Nederlands: Het begin van iets nieuws.
'Alles bij elkaar was het zo'n 1500 euro denk ik.'
Loubna spuugt haar thee uit en begint te hoesten.
Ik probeer heel hard mijn lachen in te houden en bijt op mijn onderlip. Ik kijk heen en weer van Loubna naar Ella en als laatste naar schoonzusje lief Juri. Dat went nog niet - schoonzusje. Zelfs niet na een jaar. Ella en Juri lachen gelukkig ook. Maar Lou geeft me de blik. De ik-ga-je-vermoorden-als-we-thuis-zijn-blik.
'Kifesh?! Ik was 38.000 euro kwijt!' zegt ze tussen het kuchen door.
'We hebben zelfs winst gemaakt volgens mij,' zeg ik, om nog even zout in de wond te strooien. Loubna's bruiloft was fantastisch, maar Julail en ik hadden besloten het klein te houden. En ja, de hele buurt en half Marokko heeft geklaagd, maar die betalen mijn rekeningen niet en een week later was er weer een andere bruiloft om over te klagen dus iedereen heeft het uiteindelijk overleefd.
'Maar eerlijk Lou, jij had rookmachines en vuurwerk en die drumband met ledlampen was superleuk maar niet echt nodig,' zegt Ella.
'Ella!' roept Loubna.
Alsof ze om genade vraagt gooit Ella haar handen in de lucht. 'Ik zei toch dat het superleuk was.'
'We moeten snel van dit gespreksonderwerp af. Wil er iemand nog koffie?' vraag ik.
'Betaal jij?' vraagt Loubna. 'Met je bruiloftswinst.'
Juri staat op van de tafel. 'Ik betaal. Het is mijn beurt en ik heb gehoord dat als je hier je bankpasje achterlaat, je je toekomstige man tegenkomt. Toch Romaisa?'
'Zeker,' antwoord ik. 'Maar dan moet je hem wel op de grond laten vallen. Dan pakt een klant hem op in plaats van Julail, die tegen je komt schreeuwen dat je je spullen hebt laten slingeren.'
'Loubna, gemberthee? Ella. Americano? Romaisa, wil je nog een Matcha Latte?' vraagt Juri.
We knikken allemaal en Juri loop richting de bar en Ella begint te fluisteren.
'Wie gaat straks tegen Juri zeggen dat de jongen links in de hoek richting de plee al zo'n 30 minuten naar haar aan het staren is?'
'Misschien een fan?' Loubna kijkt om naar de jongen. 'Niet verkeerd. Romy is dit haar type?'
Ik kijk naar de jongen.
'Breed, goede kledingsmaak, intelligent en met een gevoel voor humor? Als ik haar preken over Michael B. Jordan mag geloven wel ja. Daar zal je d'r hebben.' Juri komt weer aan tafel zitten. Ze heeft haar bankpas nog in haar hand. 'Toch niet?' merk ik op.
'Haha, nee joh. Alsof dat echt werkt,' antwoordt ze blozend.
Juri legt haar bankpas op tafel.
Dit was zo'n moment. Soms heb je keuzes die alles in het leven kunnen veranderen. Soms weet je dat op het moment zelf, en soms kom je daar pas achter als je terugkijkt en leeft met de gevolgen van je keuzes. Ik had Juri's bankpasje op tafel kunnen laten liggen. Maar Julail en ik hadden voor onze huwelijksreis urenlang naar video's gekeken over hoe toeristen werden opgelicht. Dieven komen je dan de weg vragen en leggen hun kaart op je telefoons en grijpen zo onder die kaart je telefoons weg. Toen we die filmpjes keken kon ik niet vermoeden dat ik die skills nu zou gebruiken. Ik kan de toekomst niet voorspellen. Maar ik kan wel toekomst maken. En zo verdween Juri's bankpas onder de menukaart van Mugnificent zo mijn zak in.
'Plassen. Ben zo terug.'
Met Juri's bankpas in mijn mouw loop ik richting de wc en de Michael B. Jordan lookalike. Ella, Loubna en Juri zijn meteen diep in gesprek dus kijken me niet na. Ik laat de bankpas voor de neus van de jongen op zijn tafel vallen. 'Hey, alles goed? Kan je deze bankpas teruggeven?'
