Chapter 13

707 35 2
                                    

2 thn sdh b'lalu. Wlpun bg yg lain tdk trsa, tpi bg Seoyeon, Ha-ri, Kai dn Luhan 2 thn adalh tmpoh yg lma. Stlh brpa bln smjk kjadian di Cafe itu, Kai dn Luhan dpt mnrima knyataan. Wlaupn tdk b'sma, tpi chemistry antara satu sma lain msih kuat. Spnjg 2 thn, Seoyeon dn Ha-ri sering prgi ke concert EXO klau msa tu tmpt di mna Seoyeon dn ha-ri travel sna dgn tmpt EXO tour. Tiada satu pn ahli EXO tahu ttg k'hadiran Ha-ri dn Seoyeon ke concert mrka kcuali Chen.


*OTP*
Chen:: wae?!! (t'bgun krna tlfon b'bnyi.)
Ha-ri:: Yah!! Jgn lh bsar sngt suara! Pekak org tau!! (mrh)
Chen:: Mian. Tulh spa srh kcau oppa tgh tdo.
Seoyeon:: kta org mna tau!! Oppa ada bgi tau ke?
Chen:: ya! Ya! Nk apa?
Seoyeon:: kta org dh blik Seoul ni. Oppa kt mna?
Chen:: oppa kt mna? (blurr) dkt dlm bilik. Dkt rmh and kt Seoul. Knpa?
Ha-ri:: oppa ni kn x prnh serious!
Chen:: oppa serious lh ni!
Voice (ahli exo):: hyung ckp dgn siapa tu?
Chen:: Tao. Hyung ckp dgn kwn.
Tao:: yeoja ke?
Chen:: nae. Umm hyung nk ckp skjp blh? Nnti kta hyung pnggil klau hyung dh hbis ckp dgn kwn oppa nie.
Tao:: nae. (kluar dgn prsan plik)
Seoyeon:: apa chinesse maknae tu nk?
Chen:: nth.. Btw apa tujuan sbnarnya call ni?
Ha-ri:: nk jmpa. Kta org nk bncg sesuatu.
Chen:: kt mna?
Ha-ri:: Yellow stone.
Chen:: bila?
Seoyeon & Ha-ri:: right now!! (geram dgn p'tnyaan Chen)
Chen:: ok! Oppa prgi skrg! (mnutup talian)

"Oh! Suhi hyung! Sya nk kluar skjp blh?" Suho mnganguk. "Hyung! Tao nk ikut!! Blh kn?!!" buat muka cute. "Awk nikn, dh muka tu seram. Seram je lh. Jgn nk bt muka cute. Bt nk ktwa je!" Chen ktwa tgk mka Tao. "Hyung!!" Tao mula geram. "Hyung kluar x lma.. Hyung nk jmpa kwn skjp." Chen trus kluar. "Chen tu plik lh." Tao m'britahu Suho. "knpa pula? Mcm biasa je" Suho blurr. "Btl.. Btw mna gege k'sygn Tao?" Tao mncari Kris. "Cri lh sndiri!" Suho msuk ke bilik.

[Skip]

"Oppa sntiasa lmbat!" Seoyeon mrngut
"Mian." Chen ddk berhdpn dgn Ha-ri dn Seoyeon. "Chinesse maknae td nk ikut. Oppa t'pksa tipu dia." "Okay." rngkas jwpn Seoyeon. "Mcm mna dgn keadaan *Dia*" Ha-ri mnyatakn Luhan. "Dia okey je. Cma klau org sbut nma awk grenti dia akn lari." "Oh" Ha-ri mula sdih. "Yah! Jgnlh sdih!" Chen prsan prubhn wajah Ha-ri. "X lh. Ha-ri x sdih pun" Ha-ri bt fake smile. "K'org nk ckp apa sbnarnya?" Chen yg tertnya-tnya dri td. "mnggu dpn k'org ada free x?" Tnya Seoyeon. "Yup. Knpa? Kta org kna practise. Klau x da concert." Chen mngcheck jadual yg sdh d'save di dlm phone. "Kita org nk taja concert k'org. Kt Paris. Klau ikut 2 thn lpas, tarikh k'org bt concert kt Paris is next tuesday." Ha-ri memeriksa calender. "Ye ke? Oppa x igt lh." Chen mngaru kpla. "Tpi kn knpa plk k'org nk taja concert kta org?" Chen msih blurr. "Oppa ni!" Seoyeon mmg x ska org blurr msa dia tgh serious. "Kn fans ingt kta org dh hilang dulu. Kmi nk bt suprise kt Fans and EXO." Seoyeon mnjelaskn. "Oh. Mcm mna?" Chen mula b'minat dgn rncgn Ha-ri dn Seoyeon. "msa dh hbis smua lgu, oppa ckp lh yg oppa ada kejutan utk smua org yg dlm hall tu. Pstu kmi b'dua msuk nnyi lgu Lonely." Ha-ri dn Seoyeon mmg dh mrncg smua nya. "Tpi k'org nk msuk dri mna?" "Kta org dh buat special stage. Kta org akn bgitau yg jga PA sistem." Seoyeon b'hrp sngt yg rncgn dia org b'jaya. "Tpi k'org kna bncg dgn manager dulu psal concert tu." Chen rsau dgn manager. "Sbnarnya kta org dh rncg smua ni thn lpas. Kta org dh uruskn smuanya. Stage pn dh siap." "Jinjja?!! Knpa bru brithu oppa skrg?" Chen t'kjut. "Sbb, kta nk uruskn smua ni dulu. Klau dh ok smua bru bgitau oppa." Ha-ri snyum. "Araeso!"

Chen trut snyum. (*she's my lady..*) telefon Chen b'bnyi.

Chen:: wae?
Baekhyun:: awk kt mna ni?
Chen:: kt cafe.
Baekhyun:: manager nk jmpa!
Chen:: sya balik skrg. (memutuskn talian)
"Oppa prgi dulu!" Chen trus prgi.

**Rmh EXO**

"I'm home~" Chen b'gegas ke ruang tamu. "Hyung prgi mna td?" Tnya Tao. "Dh jgn sbuk!" Chen ddk sblh Baekhyun. "Sya nk bgtau yg ada pnja yg nk taja concert k'org kt Paris slsa dpn" k'lihatan wajah Kai dn Luhan b'ubh. "Kai, Luhan awk b'dua okey ke?" tnya Kris m'lihat prubhn muka mrka b'dua. "knpa dgn mrka?" tnya manager. "personal problem." Kris tlg mnjwb. "Flight pgi isnin. Klau x da apa2, sya prgi skrg." EXO mnganguk dn manager kluar.

"Ha-ri.." Luhan mula mngalirkn air mata. "Luhan." Sehun rsau Luhan kmbali ke hdup kmurungannya. "Kai awk ok kn?" Chanyeol rsau. Kai bngun dn trus ke bilik tarian. "Luhan hyung." Tao pn trut rsau. "klau cri sya, sya kt bilik tdo." Luhan trus b'jln msuk ke bilik.

*Bilik Luhan*


Luhan ddk di atas katil. "Ha-ri..." Luhan mngis smbil memeluk bntal. "Awk jnji akn kmbali.. Tpi.." Luhan m'baling bntalnya. "Luhan.." Sehun dn DO msuk bilik. Luhan, Sehun dn DO kongsi satu bilik. "Gwaenchanayo?" tnya DO mngutip bntal yg Luhan baling. "Aniya! Dia dh jnji yg dia xkn prnh tnggalkn Luhan! Tpi smpai skrg dia x mncul! Knpa Ha-ri buat oppa mcm ni!!" air mata Luhan mngalir laju. "sbarlh. Mna tau dia akn balik.. Kta pn x tahu kt mna mrka b'dua." D.O menenangkn Luhan. "Hyung tenangkn lh fikiran." Sehun ddk sblh Luhan. "Tdo lh dulu." Luhan mnganguk dn melelapkn mata.

-Bilik Tarian-


"Seoyeon!!" Kai meraung. "Kai." Chen msuk bilik tarian dn ddk sblh Kai. "Wae.." suara Kai lmh. "Klau Seoyeon tahu awk mcm ni, mngkin dia akn sdih." Chen rsa b'slh. "Tpi hyung. Sya blm dpt lpakn kngn kmi d Paris." Kai mngalirkn air mata. "Klau Seoyeon nmpk awk sdih grenti dia trut sdih nnti. Awk nk tgk dia mngis sbb awk? Awk nk dia sdih sbb tgk awk mcm ni?" Chen cba memujuk Kai. Kai hnya terdiam. "Hyung jnji hyung akn cari Seoyeon." Chen jnji.

