paardrijles en zwemmen

449 22 0
                                    

De volgende dag kreeg Merlia voor het eerst paardrijles. Samen met Nicky haalt ze de paarden uit de wei en zet ze op de poetsplaats. Jane poets haar paard Indy, en Jack zijn paard Natan. Vervolgens legt Jane uit hoe je een zadel op het paard legt. 20 minuten later waren alle drie de paarden gezadelt. Beer en Nicky gaan alleen even rond stappen. Jack en Jane nemen Merlia mee naar de bak en helpen haar erop. "pff, dat is best hoog" zucht die. Jane grinnikt. "oke, probeer of je Mitsie voorwaards kunt krijgen door je benen zacht in haar zij te drukken" roept Jack. Zachtjes duwd Merlia haar benen aan en Mitsie stapt rustig weg.

Een uurtje later zit Merlia met een glas vris achter in de wei. Sophietje en Nicky rennen achterelkaar aan. "kom dan Sophietje!" roept Nicky. Het kleine hondje blaft en rent naar het meisje. Merlia grinnikt. Dan komt Mitsie aandraven. "hallo meisje" fluisterd Merlia als de merrie haar neus laat zakken en snufelt aan het glas. De zon staat hoog aan de hemel en het is al aardig warm voor begin lente.Mitsie zwaait verveeld met haar staart en draait zich om. "Sophietje nee!" een harde stem doet Merlia opschrikken. Nog net ziet ze Sophietje aan de andere kant van de weg in het gras verdwijnen. Merlia springt op, duwd het glas in Nicky's hand en rent naar de straat. Er komt geen auto aan dus Merlia steekt over. "Sophietje!" roept ze bang. Dan ziet ze het hondje. Ze zwemt angstig rondjes in de sloot maar er is nergens een lage kant zodat ze er op kan klimmen. Merlia aarzeld maar neemt dan een besluit ze glijd langs de kant naar beneden tot ze met haar voeten het water raakt. Dan zet ze zich af en valt voorover in het water. Sophietje komt meteen aan zwemmen en Merlia pakt haar beet. Ze draait zich op haar rug, legt het hondje op haar buik en trappelt naar de kant. Als ze met haar hoofd de kant raakt tilt ze Sophietje op en zet haar op de kant. Dan draait ze zich weer op en krabbelt er zelf achteraan. "Sophietje, domerd!" riep ze terwijl ze het hondje oppakte en omhoog kroop. Ze rilde. Boven aangekomen keek ze naar links en naar rechts. Geen auto. Zo hard als ze kon rende ze over. Daar stonden Jane, Jack, Frida en Nicky al te wachten. Jane gooide een handoek over haar schouders en Nicky nam Sophietje over. Binnen was het lekker warm en Merlia kleede zich gouw om. "Merlia dat was heel dom van je, je bent nog lang niet beter!" riep Jane boos toen ze terug kwam. "maar..." stamelde Merlia. Frida kwam sussend tussen bijde. "eigenlijk was het heel goed wat ze deed, ze word nu nog sneller beter!" zei ze en wende zich naar Jane. Die keek haar onbergrijpelijk aan. "je kunt geen kou vatten, kou is juist heel gezond makend, het helpt bij ziektes en maakt het lichaam wakker" vertelde ze. (dit is echt waar). Jane keek een beetje bedenkelijk "dus als ik het goed begrijp word Merlia nu sneller beter?". Frida knikte. Sophietje blafte luid. "zei is het er ook mee eens" grinnikte Merlia. Jane glimlachte. "kom je Merlia, we gaan naar buiten!" riep Nicky en trok haar vriendin/zus mee naar buiten. Merlia grinnikte en rende achter haar aan. Sophietje danste vrolijk om haar heen. "we gaan de geiten in de wei zetten oke?" vroeg Merlia en gooide een halstertouw naar Nikky. Die ving het behendig op en knikte. "ik doe Sjöfn!" riep Merlia en pakte het kleine zwarte geitje bij haar horens. "oke dan neem ik Ukkie" Nicky klikte het touwtje vast aan de band en leidde het geitje uit de stal. Merlia volgde met Sjöfn. Ze liet de stal open staan en alle andere geiten volgde de meisjes. Giegelend trok Merlia het koppige geitje mee. In de wei klikte ze het touwtje los en Sjöfn ging er al bokkend vandoor. Toen alle geitjes in de wei stonden rende de twee meisjes terug en lieten nu de varkens los. "hey Anton" bromde Merlia met haar laagste stem. Nicky schoot in de lag. Het dikke varken knorde beledigd. Merlia stapte over de stal wand en klikte het slot van het luik open. Opeens voelde ze een dikke snuit tegen haar been. "hey Coen, wil je naar buiten" vroeg ze en aaide het varken over zijn ruwe haren. Ze stapte opzij en met zijn neus duwde Coen het luikje open. Luid knorrend stapte hij naar buiten, met Anthon in zijn kielzool. De twee meisjes grinnikte en namen bijde een hooivork. Nicky haalde de kruiwagen en samen mestte ze de stallen uit.

een nieuwe start {voltooid}Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu