⋄ psikoloji nedir? ⋄

121 26 1
                                    

― PSİKOLOJİ NEDİR? ―

hazırlayan: ScarssAndStarss

Psikoloji, sözlükte "bir bireyi, bir topluluğu belirleyen, yönlendiren düşünme, duygulanma, davranış biçimlerinin tümü." Veya "ruhbilimi" olarak geçer. Psikoloji veya ruh bilimi, davranışı ve zihni inceleyen bilimdir. Bilinçli ve bilinçsiz olayların yanı sıra daha çok duygu ve düşüncenin incelemesini yapar. Psikoloji, çok kapsamlı bir bilimsel alandır. Bu alanda uzman olan ve aynı zamanda bilgi araştırması yapanlara psikolog denir. Psikologlar, beynin ortaya çıkan özelliklerini ve bu ortaya çıkan özelliklerle bağlantılı tüm fenomenleri anlamaya çalışırlar.

Organizmaların hem doğrudan gözlenen davranışları, hem de düşünme, zihinde canlandırma, hatırlama ve hayal etme gibi doğrudan gözlenemeyen karmaşık zihinsel süreçleri psikolojinin inceleme alanına girer.

Psikopatoloji nedir?

Psikopatoloji, duygu, düşünce ve davranış bozukluğu, ruhsal bunalım, anormal/uyumsuz davranış üzerine araştırma dalıdır. Bu terim genel olarak psikiyatride patolojinin hastalık süreci olarak kullanılır. Medikal olmayan psikoloji dilinde, anormal psikoloji de psikopatoloji olarak kullanılır.

Psikopatoloji, duygu, düşünce ve davranışta sorunlu bir durumun varlığını tanımlar. Evde, işte, sosyal yaşamda işlev bozukluğu söz konusudur. Kişinin kendisinde ve çevresinde sıkıntı/tehlike oluşturur.

Bir konunun, psikopatoloji dahilinde olması için, onun normdan sapma derecesi (istatistikler, normlar, sosyal normlar ve gelişimsel normlar hesaba katılır), davranışın uyumsuzluk derecesi, davranış şıklığı, davranış şiddeti ve süresi, bireyin bireysel ve zihinsel işlem görme düzeyi, duygusal dışavurum ve kontrol, kişinin gerçekliği algılama ve sosyal ilişkilerle baş etme şekli ele alınır.

Psikopatoloji alanındaki hastalıkların belirtilerinden bazıları şunlardır:

Gerçeklik Algısı: Halüsinasyon (gerçekte var olmayan şeyleri duymak, koklamak, işitmek) ve delüzyonlar (gerçek dışı inançlar) algının bozulduğunun bir göstergesidir.

Acı çekme: Acı çekmek gayet doğaldır. Bir ölüm, ayrılık, duygusal çökkünlük, depresyon gibi durumlarda kişi acı çeker. Peki ya manik haz dönemini yaşayan kişiler için ne diyeceğiz? Bu durumdaki kişiler acı çekmiyor olabilir hatta bazıları bu duygunun geçmemesi için ilaç almayı reddedebilir. Birçok durumda acı çekmek anormalliğin bir göstergesi olmakla birlikte, acı bir şeyi normal olarak göstermenin de ne kadar sağlıklı olduğunu düşünmek gerekir.

Duyguları ifade edebilme ve kontrol edebilme: Bir cenazede gülme krizine girmek, sebepsiz ağlamalar ve saldırganca davranışlar, ifade edilemeyen bastırılmış duygular ya da kişinin hislerini olur olmadık yerlerde yansıtması, aşırı duygusal davranışlar ya da tamamen kontrolsüz davranışlar anormalliğin göstergelerindendir.

Bireyin işlevsellik düzeyi: İnsanların sahip olduğu zihinsel yetenekleri kullanabilme düzeyi yani birey sahip olduğu yetenekleri ve güçleri kullanamıyorsa işlevsellik düzeyinde bir bozulma vardır.

. . .

kaynaklar;

Wikipedia.com

Psikopatolojibilimi.com

James N. Butcher, Susan Mineka, Jill M. Hooley — Anormal Psikolojisi

Psikopatoloji Prof. Dr. Süheyla ÜNAL (PPT slayt sunusu)

Psikopatoloji nedir? Wayback Machine sitesi. (PPT slayt sunusu)

Gelişimsel Psikopatoloji: Genel Bakış – Çiğdem Dereboy

GECEKUŞU | ağustos 2020, sayı 1Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin