan kafe berterusan datang dan keadaan kafe menjadi terlebih sibuk."3 macchiato dan 3 coffee cake muffin! "
Zarith masuk ke dapur dan mula mengambil order tersebut dan menghantarnya ke customer.
Beberapa jam bertungkus lumus....
3.30 petang.
Suasana kafe mulai lengang.
Zera melangkah keluar dari dapur. Dia sempat melihat ke arah seorang customer lelaki dengan buku lukisan di hujung kafe.
Hanya beberapa meja masih dihuni pada waktu itu.
Zera p.o.v
Aq duduk di kaunter sambil menunggu jika ada customer masuk.
Mata masih melihat lelaki dengan kertas lukisan di hujung kafe."dia dah ada kat situ dari jam 10 hingga sekarang. " rayyan berkata apabila perasan aq tidak henti melihat lelaki itu.
" hmm. Dia cari ilham kot. "aq mula memandang ke arah lain pabila perasan dia memandang ke arah kaunter.
Lelaki itu mendekati kaunter.
" cik. Boleh tolong saya? "soalnya.
" ya. Kalau saya mampu." balasku sambil tersenyum.
"saya tak mengganggu kerja cik kan? "
" xpe.dah xde pelanggan. "balasku ramah.
Dia mengajakku ke arah mejanya.
"saya ada datang perasmian kafe ini semalam. Persembahan korang sangat menarik. Dan.. Izinkan saya lukis gambar pianist semalam?" dia bercakap straight to the point.
". Eh. Ah. O. Ok" aq mengangguk.
Setelah diberi beberapa detail
Aq mula menuju ke ruang tgh kafe dan mendekati piano.
Tangan mula memetik kunci piano dan lagu yiruma-kiss the rain - kedengaran.
Beberapa minit selepas itu. Lagu itu pun berakhir.
Araz, afizy, zarith, zharfiy dan anis semua berdiri dkaunter memandangku pelik.
Aq tersenyum sambil menuding jari ke arah lelaki pelukis itu.
Mereka mula mengangguk perlahan mungkin menyedari lelaki itu memerlukan ilham dan memulakan perbualan kerana lelaki pelukis itu merupakan satu satunya pelanggan yang tinggal.
Aq berjalan mendekati lelaki pelukis itu.
"ok?"soalku.
Mungkin dia sempat mengambil gambarku untuk dijadikan references kerana live reference memerlukan masa yang lama.
"ok. Saya sempat ambil gambar awak. Terima kasih. Untuk pengetahuan awak lukisan ini saya akan pamerkan di karnival bulan depan. Harap awak izinkan. "
"ok. Mungkin saya berpeluang lihat lukisan itu sebab saya selalu pergi ke karnival itu pada setiap tahun." ujarku sambil senyum
"btw... Saya.. Raikal. Selamat berkenalan. "dia memperkenalkan diri.
"saya zera.selamat berkenalan jugak."
"oklah. Terima kasih sekali lagi. Saya pergi dulu" dia melambaikan tangan kemudian keluar daripada kafe
Aq mendekati kaunter.
"kenapa tu zera? "soal zharfiy.
" xde. Dia seorang pelukis. Dia jadikan pianist persembahan semalam sebagai reference lukisan dia"
Aq tersenyum bangga."wooo. "
4.50 petang.
" oklah. Terima kasih untuk harini.
Mungkin esok customer kita lebih banyak sebab kafe kita dh dkenali ramai. Jadi.. Sila datang awal esok""assalamualaikum"
Seorang demi seorang meninggalkan kafe tersebut.
YOU ARE READING
Gadis cafe [H I A T U S]
Random"maaf. Aq.. Tak tahu langsung apa pasal korang" ~zera "korang, kafe ni... Akan diambil alih"~zharfiy "ada rezeki. Kita jumpa lagi"~rayyan Bermulanya cerita 7 sahabat.. Dengan rasminya pembukaan kafe itu.. Mereka semakin rapat.. Namun... Lumrah k...