Friesland

557 31 0
                                    

Een kille kou klemt zich om Merlia's hart. Naar Friesland?! Dat betekend een nieuw school, nieuwe vriendinnen en geen dansles meer! Ook Nicky kijkt een beetje geschrokken. Jane ziet het niet of doet alsof ze het niet ziet. Merlia en Nicky kijken elkaar angstig aan, wat staat hun nou weer te wachten?

Anderhalf uur later staan ze stil voor een grote witte villa. Merlia houd haar adem in. "wauw" zucht Nicky."super wauw!" verbeterd Merlia haar. Jane glimlachte. Dit is farm Bollie, onze boerderij. "hebben jullie dieren?" vroeg Nicky gretig. Jane knikte. "koeien, varkens, schapen en paarden" zegt ze. Nicky's ogen springen bijna uit haar hoofd van verbazing. "cool" is het enige wat ze kan stammelen. Weer glimlacht Jane. "zullen we uitstappen?" vraagt ze lachend. Nicky knikt en duwd meteen haar deur open. Merlia volgd rustiger. Samen halen ze de tas uit de kofferbak en volgen Jane naar binnen. Ze komen in een lange witte gang. Overal hangt tuig. Hoofdstellen, zadels en nog veel meer. Merlia kijkt haar ogen uit, misschien is het hier toch niet zo erg. Merlia volgde Jane naar de grote woonkamer. Aan de muur hingen foto's van verschillende dieren. Merlia keek haar ogen uit. Ze zach paarden, koeien, varkens en schapen.Toen ze alles goed in zich opgenomen had draaide ze zich naar Jane. "Gaan we naar de dieren?" vroeg ze. Nicky knikte hoopvol. Jane glimlachte "goed, kom maar..." voordat ze haar zin af kon maken stonden de twee vriendinnen al bij de deur. Weer moest Jane lachen en ze ging de twee meisjes voor naar de stallen. Weer hielt Merlia haar adem in. Ze stonden in een brede stal met aan weerzijde stallen en boxen. Aan de linkerkant stonden alleen maar paarden. Aan de rechterkant waren stallen met koeien, een grote stal met tien schapen en een stal met 2 varkens. Merlia slaakte een zucht van verbijstering. "wauw" was het enige wat ze kon zeggen. Op de deuren van de stallen stonden namen. Ze las bij de paarden: Moonlight, Bliksem, Farah, Natan, Indy, Mitsie, Beer, Spike, Dotje en Silver. Vreemd genoeg waren de stallen van Mitsie en Beer leeg. De twee varkens heette Koen en Anton en de geiten: Sjöfn (spreek je uit als Tjup) ,Ukkie, Teddie, Tommie, Sam, James, Lieve, Mora, Bella en Pluis. De koeien heette Dasy, Doenia, Mollie, Tes, Anna, Lotta, Tiel, Miep, Siel en Jet. Merlia grinnikte bij die namen en aaide een koe over haar hals. Opeens hoorde ze vreselijk gesnuif. Verschrikt keek Merlia om, recht in de ogen van een grote, zwarte stier. En hij was boos! Merlia trok bleek weg en stapte achteruit. "King, nee!" riep Jane maar het was al te laat. De stier boog zijn hoofd, gromde en stoote naar voren. Met een klap vlogen de twee horens in het hout. Precies waar Merlia net had gestaan. Verbaast trok de stier zijn horens uit het hout. Waar was dat meisje gebleven. Merlia stond met trillende benen op de rand van de stal. Toen ze merkte dat de stier aan wou vallen had ze zich razendsnel op de wand opgetrokken en was daar blijfen staan. Nu voelde ze een nate snuit van een koe tegen haar been. De stier gromde en wou zich omdraaien. Maar Jane was het daar niet mee eens en greep de band om de nek van de stier. Ze trok het beest terug naar zijn stal en sloot de deur. Daarna hielp ze Merlia naar beneden. "gaat het, sorry, hij breekt vaak uit zijn stal en dan moet je maken dat je weg komt" zei Jane. Merlia knikte. Langzaam kwam er weer kleur in haar gezicht. Even was jet stil. "kom maar mee naar buiten, daar wacht een verassing" zei Jane om de ongemakelijke stilte te doorbreken. Nicky die met haar handen voor haar ogen had gestaan keek op. "een verassing?" broeg ze blij. Jane knikte en duwde de twee meisjes naar de grote buitendeure. "Ogen dicht!" riep ze terwijl ze de deuren open schoof. Ze duwde de twee meisjes voorzichtig over de drempel. "kijk maar!" riep ze nu. Merlia en Nicky deden hun ogen open en daar stonden...

een nieuwe start {voltooid}Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu