Aku meletakkan Al-Quran di rak. Telekung aku buka dan gantung pada henger.
Aku kerling Izz. Sejak aku balik semalam,dia banyak berdiam.
Risau pula aku. Biasanya becok. Harini sunyi sepi.
Perlahan-lahan aku mendekati izz yang duduk di atas sejadahnya. Dia zikir lagi ke?
Tunggu dululah.
Dan,aku pun menunggu sampai di berhenti pandang sejadah di bawahnya itu.
Disebabkan aku menunggu terlalu lama dan aku risau dia pengsan tapi mata celik,aku pegang tangan dia.
"Adik..? Adik okay tak ni?"soalku berlembut. Tangan kiri aku jatuhkan ke atas dahinya. Tak panas.
Izz perlahan-lahan pandang aku. Riak mukanya mendung. Aku tak tahu apa yang berlaku.
Teruknya aku.
"Adik sayang okay tak ni?"soalku sambil merenung sepasang logamnya.
Izz angguk sebelum menjatuhkan kepalanya di atas ribaku. "Kakak marah adik tak?"soalnya.
Aku mengusap kepalanya yang sudah tidak bersongkok. "Buat apa kakak nak marah adik. Adik tak buat salah pun"kataku perlahan sambil menatap dia yang baring membelakangi aku.
Aku dapat rasa dia sendu. Sebab suara dia mula serak dan dapat rasa kehangatan pada ribaku.
He's crying.
"Kalau adik tipu kakak?"soalnya lagi.
Aku mengukir senyuman nipis. "Adik mana reti tipu kakak"
Dia menarik tangan kiriku yang diletakkan di atas bahunya dari tepi lalu digenggam kemas. Dia mencium jari jemariku berkali-kali.
"Adik minta maaf. Adik takut.. adik takut nak bagitahu kakak. Adik selfish. Adik sayang kakak tapi adik tak sanggup bagitahu kakak"katanya sedu sedan.
Aku makin sayu.
Jujur aku faham apa dia rasa.
"Adik janganlah macam ni. Adik nak bagitahu kakak apa benda? Kakak janji tak marah"kataku memujuk. Serius aku nak nangis sekarang.
Dia bangun dari baring lalu duduk menghadapku. Lutut kami bertemu. Kedua tangannya menggenggam erat tanganku seolah tak nak lepaskan.
Matanya merah dan pipinya basah.
Jujur aku tak pernah nampak mana-mana lelaki menangis macam ni depan aku.
Dia tertunduk memandang sejadah di bawah kami. "Antara orang yang meninggalkan.. dan orang yang ditinggalkan.. siapa lagi sakit?"soalnya
Aku diam sejenak. Aku kena kuat.
Jangan nangis depan dia.
"Bagi kakak,dua-dua sakit. Baik yang pergi.. atau yang ditinggalkan."kataku sambil mengesat air matanya.
Dia mengangkat mata dan memandangku. "Tapi.. adik pernah rasa ditinggalkan. Sakit. Sakit sangat. Lagi-lagi kalau ditinggalkan orang yang dah takkan kembali"katanya sayu.
Aku menahan sebak.
Aku sentuh pipi dia. Aku tahu apa yang dia nak sampaikan.
"Maaf. Kakak-"belum sempat aku habiskan ayat,dia memotong.
"Adik tak nak kakak sakit. Kalau adik yang tinggalkan kakak.. adik tak nak kakak sakit. Tapi adik tak boleh lawan. Tapi adik tak nak kakak sakit.."katanya yang semakin buat aku sebak.
"Adik.. dengar sini. Tak kiralah adik atau kakak yang ditinggalkan.. kakak nak adik kuat okay? Adik tak keseorangan. Adik ada Allah,ada kakak,ada zakwan,adik ada ramai kawan. Adik ada sokongan kami. Apapun jadi.. kakak tetap setia dengan adik. Sampai bila-bila."kataku sambil melihat anak matanya dalam.
YOU ARE READING
A Cup of Sweet Coffee
Fiksi Penggemar☕☕☕ A Cup of Sweet Coffee Though sometimes when life brings me down You're the cure my love In a bad rainy day You take all the worries away -Just once.. dinda letak harapan. And harapan tu.. hancur berkecai. Warkah yang dinda tinta selama ini berma...