Slpas menenangkn Kai, Chen trus kluar ke taman blkg rmh. Chen mndail no Ha-ri.
Ha-ri:: yeobeosayo? (suara mngntuk)
Chen:: awk dh tdo ke?
Ha-ri:: nae. Seoyeon je blom.
Chen:: sorry klau oppa gnggu.
Ha-ri:: xpa! Btw, knpa ni?
Chen:: Luhan. Dia mngis td.. Skrg dia dh tdo. Oppa rsa lh..
Ha-ri:: ksian dia.. Rsa b'slh plk Ha-ri.
Chen:: Yah! Awk jgn lh nngis jga!
Ha-ri:: (tersengih) Mian.. Hihihi.. Terikut prsaan plk.. Kai?
Chen:: awk jgn bgitau Seoyeon, k?
Ha-ri:: nae.
Chen:: Dia hmpir cederakn diri td. Nsib oppa trus msuk bilik tarian td.
Ha-ri:: jinjja?!!
Chen:: Nae. Btw oppa kna prgi skrg.. Esok jmpa kt tmpt biasa! (t'dgr seseorg memanggil nmanya.)
Ha-ri:: pkl brpa?
Chen:: lunch kot. K'org x prgi pjbat ke esok?
Ha-ri:: kot.. Nth.. Btw bye!
Chen:: bye! (mnutup talian)

Chen trus msuk blik ke rmh. "Chen!!" Pnggil Xiumin. "Wae?" Jwb Chen dri dpur. "mna awk mnghilang?" tnya Xiumin msuk ruang mkn. "sya jwb call skjp td." "Spa?" Xiumin mngmbil gelas dn mnuang air. "Omma." Chen t'pksa mnipu. "Slalunya awk x kluar jwb phone klau omma call. Awk ni plik lh smjk kta dh blik korea." Xiumin prsan dgn tngkh laku Chen. "Wae?? Biasa je!" Chen mngelat. "Btw, Kai ok dh?" Chen mnganguk. "Suho tgh jga dia. Tba2 je bdn dia pnas." "awk rsa Ha-ri dn Seoyeon prgi mna?" Xiumin tertnya-tnya. "Nth lh.." Chen berpura-pura. "2 thn dh dia org mnghilang. Awk rsalh, dia org msih hdup ke tak?" "Mestilh dia org msih hdup, baru...." Chen terhenti. "Baru apa?" Xiumin blurr. "Xda lh. Chen pnat lh" Chen m'beri alasan. "Awk thu apa2 psal mrka ke?" Xiumin mngesyaki Chen. "Aniya!" "Araeso." Xiumin mngalah. Chen trus msuk ke bilik mnakala Xiumin msih terpnga-pnga.

**Ha-ri & seoyeon side view**
Seoyeon yg melimpas bilik Ha-ri t'dgr Ha-ri sdg b'ckp dgn seseorg. Krna trlalu mngntuk Seoyeon hnya m'biarkn nya. Slalunya dia akn busy body.

Baru shja hndk melelapkn mata, Seoyeon t'jga krna ktukkn di pntu biliknya. "Wae?!!" Seoyeon m'buka pntu. "Maafkn sya cik muda. Tpi ada pnggiln utk cik." kata Ketua pmbntu di rmh itu. "Unnie sya x blh jwb ke?" Seoyeon rsa mls nk jwb. "Tpi cik Ha-ri srh cik muda yg angkt" bls pmbntu itu. "Araeso! Araeso!" Seoyeon turun ke bwh.
SY:: yeobeosayo?
Voice:: sya ni.
SY:: Manager?
M.EXO:: ya. Sya dh bgitau psal concert tu.
SY:: oh.. Okay..
M.EXO:: ada apa2 lg nk sya bt?
SY:: Hotel bilik yg sma. Tmph utk sya dgn unnie sya skli.
M.EXO:: nae. Itu je?
SY:: nae. Klau x da apa2 lg sya ltk dulu.
M.EXO:: ok. (mnutup talian)

Seoyeon msuk ke bilik. Dn mnyambung tdurnya. Manakala Ha-ri sdh lma tdur.

Our Roommate Is Our Boss [C]Where stories live. Discover now