Bab 18 🔥

961 36 0
                                    

"Adik jom dinner!" Aiman memanggil Aleeya yang sedang duduk termenung di hadapan kolam renang.

"Assalammualaikum Tengku Melissa Aleeya," Aiman memberi salam.Takut nanti kena ceramah dengan ustazah form 5 ni.

"Waalaikummussalam.Hmm nak ape?" jawab Aleeya dingin.Matanya tidak lekang memandang bintang di langit.

"Kau kenape dik? Selalunya kau tak pernah pun termenung sampai tak sedar aku ada sebelah kau?" soal Aiman pelik.

"Tak de ape ape.Saje duduk kat sini.
Kenape? Tak boleh ke?" soal Aleeya.

"Dah lah jom makan," ajak Aiman lalu menarik tangan adiknya.

"Ishh! Aku boleh bangun sendirilah! Kalau tangan aku putus macam mana? Kau nak ganti dengan tangan kau ke?" soal Aleeya lalu menolak kepala Aiman.

"Korang suka tolak kepala aku.Nak merajuk lah macam ni," tutur Aiman lalu memeluk tubuh.

"Merajuk lah kau.Aku tak kesah pun.Nak merajuk 10 000 tahun pun boleh," ujar Aleeya lalu menjelirkan lidah.

"Ok fine! Aku merajuk betul betul," ujar Aiman lalu terus masuk ke dalam restoran.

.

.

.

"Aleeya! Satgi Aleeya nak ikut kitorang tak?" soal Aina lalu mengeringkan rambutnya menggunakan pengering rambut.

"Pergi mana?" soal Aleeya sambil melipat bajunya.

"Kitorang nak pergi jalan jalan dekat pantai," jawab Amelia.

"Nak! Dah lama Aleeya tak pusing pusing dekat pantai," balas Aleeya teruja membuatkan keempat empat gadis itu tergelak kecil.

.

.

.

"Akak,parents kita tak ikut ke?" soal Aleeya apabila melihat ibu bapa mereka tidak mengikuti mereka berjalan jalan di pantai.

"Diorang tak nak.Diorang kata diorang nak mandi kolam," jawab Aina dengan senyuman.

"Oh," balas Aleeya ringkas.

10 minit kemudian.

"Hai girls! Sorry lambat! Adam ni hah.Nak pakai pomade lah minyak wangi lah," seseorang menegur mereka.

"Eh takpe.Kitorang pun baru sampai je ni hah," balas Aleeya yang menahan marah.

"Sorrylah dik.Abang Adam ni,lambat sangat," pujuk Aiman.

"Ape ape jelah.Tapi tetap lambat!" jawab Aleeya tegas lalu menjeling mereka berempat.

"Orang dah bagitahu alasan kenapa lambat tu kira ok lah.Tak payahlah nak marah marah," balas Adrian lalu menjeling anak mata Aleeya tajam.

"Eh kau diamlah! Hal ni tak de kena mengena pun dengan kau!" marah Aleeya lalu menampar kepala Adrian.

"Kau ni tak habis habis nak tampar aku! Aku tahulah yang aku ni hensem! Tak payahlah nak pegang pegang macam orang gedik!" balas Adrian lalu menolak Aleeya dari terus memukul kepalanya.

"Eh eh! Kau jangan nak perasan ye! Tak de maknanye aku nak sukakan kau!" balas Aleeya lalu memijak kaki Adrian.

"Sakitlah bab..." Adrian tidak sempat menghabiskan ayatnya kerana ada seseorang yang telah memotong percakapannya.

"Adrian! Sape yang ajar kamu cakap nama haiwan tu?! Papa tak ajar tau!" marah Tuan Nawawi apabila terdengar anak terunanya mahu menyebut perkataan 'babi'.

"Asyik asyik pompuan ni je yang betul! Apa yang Adrian buat semuanya salah! Apa yang pompuan ni buat semuanya betul! Apa masalah semua orang ye?!" soal Adrian dengan muka tegang.

"Adrian! Jaga mulut kamu!" marah Tuan Nawawi.Puan Tina hanya mendiamkan diri.

.

.

.

Aleeya tercari cari kelibat Adrian.Selepas 2 minit mencari Adrian,akhirnya Aleeya ternampak figura seorang lelaki.

"Assalammualaikum," panggil Aleeya.

"Waalaikummussalam.Kau nak ape?" jawab Adrian dingin.

"Kau marah aku ke?" soal Aleeya meminta kepastian.

"Entah," jawab Adrian ringkas.Matanya tidak lekang dari memandang kolam renang yang berada di hadapannya.

"Ishh kau ni! Jawab lah betul betul!"

"Entah,"

"Wey betul betullahh.....," suara Aleeya meleret.

"Hishh kau ni gediklah! Menyesal pulak aku ikut family aku datang sini!" ujar Adrian lalu terus bangun dari duduknya.

"Eleh! Kau ingat aku nak sangat ke jumpa kau?! Aku pun tak hingin lah!" balas Aleeya lalu terus bangun dan berlalu pergi meninggalkan Adrian yang masih terpinga pinga.

"Ishhh bencinya aku! Menyesal aku ikut mama datang sini! Ingatkan datang sini boleh seronok seronok! Tapi lain pulak jadinya!" bebel Aleeya dalam hati.

"Adik! Kau dah kenape buat muka dingin camtu?! Adam cari pasal dengan kau ke?!" soal Airil prihatin.

"Bukan! Adrian tu! Orang nak berbaik dengan dia,dia pulak yang melebih lebih! Ishh ada jugak orang yang nak makan penumbuk dengan aku ni!" luah Aleeya.
Airil sahaja tempat untuk dia meluahkan perasaan yang dipendamnya.

"Tapi angah tengok dia ok je.Tak de ape ape yang perlu dimarah pun.Perfect je dia," balas Airil sambil menggosok tengkuknya perlahan.

"Angah ni kan! Orang serius dia main main pulak!" marah Aleeya lalu menolak kepala abangnya itu.

"Aduhh sakitlah! Ishh yelah yelah! Nanti angah marah Adrian tu.Berani dia buat princess angah ni!" ujar Airil lalu mengepal penumbuknya.

"Ha macam ni lah baru abang Aleeya! Abang sepatutnya support adik dia! Bukannya sebelahkan orang lain!" ujar Aleeya lalu menggosok rambut Airil.

"Eleh.Nak bermanja manja pulak kat sini.
Pergilah bermanja dengan abang Adrian kau tu!" tiba tiba Adam menyampuk.

"Eh eh kau ni! Aku tak cari pasal dengan kau pun kan! Kau pergilah bermanja dengan Aina kesayangan kau tu! Kalut je nak kacau hidup orang!" balas Aleeya lalu menjeling Adam.

"Ishh korang ni! Jumpak je gaduh jumpak je gaduh! Macam anjing dengan kucing!" marah Aiman lalu mengetuk kepala Adam.

"Kau kenape?! Tak pasal pasal ada jugak orang arwah dekat tempat ni! Pelancong datang sini nak berseronok.Bukannya nak datang kenduri arwah!" ujar Adam lalu memijak kaki Aiman.

"Aduhhhh!!!!" Aiman meraung kesakitan.

"Padan muka kau.Werkkk!" ujar Adam lalu menjelirkan lidah ke arah Aiman.Aiman yang sedang menahan marah itu terus menarik lengan Adam.Adam terkejut dan terus meronta ronta untuk melepaskan diri.

Ketua Pengawas Itu Suami Aku [ C ] Where stories live. Discover now