15

27 9 0
                                    

Keesokan harinya..

"serius ke nak pegi ni? "soal zharfiy sambil melihat zera yg sedang memakai sneaker.

" ye. Jomlah. Kita terus singgah bengkel ambik kereta zera"

~~~~~~~~~~

Zera membuka kunci kafe.

Kringggg...

Penghawa dingin dan seangkatannya dibuka.

Seorang demi seorang ahli kafe mula hadir..

Kringgggg.

Anis masuk ke dalam kafe. Dia segera ke dapur mencari zera.

"zera!! Betulke kemarin kau pengsan? Sakit apa? Ok dah ke? Kenapa dtg harini kalau x sihat??? "

" hey. Chill. Salam dulu. "

" eh. Assalamualaikum. Ok ke? "

" sihat dh ni aniss. Kemarin tu acah je tuu"zera tersengih.

"hmm. Acah sangat sampai cawan cafe pun nak dpecahnya. "zharfiy yg baru keluar dri bilik rehat tu menyampuk.

" oh.. Ok dh la ni.. "anis mengeluh lega

" anis! Harini jangan buat zera banyak kerja. Nnti dia pengsan kau yg angkat dia bawak p hospital"ugut zharfiy

"eh?!okay jangan risau! "anis mula cuak. Gila nak angkat zera.

" HAHAHA. jan risau. Aq ringan jerr..."

"ringan sangat... Kot aq x-stray tangan patah tulang angkat kau kemarin.. "
Zharfiy memerli sebelum keluar ke kaunter.

~~~~~~~

10 pagi

Zera duduk minum coffee sambil menunggu order baru masuk.

Zarith masuk dan menyerahkan order.

beberapa minit selepas itu..

Anis menyerahkan order itu kepada zarith..

" harini x banyak pelanggan eh? "

" hmm. Pasang surut lumrah business.. "zera berkata perlahan.

Araz p.o.v

Aq mengambil bayaran pelanggan kafe dan menyerahkan duit baki.. Sebelum...

Kringggggg

Kafe itu ddatangi 2 org pelanggan.
Aq tergamam. Sarah....?! Dan seorang lelaki.

Sarah juga kelihatan tergamam melihatku di kaunter twinzz kafe itu.

Lelaki itu mengajak sarah duduk dsebuah meja.

Afizy yg baru sahaja ingin mengambil order itu kutarik.

"kenapa? "soal afizy

" bagi nota. "aq merampas nota di tangan afizy kemudian menuju ke arah pelanggan berdua itu.

" selamat datang. Nak order apa? "aq menyerahkan jenis hidangan kepada mereka berdua.

" hmm. Honey nak apa? "

Aq terdiam.sori menu utama coffee bukan madu kau nak honey bagai

Sarah juga seperti cemas dgn situasi itu.

Hmm. Keluar dgn lelaki lain ddepan tunang sendiri???. Wow.

" em.. Araz... " sarah tidak menjawab soalan lelaki itu manakala memandang araz pula.

" honey kenal dia? "lelaki itu mula confuse.

" heh? Kenal? Tuk pengetahuan. Aq tunang dia! "aq berkata geram.

"araz! Stop!" sarah mula meninggikan suara.

Para pelanggan kafe mula melihat ke arah kami.

"kau kenapa? Kau tunang aq kan?! Kenapa keluar dgn lelaki lain pulak ni!? "suaraku semakin meninggi

" heh. Aq x cintakan kau. Pertunangan tu dh dtentukan dari kita kecil. Bertuah afizy dtinggalkan tunang dia. Boleh cari cinta hati dia. Kita?? Cinta paksa? Atas dasar pertunangan? NO!"

Aq tergamam. Dia.. X cintakan aq?
Jadi hanya kerana ikatan tunang dia selalu teman aq.

Afizy mula mendekati kedudukan kami.

"kau. Aq x pernah sedetik kat hati gembira yuna tinggalkan aq. Sbb aq cintakan dia. Kau?! Gembira? Bodohla"afizy mula mengikut campur namun masih tone rendah.

"honey? Wat is this? U dah ada tunang? Lelaki itu pulak menyampuk.

"yes. But i love you"sarah membalas.

Gila drama dpan aq ni.

"oh. Mcmtu cerita dia. Terima kasih selalu teman aq selama kita bergelar tunang"araz tersenyum sebelum menyerahkan nota itu kembali kepada afizy

Araz masuk ke dalam dapur. Sepanjang langkahnya semua mata melihat ke arahnya

Mereka dengar semua perbualan araz dan tunangnya tadi. Kuat kot. Tapi.. Araz masih control la.

Zera melihat araz yg baru masuk ke dalam dapur. Kelihatan lelaki itu menumbuk dinding berkali kali.

"maaf. Aq emosi. "araz berpaling menghadap zera kemudian bersandar di dinding tersebut.

Zera sambung membuat coffee. Dan memberikannya kepada afizy yg baru masuk.

" kau kuat. Kau hormat perempuan. Serius. Cara kau handle hebat. "balas zera.

"... Hmm. Terkilan. Dia teman aq selamani atas nama tunang je. X ikhlas. Dia cintakan lelaki lain"

"kita sebagai manusia... Jangan pernah berharap kepada benda yang tak pasti. Even kau nak kahwin esok pun.. Kalau takdir dia bukan jodoh kau. Bukan jugak. "

" hmm. Kalau kau jadi aq..? "soal araz.

Anis hanya turut mendengar perbualan mereka.

Gadis cafe [H I A T U S] Where stories live. Discover now