"Blaze!!!! Mari sini kau!!!"
Pemuda beriris biru shappire itu menjerit seraya berlari mengejar adik kembarnya yang bernama Blaze.
"Hahahaha kejarlah kalau dapat" Balas Blaze.
Sejak pagi buta rumah ni sudahpun bising disebabkan manusia-manusia yang duduk di dalam rumah ni tak boleh nak duduk diam. Macam biasa, si adik nombor empat tu memang suka cari pasal dengan abang-abang dia.
Macam pagi ini. Taufan yang tiba-tiba tengah rajin bersihkan biliknya, tiba-tiba dikacau oleh Blaze. Apa lagi, terus naik pitam lah dia dibuatnya.
"Haih sudahlah tu. Korang berdua ni tak habis-habis!" Ujar Solar si adik bungsu.
"Ha'ah, nak tidur pun tak senang." sampuk Ice, si adik ke-lima.
Tapi tidak diendahkan oleh dua manusia tadi. Malah makin menjadi dua orang tu. Hinggalah si abang kedua yaitu Gempa keluar dari dapur seraya bekacak pinggang. Dua adiknya dijeling tajam.
“Amboi~ bisingnya, senyap sekejap boleh tak? Kang aku yang kena marah dengan jiran sebelah.” katanya.
Taufan berhenti dari larinya. Ia memandang Gempa dengan tak puas hati. “Haih, dia kacau aku tengah kemas bilik lah!” marahnya.
“Apa susah? Kemaslah lagi.”
Makin geram Taufan dibuatnya. Untuk seorang Taufan, mengemas bilik tu perkara yang amat susah. Diperlukan azam dan usaha yang besar untuk mengalahkan rasa malasnya. Tapi usahanya sia-sia disebabkan Blaze sudah mengacaunya.
“Ish! Penatlah.”
Gempa menggeleng perlahan lalu kembali menyambung project masaknya. Malas nak layan kembarnya itu. Kalau nak nasihat pun apa guna, masuk telinga kanan lepastu keluar telinga kiri. Bazir tenaga je.
“Baru sekali kemas bilik dah merungut. Aku hari-hari kemas semua bilik tak pernah pun merungut.”
“Itu kau, bukan aku!”
Dengan bibir yang dibuat mencurut, Taufan berjalan mendekati Gempa lalu menarik-narik tangannya macam buda kecil yang tengah meminta gula-gula pada emaknya. Haih, memang tak betul budak taufan ni.
“Gempa, tolonglah kemaskan bilik aku. Aku ni penatlah. Please... ”
Taufan memohon. Siap dengan puppy eyes lagi. Ceh, ingatkan Gempa boleh terpujuk ke, memang mimpi lah.
“Fan, kau ni dah besar, 'kan? Kemaslah sendiri. Kau tak nampak ke aku tengah masak ni? Pergi kemas sendiri!”
Nasi goreng kampung yang sudah masak, ia tuang ke pinggan lalu dibawa ke meja makan tanpa memperdulikan Taufan yang masih merayunya seperti budak kecil. Memang dah biasa pun.
“Thorn, boleh panggilkan Hali tak? Suruh dia turun, makanan dah siap ni.” pintanya pada Thorn, si adik ke-enam.
“Okey!”
Thorn yang sememangnya seorang budak baik dan penurut dengan abangnya pun langsung berlari ke bilik Halilintar dan mengetuk pintunya sebelum berjalan masuk.
“Abang Hali~ jomlah makan,”
Halilintar yang tengah sibuk dengan laptopnya terus menoleh bila dipanggil adiknya. “Korang makanlah dulu, aku masih ada kerja ni,” katanya.
Thorn membuat muka merajuk. “Ish abang ni, makan tu tak boleh dinanti-nanti. Kang abang sakit macam mana?”
Halilintar menghela nafas pelan kemudian mengangguk. Tak sampai hati pulak dengan budak hijau comel ini.
KAMU SEDANG MEMBACA
Brothers Hugs [Boboiboy] ✔
Fanfiction[DALAM TAHAP REVISI] Masalah dan rahsia Dalam satu keluarga mesti ada dua benda tu, 'kan? Macam yang dialami putera dari keluarga yang bermarga "amato" inilah. Ditinggalkan oleh Ayah dan Ibu sejak masih kecil bukanlah suatu yang senang untuk diterim...