DUA PULUH SATU

7.9K 361 17
                                    

ADRIAN baru sahaja keluar dari bilik air. Dia hanya memakai tuala di pinggangnya. Luka dibahunya masih lagi tidak pulih sepenuhnya. Seperti biasa, dia akan membersihkan lukanya sendiri apabila Nayla sibuk dengan kuliahnya. Jam masih lagi menunjukkan waktu pagi. Pagi-pagi macam ni, masing-masing sibuk dengan kerja mereka sendiri.

Pintu dibuka dari luar. Puan Irene melangkah masuk lalu menuju ke arah anak lelakinya. Pembantu rumah yang membawa troli berisi makanan dan minuman untuk Tuan Mudanya turut masuk ke dalam bilik itu. Dengan berhati-hati, dia menolak troli itu sampai ke dalam.

“Colazione per lei, signore. (Breakfast for you, sir.)” ujar pembantu rumah itu lalu dia menundukkan badannya sedikit. Hormat.

“Grazie.” ucap Adrian dingin. Pembantu rumah itu menundukkan badannya sebelum keluar dari bilik itu.

“Come stai oggi? (How are you today?)” tanya Puan Irene prihatin.

“Sto bene, mamma. (I'm good, mummy.)” balasnya lalu menghadiahkan senyuman untuk ibu tersayang.

“Good.”

“Lascia che la mamma metta la medicina sulla tua ferita. (Biar mummy sapu ubat pada luka kamu.)” kata Puan Irene lalu mengambil kapas dari tangan anaknya. Kemudian, dia menyapu ubat yang ada di kapas itu pada luka di bahu Adrian.

“Nayla è andata al college, mamma? (Nayla dah pergi kolej, mummy?)” soal Adrian kepada Puan Irene.

“Sì. È appena andata via con Alex. (Ya. Baru je tadi dia keluar dengan Alex.)” terang Puan Irene. Adrian mengangguk faham. Puan Irene mengemaskan balutan terakhirnya.

“Dah siap. So, sekarang breakfast dulu.” Adrian mengangguk. Akur dengan setiap perintah mummynya.

“Mummy keluar dulu. Jangan duk menghadap laptop sangat. Rest dulu.” pesan Puan Irene kepada anaknya itu. Adrian mengangguk kepalanya.

Mummy ni macam tahu-tahu je dia akan hadap laptop. Hihihi..

Adrian menikmati sarapannya di dalam biliknya. Setelah itu dia akan merehatkan dirinya.

Bip.. Bip..

Telefon pintarnya berbunyi menandakan ada notification masuk. Dia segera mencapai telefon pintarnya itu lalu melihatnya.

Tesoro 😘 :
Awak dah makan?
Dah sapu ubat dekat luka?

You:
Tutto fatto

Tesoro 😘 :
Saya tak fahamlah awak.
Melayu sudahlah.

You:
I mean 'semua sudah'..

Tesoro 😘 :
Oh.

You:
Belajar elok-elok..
Jangan nak menggatal dengan jantan lain.

Tesoro 😘 :
Va bene amore mio

You:
Ti amore tesoro.
Dah pergi masuk kelas.
Jangan nak senyum sorang-sorang dekat sana.

Tesoro 😘 :
Okay.

Adrian menyimpan telefonnya kembali. Dia membaringkan tubuhnya di atas tilam empuk itu sambil matanya menatap syiling.

I'd climb every mountain and swim every ocean~
Just to be with you~

Telefonnya berbunyi minta diangkat. Dia sengaja set ringtone suara Nayla bernyanyi pada hari kokurikulum itu. Biarlah orang cakap apa pun. Dia hanya obses dengan isterinya bukan perempuan lain.

Dia mengambil telefonnya dan melihat nama pemanggil yang sedang menelefonnya.

“Hello.” dia menyapa pemanggil di dalam talian.

L'AMORE DELLA MAFIA [MALAY] E-BOOKWhere stories live. Discover now