Episod 36

561 73 0
                                    

suasana menjadi sepi.dia diam. Aku diam. Dua-dua diam. Hanya bunyi orang berbual sambil menjamah makanan.

Lynn bermain jari. Tak tahu untuk berbuat apa. Rasa 'awkward' lah pula. Baru sahaja ingin membuka mulut memulakan perbualan,  datang pengambil oder makanan sampai di meja . Dia membatalkan sahaja niatnya untuk bercakap.

"hi! Welcome to our halal chinese steambot restaurant . Heres the menu" katanya. Dua buku menu diberi kepada lynn dan za'im. Mereka menerimanya dengan senyuman.

"encik dan cik boleh oder terlebih dahulu ya. Saya minta diri" katanya lalu beredar meninggalkan za'im dan lynn di meja makan.

Masing-masing melihat kandungan makanan yang terdapat dalam buku menu tersebut.

"emm- ,awak nak makan apa za'im?"Tanya Lynn. Za'im masih memandang buku menu tersebut. Seumur hidupnya,  tidak pernah dia hadir ke restoran begini apatah lagi makanan di sini.

"aah? Emm entah lah saya-  saya ikut awak je"jawab za'im.

"za'im kalau awak tak selesa makan dekat sini,  kita boleh makan dekat tempat lain"kata Lynn.  Tampak seperti Za'im agak tidak selesa berada di restoran sebegini.

"eh? Tak ada lah bila masa saya cakap macam tu! Saya-- saya okay je"

"cuma--"

"cuma? "

"cuma saya tak biasa makan makanan cina--"

Lynn senyum nipis.

"sini halal lah. Lagipun ni restoran uncle saya. Uncle saya cina islam. Awak jangan risau lah. Makanan dekat sini semua sedap-sedap tau"ujar lynn.

"uncle awak cina islam? "Tanya Za'im.lynn mengangguk.

"yes. Papa saya cina islam. Mama saya melayu. So uncle saya belah papa saya lah nak dijadikan ceritanya"kata Lynn. Za'im meng'o'kan sahaja.

"nevermind. Jom oder. Saya lapar dah ni"kata Za'im. Lynn senyum.

"awak nak makan apa? "

"yang ni"sambil tangan menunjuk ke arah kandungan menu itu.

"okay. Waiter! "

Maira menurunkan cermin mata hitamnya dan mencuri-curi pandang Za'im dan Lynn. Manakala tasha menjeling menyampah. Dia menutup hidungnya lama.

"eyh maira!sampai bila you nak hendap dia orang ni tepi tong sampah huh?"katanya. Tidak tahan dengan bau sampah.

"eee kejap lagi kita balik lah! I nak tengok dia orang ni"balas Maira. Masih memerhati za'im dan lynn menggunakan teropong.

"you nak buat apa hendap dia orang? I dah tak tahan lah dengan bau sampah ni! Busuk tahu tak?"

"eish mana ada sampah wangi! Hari tu, budak mata sepet tu jatuhkan maruah I tahu so its the time untuk I bagi balasan!"

"haih can you just let her go?"

"memang tak lah! Siapa yang memalukan I akan dapat balasan tahu?"

"macam budak-budak lah you ni. Dah besar panjang tua kerepot pun still tak nak mengalah lagi"

"you cakap apa? Tua kerepot?! I muda lah!"

"muda pun perangai macam budak 9 tahun"

"eeee! Habis you tu?"

"I kenapa?  Huh?"

"you---"

Baru sahaja hendak membuka mulut,satu tisu dibaling ke arahnya. Terkena pada rambut. Terlopong maira dibuatnya. Dia mengangkat muka memandang siapakah yang membaling tisu ke arahnya itu.Adik aiman ni lagi huh?

Meet you again , mr bully ? Where stories live. Discover now