'Tuurlijk.'
'En vraag haar nummer ook even. Trust me.'
Noah is aardig, behulpzaam en staat open voor de wereld om zich heen. Een fanatieke gamer, animeliefhebber en hele goede pannekoekenbakker als ik Mattias moet geloven. Hij past bij Juri. Niet alleen omdat ik weet dat hij fan is van haar video's, maar omdat ik denk dat ze elkaar aanvullen. Dat ze het beste bij elkaar naar boven zullen halen. Dat zou fijn zijn.
'Je bent fantastisch,' zegt hij.
'Jaja, ga nou maar.'
Ik kijk hoe Noah zich naar Juri haast. Ik zie Julail mijn kant opkomen. Die heeft vast ook wel door wat ik aan het doen ben.
'Volgens mij heb ik je zusje net uitgehuwelijkt,' zeg ik terwijl hij naast me komt staan. Hij lacht. Er zijn veel dingen in het leven die snel oud worden. Brood, espresso, mensen. Maar Julail die naast me staat terwijl onze armen elkaar aanraken en dan heel langzaam elkaars hand vastpakken. Dat wordt nooit oud. Hoop ik.
'Is dat zo?' Hij knijpt zachtjes in mijn hand.
'Even de bankpastechniek toegepast. Het werkte bij ons toch?'
'Is het heel erg dat ik die van jou uit het pinapparaat heb gehaald die dag?'
Oké. Die zag ik niet aankomen. 'Wat?' antwoord ik. 'Dus ik was hem helemaal niet vergeten!'
Ik laat zijn hand los en geef hem een zachte tik op zijn schouder.
'Dief.'
'Enige wat ik heb gestolen is...'
'Als je hart zegt spoel ik mijn trouwring door de wc,' fluister ik.
'Ik hou ook van jou,' fluistert hij zachtjes terug.
Het rare aan keuzes is dat je van te voren niet weet of het de goed of slechte keus is tot aan het einde. Wanneer begint je toekomst? Was het dat bankpasje? Juri in de winkel? Een appje? Dat meisje in de douche? Of was het, zonder dat ik het wist, al begonnen? Omdat iemand aan mij dacht.
'Je raadt nooit wat er net gebeurd is!' roept Ella enthousiast als ik weer aan tafel schuif.
'Heb ik iets gemist?'
'Een jongen kwam net mijn bankpas terugbrengen en vroeg om mijn nummer,' Juri straalt. 'Ik wist niet eens dat ik hem had laten vallen. Ik zweer, ik heb het niet expres gedaan. Romaisa, hij was echt heel cute. Michael B. Jordan-ish. Hij heet Noah.'
'Uhu.' knik ik. 'Iemand zin in een derde bruiloft?'
--- Einde ---
Dankjewel!
Hi! Dit is het einde van het verhaal. Ten eerste, heel erg bedankt voor het lezen. Het betekent zo zo zo veel voor me dat je de tijd hebt genomen om dit verhaal uit te lezen. Dit verhaal maakt deel uit van een onderzoek.
Om het belang van (inclusieve) verhalen aan te tonen hebben we zo veel mogelijk mensen nodig die een survey over dit verhaal invullen. Als je een minuutje zou hebben om de vragenlijst in te vullen zou het enorm helpen!
tinyurl.com/36vragen
(typ het over in je browser, helaas kan je niet copy/pasten op Wattpad) 🙏🏼
En deel het als je het leuk vond! <3
Als je over het verhaal zou willen praten, vragen hebt, memes wil sturen, kan dat via mijn DM inbox op instagram @samyahafsaoui, hier via de Wattpad messenger of natuurlijk in een comment!
Heel veel liefs,
Samya
JE LEEST
36 Vragen (en heel veel koffie)
Teen FictionDe zus van Romaisa is eindelijk getrouwd! Hoera! Voor iedereen...behalve Romaisa. Voor haar betekent het dat zij nu eindeloos lastig gevallen wordt door haar moeder, zus, tantes, en buren tot ze eindelijk ook iemand gevonden heeft. Zelfs Romaisa's o...