الفـصـل العـاشـر

2.4K 51 11
                                    

هبطت السلالم بحذر وهي تلتف حولها بقلق واتجهت مسرعه لطاولة الطعام وجلست جوار مهاب وهتفت بسرعه "ناولني ياهوبا طبق الفول ده بسرعه  "

نظر لها مهاب بدهشه ومد يده يلتقط الطبق ووضعه امامها "مالك يانورا ياحبيبتي نازله تتسحبي زي الحرامي ڪده لي  "

ڪانت تأڪل بسعاده وتصدر اصوات تنم على تلذذها "صحيت لاقيت ليث نايم قومت لبست ونزلت بسرعه الحق الفطار ابنك موجعني  "

رفع حاجبيه لاعلى وهتف بسخريه " نعم ياختي؟!مجوعك دا الي هوا ازاي؟!....دا مخلص فاڪهة وخضار البيت ڪله عليڪي  "

ابتلعت اللقمه بسرعه واجابته بضيق وهي تڪمل طعامها " شوفت اديك قولت بنفسك خضار....طول اليوم اطباق شوربه خضار داخله واطباق شوربة خضار خارجه....لي معزه بيزغطها !!!  "

ضحڪت سحر بشده على تشبيها ومدت يدها لها بالخبز " ڪلي ياحبيبتي بالهنا والشفا.....وڪل الي نفسك فيه هتاڪليه مالڪيش دعوه بيه  "

ابتسمت نورا براحه وسعاده " ااااه واخيراً حبيبتي يا ماما والله انتي الي فيهم "

اقترب منها مهاب وهتف بهمس " نسيتي الشيبسي العصاير الي بجيبهالك بليل.....واطيه مطمرشي فيڪي حاجه "

ابتسمت ببلاهه وفمها مليئ بالطعام " حبيبي ياهوبا والله انت الي فيهم  "

اعتدل في جلست وابتسم بخبث " طب شوفي بقا مين جمبك "

التفت برأسها وجدت ليث ينظر لها بشر... ابتلعت الطعام بقلق " ليث حبيبي صباح الخير....اتأخرت عليا فانزلت انأنأ معاهم في الفطار عما سحور تعملي شوربة الخضار  "

رفع شفتيه بسخريه وهو يشير للاطباق الفارغـه "تنأنأ اي يامعلم...دا انتي مسحتي السفره "

اقترب منها وقبض على ملابسها بضيق "انا مش قولتلك قبل ڪده نهتم بصحتنا وبأڪلنا وبلاش شغل العك في الاڪل ده "

ربعت يدها امام صدرها وهتفت بتذمر "ما ڪفايه اڪل العيانين الي عمال تأڪلهولي بقالك اربع شهور....دا معدتي صدت ياجدع....وبعدين الساعه اتناشر الضهر اڪل الي عاوزاه "

هم بالرد عليها والقاء محاضره طويله عن اهمية الاڪل الصحي في فترة الحمل لتقاطعه والدته "بس ياليث لو سمحت...احنا حفظنا المحاضره الي هتقولها...ڪفايه خضار البت هتتعب منك "

هتف مهاب ببرود "سيبها تاڪل الي نفسها فيه علشان تتغذى حلو...اما شغل المستشفيات دا مش نافع  "

ابتسمت نورا بإنتصار ولاعبت حاجبيها بمڪر "ناولني بقا ياهوبا البصله الحلوه دي....اصل الفول ماينفعشي من غير بصل......يسلااام  "

ابتسم ليث بيأس وبدأ ياڪل معها..... هبطت ياسمين وهي تتحرك للخارج " منورين ياجماعه....عامله اي يام عبد اللطيف "

عشقت من لا يرحم ( جاري تعديل السرد) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن