"Akram tak balik ke?" Tanya Fayyad setelah masing-masing membisu menikmati makanan.
"Sibuk katanya" jawab Puan Fatimah.
"Memanjang sibuk dia tu" balas Fayyad.
"Biarlah dia sibuk buat kerja asalkan dia Tak buat benda-benda mengarut." Puan Fatimah back up anak keduanya yang sedikit nakal daripada Fayyad dan Safira.
"Mana mak tahu dia tak buat benda mengarut? Dia tu suka joli. Nak nak pulak biasiswa dia baru masuk" Fayyad masih tidak berpuas hati.
"Biarlah Fayyad. Mak kenal anak-anak Mak ni. Semuanya baik-baik. Nakal-nakal sikit tu adalah."
Fayyad mengeluh berat. "Dia berjoli sakan Mak. Bila Tak Ada duit, Mula gelisah. Masa Ada duit tak nak beringat. "
"Haah. Abang cakap Kat adik nak beli iPhone 6." Celah Safira menyutujui kata-kata abang sulongnya.
''Hahh, tengok tu! Baru semester lepas tukar telefon. Semester tukar nak beli iPhone pulak."
"Dia main-main aje tu."
Elaini bangun dari duduk, menghentikan perbualan tiga beranaj itu. Dia menapak me singki.
"Elaini dah sudah makan?" Soal puan Fatimah dengan wajah terpinga-pinga.
"Tak sedap perut. "Jawab Elaini. Dia membuka pili air Dan membasuh tangannya dengan sabun.
"Ibu masak Tak sedap ke?" Tanya Puan Fatimah.
"Bukan ibu.. tak sedap perut sebab El senggugut ibu."
"Oh ye ke? Senggugut.Alahai kesian menantu ibu. Nantu ibu panaskan tungku."
"Eh .Tak pa." Elaini trus menuju ke tangga.
Fayyad memerhati Elaini sehingga kelibatnya menghilang. Lalu dia memandang maknya yang berwajah sugul. "Makanlah Mak. Jangan risau. Nanti Fayyad pergi tengok dia. Dia kalau senggugut Tak Lalu makan sangat. Semalam Fayyad masak pon dia Tak makan."
"Patutlah tengok Rupa pon macam Tak Ada mood. Senggugut rupanya." Komen Safira.
Fayyad sengih sumbing. Dia menghabiskan makanannya sebelum meninggalkan dapur Dan menuju ke biliknya.
Dia menyelak langsir Dan Masuk ke dalam biliknya. Dilihatnya Elaini sedang bersujud di atas katil. Bermakna isterinya
benar-benar sakit. Bukannya tipu."Sakit lagi ke? "Tanya Fayyad sambil menghampiri Katil.
Diam.
"Kenapa Tak cakap awal-awal yang awak tu senggugut. "
"Mana I tahu tiba- tiba datang. Dia baru datang tahu Tak?"
"Saya ambik minyak panas ye."
Tiada respon.
"Abang adik nak masuk.' Safira memberi isyarat untuk masuk. Takut Fayyad sedang berbuat apa-apa dengan kakak iparnya.
Mendengarkan suara Safira, Elaini terus mengubah kedudukan kepada keadaan berbaring. Tidak selesa jika orang lain melihatnya dalam keadaan tidak sopan melainkan suaminya yang dah biasa dengannya.
"Masuklah."
Safira menghampiri almari. "Adik Ada tungku elektrik. Panaskan Lima minit nanti letak dekat perut. "
Fayyad menggeleng-gelengkan kepalanya. Macam-macam sekarang ni. Tungku elektrik pon Ada.
"Nah. Abang sepatutnya bersyukur Dan berterima kasih sebab Ada juga orang sudi cipta benda alah ni. Sekurang-kurangnya members kemudahan pada orang. Tak payah susah-susah panaskan tungku berjam-jam."
Fayyad senyum Manis. Dia menggosok kepala adiknya.
"Kalau sakit juga. Kak El bagitahu ya. Adik boleh tolong belikan painkiller dekat farmasi."
"I Tak makan ubat. Tutur Elaini sambil pejam mata."
"Itu kalau tak tahan sangatlah. Selagi Kak El boleh tahan, tahanlah. Makan painkiller sangat pun Tak bagus jugak."
Terus Safira bergegas menuju ke arah pintu.
"Eh adik marilah sini dulu. Tengok-tengok Kak El ni. "
"Tak nak. Adik Tak nak kacaun daun."
Fayyad mengambil tugku elektrik Lalu dibawa ke katil . Dia dilema mahu duduk atas katil atau sekadar berdiri sahaja." Saya tolong letakkan dekat perut awak ye. "
Elaini bingkas bangun dari pembaringan. Bulat matanya memandang Fayyad. "I boleh buat buat sendirilah. "
"Tak apa. Saya tolong. Awak baring Dan pejamkan mata sahaja."
"Nope! I buat sendiri. Elaini emrampas tungku elektrik yang panas itu cepat-cepat diletakkan di atas perutnya."
Fayyad ketawa besar. "Tahu pun takut. Kalau awak berani buat benda yang saya Tak suka , lebih dari tu saya boleh buat pada awak. Ingat tu apa yang saya tegur semalam. Jangan Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Paling penting jangan belajar menipu. Pantang Tok nenek saya"
Elaini mengetap bibirnya geram. Dia menelan air liur sebelum menjawab. "Dulu you cakap apa dengan I? You Tak ingat ke yang you cakap, you Tak kisah kalau I Tak dengar cakap you as long as I ikut perintah you. "
"Saya tarik balik kata-kata tu. Perintah Allah pun merangkak awak nak ikut. Jadi saya pinda balik kata-kata tu. Cakap saya awak kena dengar. Perintah Allah pun awak kena ikut. Sebab bila difikirkan bila difikirkan balik kalau saya suruh awak hormat make saya tapi.. awka Tak hormat saya Tak boleh salahkan awak sebab saya benarkan awak Tak dengar cakap saya. Betul Tak?"
Elaini menjeling Fayyad.
Fayyad memuncung Lalu merapati wajah Elaini.
Elaini menolak tubuh Fayyad." Keluarlah!"
"Isy. Garang betullah dia ni. Cium betul-betul baru tahu!" Fayyad buat-buat suara garang.
Elaini mendengus kuat.
♥️
Jangan lupa vote and comment.
Syg readers.
I'm back 🤩
YOU ARE READING
SAHAJA AKU MENIKAHIMU
Roman d'amourElaini binti Zakria merupakan anak kepada usahawan yang terkenal di pelosok dunia. Ayahnya merupakan serang CEO syarikat Maju Holding Sdn. Bhd. dan bergelar sebagai Tan Sri Zakaria. Sikap ayahnya yang rendah diri langsung tidak sama dengan anaknya...