Hello. Mereka masih bercuti.
"zera!! Datuk call"zharfiy melaung dari tingkat bawah.
Datuk mana call aq? Datuk pun aq xda. Hmmm....
Aq segera menuju ke arah zharfiy yang sedang tengok movie di ruang tamu.
"datuk mana call zera? "
" tak tahu.. "
Aq segera duduk di sebelah zharfiy sambil mengambil huluran phone milikku.
" datuk. Bandar??!! "
" la yeke.? Tak cakap... Aq ingat datuk mana missed call. "zharfiy segera pause movienya dan melihat ke arahku.
" nak call balik ke? "soalku.
" soalan apa tu? Bonus? "soal zharfiy geram.
" tapi... Last contact.. Bulan. Lalu? "
Ya... Datuk bandar kata dia akan melawat rumah mereka minggu pertandingan tu...
Tapi?
Hilang tanpa khabar.
Busy kot.
" mungkin dia nak lawat kita kot. "
" ok. Zera call"
_____________________________________
Malam itu rumah mereka didatangi datuk bandar..
"jadi datuk.. "
" boleh panggil saya uncle nazim"datuk bandar tersenyum sebelum menghirup kopinya..
Jadi apa motif uncle nazim datang?
Hoi.. Macam ganas betul tu..
Hm...jadi..kenapa melawat kitorang?
Gitu ke.. HmmZharfiy masih ragu menanya soalan.
"jadi. Da... Uncle nazim?.. Boleh kami tahu apa hajat datuk ke sini? Eh uncle. "zera menyoal.
"ya tak ya. Lama dah saya hirup kopi ni.. Lupa saya nak bercerita dengan korang berdua..haha. Maaflah" datuk bandar ketawa kecil.
"jadi... Ceritanya...... Bukan cerita pon"
Datuk bandar berseloroh."erk? "
" tak.. Arwah.. Baik orangnya"
Jap. Ayat tu..... Ok. Kembali.
"arwah baik orangnya... Dia merupakan kawan baik saya.. Atau lebih tepat.. Dia selalu membantu saya semasa saya selalu dibuli dahulu semasa sekolah menengah... Saya tak tahu.. Bagaimana nak balas jasa arwah ayah kamu.. Sebab.. Dia ikhlas nak berkawam dengan saya.. "
" jadi.. Setelah berapa tahun lost contact.. Beberapa bulan lalu.. Saya dikhabarkan arwah meninggal kerana penyakit jantung yang dihidapinya.. Dan mempunyai sepasang kembar.. "
" jadi.. Saya di sini.. Hendak menolong korang berdua.. Oleh kerana korang berdua dah habis sekolah... "
Datuk bandar kemudiannya meletakkan dua sampul surat di atas meja.
" apani Datuk? "
" tak banyak saya boleh bantu.. "
" university of cambridge, england. Maaf datuk. Terlalu.. "
" saya harap kamu dapat terima. Takpa kos perbelanjaan ditanggung oleh saya.. Dan.. "
" dan?.. "
" dan. Saya ingin mengambil korang berdua sebagai anak angkat"
"tapi datuk.. Terlalu berharga tawaran.. "
" xpe. Pengorbanan jasa arwah ayah korang lagi berharga. "
YOU ARE READING
Gadis cafe [H I A T U S]
Random"maaf. Aq.. Tak tahu langsung apa pasal korang" ~zera "korang, kafe ni... Akan diambil alih"~zharfiy "ada rezeki. Kita jumpa lagi"~rayyan Bermulanya cerita 7 sahabat.. Dengan rasminya pembukaan kafe itu.. Mereka semakin rapat.. Namun... Lumrah k...