De volgende dag is Merlia al vroeg wakker. Ze denkt aan de vorige dag en glimlacht. Het is nog donker in de kamer maar tussen de gordijnen piept licht. Ze staat op en pakt haar kleren. Gapend rekt ze zich uit. "hey Merlia" verschrikt kijkt Merlia om. "o hoi Nicky" antwoord ze als ze Nicky in bed ziet zitten. "ik ga even douchen" zegt ze dan en loopt naar de deur. "oke ik kom zo" Nicky draait zich om en gaat weer liggen. Merlia loopt naar de badkamer en kleed zich uit. Ze zet de douch aan en stapt onder de warme stralen.
Een paar minuten later zet ze de douch weer uit en slaat een handoek om haar middel. Ze veegt de waterdamp van de spiegel en bekijkt zichzelf. Hoe kan een jongen als Jonathan nou op haar vallen. Ze pulkt aan haar slierten stroblond haar. "eten!" roept Jane van beneden en snel droogt ze zich af. Ze trekt haar kleding aan. Een strakke, zwarte spijkerbroek en een t-shirt met een poesje. Ze fhönt haar haar en borstelt het. Dan maakt ze er een staart in. Ze stapt de badkamer uit en legt haar handdoek en pyjama op haar bed en loopt dan naar beneden. Ze kijkt even naar buiten. De lucht is prachtig blauw en nergens is er ook maar 1 wolkje te bekennen. Ze loopt verder en schuift aan voor het eten.
"Jane, Jack, zou ik met Mitsie cross wedstrijden kunnen rijden?" vraagt ze voorzichtig. "cross?" vraagt Jane. Merlia knikt. Onder tafel duimt ze. "waarom laten we haar niet crossen, er kan bijna niks misgaan" overtuigt Jack zijn vrouw. Even twijfelt Jane, maar dan knikt ze. "goed, je mag meedoen aan cross" zegt ze. "jes!" roept Merlia. Snel eet ze verder
Na het eten gaat ze terug naar de stal en haalt Mitsie. Jane komt ook naar buiten en helpt met opzadelen.
"ik vind het super leuk dat ik mag crossen" zegt Merlia en tilt het zadel op Mitsie's rug. "ik hoop dat je het leuk vind" antwoord Jane. "kan ik al meteen naar buiten?" vraagt Merlia
"van mij mag je meteen naar buiten, in het bosje een paar honderd meter verder is een parcour uitgezet, makelijk, gewoon en moeilijk, je kunt het beste met makelijk beginnen" legt Jane uit. Merlia knikt blij. "jippie, ik heb er echt zin in". Mitsie is intussen opgezadelt en ze neemt haar mee naar het erf. Daar stapt ze op. Jane leid haar door het hek en zwaait haar na. Merlia stapt over het landweggetje en kijkt naar het wuivende gras. Ze grinnikt als ze een muisje ziet. Ze laat Mitsie aandraven. Een paar meter verderop ziet ze de afslag van het bosje. Ze draait de bocht door. Aan het begin van het bosje ziet ze een bord.
groen : makelijk
Oranje: gewoon
Rood: moeilijk
Ze volgt het groene pijltje naar links. Ze draaft aan. Ongeveer 15 meter verderop ligt een dunne boomstam over het pad. Ze laat Mitsie aangalloperen. Ze voelt de spieren onder haar spannen en maakt zich klaar voor de sprong. Mitsie zet zich af en vliegt. Een lach verschijnt op Merlia's gezicht en haar blonde haar waait naar achter. Mitsie komt op de grond en galopeerd verder. Merlia weet het zeker, dit is wat ze wil...
JE LEEST
een nieuwe start {voltooid}
Fiksi RemajaDe ouders van de 13 jaar oude Merlia komen om bij een vreselijk auto ongeluk. zelf word ze wakker in het ziekenhuis en heeft geen idee van wat er is gebeurd. als ze eindelijk weer beter is komen de problemen ineens in golfen over haar heen. waar moe...