الاخيرة

3.9K 221 48
                                    

#كفرصقر2
الحلقة الثلاثون والأخيرة .
....................................
بسم الله ونصلى ونسلم على رسول الله .
ما أجمل لقاء الحبيب بعد طول فراق، وبعد سيل من الأشواق، إنها لحظة ترسم أحداثها في لوحة ربيع العمر، لحظة يزداد فيها نبض القلب، وتتجمد المشاعر من فرح القلوب، لحظة فيها من الوفاء مايروي الأحاسيس.
.....................
فريد.....بس لازم اللى اسمه عبيد ده ياخد جزائه على اللى عمل فيك يا فارس وفى ألماس غير التزوير فى الأوراق الرسمية ، دى جريمة لوحدها تانية .
أنا لازم أبلغ عنه ودلوقتى ؟
فنظر له حمزة بصدمة وأردف .....لا لا سيبوا ابويا فى حاله ، ابويا مريض فى السرير وشبه مشلول ، غير الفشل الكلوي اللى عنده.
وميستحملش السجن والبهدلة وكفاية عليه إنكم خلاص أخدتوا منه الست الوحيدة اللى احبها اللى قتل وزور عشانها .
واتعاقب اكبر من عقاب السجن إنها محبتهوش زى محبها ، أظن مفيش عقاب اكبر من كده ؟؟

إستمع ياسين أثناء دخوله هو ومايسة لكلمات حمزة فصعق وشعر بالدوار عندما أدرك إنه يتحدث عن ( عبيد ) وإنه مازال على قيد الحياة .
هذا الإبن الذى لا يتأكد من نسبه إليه ولكن كل ما يعرفه إنه لاذنب له أن يولد ويربى فى بيئة فاسدة ولم يحاول هو أن يخرجه منها بل تركه وأهتم بحياته وشعر بالندم ولكن بعد فوات الاوان.

تفاجئت مايسة عند رؤية ألماس ...فبكت قائلة......معجولة حبيبة الغالى لسه عايشة ، معجولة هتردى فيه الروح من تانى .
تعالى فى حضنى يا غالية يا بنت الغالية ،لتبكى ألماس كثيرا فى حضنها .
نظر ياسين لملامح حمزة قائلا....سبحان الله ، أنت شبه فارس اوى يا ولدى .
معجولة أنت ابن عبيد ولدى ؟
فريد....ابنك إزاى بس يا عمى ؟
هو حضرتك نسيت اللى حصل من الست ثريا وأنه ممكن يكون ابن قنديل ؟
وعشان كده  طالع واخد الخساسة بتعته كلها .
تنهد ياسين بإرتياح وأردف .....تصور يا فريد إنى لأخر لحظة كنت فاكر إنه فعلا ابن قنديل .
بس لو فكرت بعقلك من غير غضب وبصيت فى وش حمزة كويس .
هتعرف إنه مش ابن قنديل وابنى أنا .
فريد..........إزاى ده من غير منعمل تحليل DNA؟؟
عبدون.......صح يا بوى إزاى عرفت إنه ابنك من غير متتأكد ؟
ياسين بإبتسامة سخرية ......يعنى مفروض كنتوا تعرفوها لوحدكم يا دكاترة يا متعلمين يا بتوع المدارس .
فريد ..قصدك ايه؟؟
ياسين ""
إبنه قدامكم أهو شبه فارس  بالظبط يعنى فارس عمه ،يعنى ابنى أنا مش ابن قنديل .
لو كان ابن قنديل كان يستحيل ابنه يطلع شبهنا .
فهمتوا ولا افهمكوا تانى .
فريد بندم على ما تفوه منه وشعر بالحرج من حمزة الذى دافع عن والداه بإستماتة ...
فريد....ايوه عندك حق يا عمى ، ازاى دى غابت عن دماغى ؟
ياسين...عشان الغضب يا ابنى بيلغى العقول .
نظر ياسين بحب لـ حمزة ....ذلك الفارس الصغير والصقر الثانى بحق .
ياسين...تعال يا ابنى لحضنى ، أشم فيك ريحة ابنى عبيد اللى مهما عمل ابنى وربنا يسامحنى على تقصيرى فيه .
فدمعت عيون حمزة وارتمى فى أحضان جده ياسين قائلا...بابا صعبان عليه جدا يا جدى وخايف يحصله حاجة لما يعرف أن حكايته انكشفت وإنه معرض للسجن وهو تعبان اوى .
ياسين...متخفش يا ولدى ،محدش هيقدر يأذيه واصل ، طول منه عايش ، وهجف جمبه ومش هسيبه تانى وكفاية اللى حصوله بسبب إهمالى فيه .
أبتعد عنه حمزة بعد أن أطمئن على والداه وحمد لله أنه وجد اخيرا بعد سنين من الحرمان كتف يحبه ويستند عليه .
ياسين ...وأنتِ يا ألماس مالك إكده ؟ مش هتيجى فى حضن عمك ياسين ولا نستينى .
فأسرعت ألماس تحضنه بحب وتخيلت إنها فى أحضان صهيب والداها ، فكم أشتاقت له ولوالدتها سمية.
أبتعد فارس قليلا بعد أن استمع لكلمات والداه ياسين فى عبيد وأخذته الغيرة بعض الشىء .

كفر صقر 2حيث تعيش القصص. اكتشف الآن