- LOVE after the rain -
_______________Di dance practice, Minji menari dengan sekuat hati.. Tapi entah kenapa dia tak dapat fokus. Fikirannya kusut dengan imej Eunbi yang tak henti-henti menari di otaknya dari tadi.
Minji pun berhenti menari lalu berbaring di lantai."Oi Minji!" tidak semena-mena Hongseok datang entah dari mana.
"eh kau buat apa kat sini?" tanya Minji
"tak ada apa. aku bosanlah, member aku tu asyik halau aku.. cakap aku tak reti diam lah, pemalas lah~ tak fokus lah.."
"eleh kau memang pun macam tu. badan tengah buat kerja, tapi mulut tak reti nak tutup"
"eh bila masa pulak. akulah namja korea terakhir kat area Seoul ni tau. Aku cuma nak bagi instruction je tapi diorang cakap aku berleter"
"btw aku nak tanyak kau. contohlah..contoh kau sukakan kat seorang yeoja ni kan. 5 tahun dah berlalu then kau rasa perasaan kau still sama tak?"
Hongseok menelan air liur. kalau difikirkan balik, soalan tu macam sengaja pulak ditanya kat dia. yelahkan masuk minggu depan, genap 5 tahun dah dia menyimpan 'perasaan' kat Minji.
* * * *
Sementara itu di kafeteria, Eunbi masih lagi duduk di tempat di mana Minji tinggalkan dia tadi.
Eunbi termenung. minuman di atas meja dibiarkan sahaja tidak disentuh
"eh termenung apa tu" Ujar Seungwoo sambil melambai-lambai tangannya di hadapan muka Eunbi.
Eunbi kemudian tertunduk sambil menyelitkan rambutnya di belakang telinganya. Sekali gus membuat Seungwoo tersenyum nipis.
Sama seperti Eunbi yang dia kenal dulu. Yeoja itu akan menyelitkan rambutnya di belakang telinga apabila dia berasa malu atau gembira.Nampaknya, tabiat itu masih lagi tidak berubah.
"By the way, how are you?" Soal Eunbi. Cuba mengubah topik perbualan
"Saya? Hurmm.. Saya sudah banyak berubah, sejak neo pergi. Terlalu banyak, sehinggakan neo mungkin tak akan kenal lagi Han Seungwoo yang lama" balas Seungwoo.
Eunbi merenung wajah Seungwoo. Kemudian dia tersenyum.
"Neo tak berubah, Han Seungwoo ah. Neo masih lagi namja yang baik hati dan lembut di mata Eunbi"
Seungwoo kemudiannya berfikir, 'neo salah..andai saja neo tahu yang saya terlibat dalam kemalangan then sekali gus menyebabkan saya kehilangan eomma dan appa saya.'
"how about your parents?sihat tak?"
Seungwoo hanya diam.
* * * *
Beralih pula pada situasi di dance room, Hongseok menghulurkan sebotol air mineral kepada Minji. Minji kemudiannya menyambut botol tersebut.
"Gumawo.."
"Waeyo?" Soal Hongseok
"Huh? Sebab kau bagi air ni lah"balas Minji
"Ani.. Maksud aku wae kau tanya aku soalan tu tadi?"
"Aaa.. Taklah, I just wondering. Macam mana perasaan seseorang itu boleh bertahan. Walaupun... Sudah bertahun-tahun berlalu"
"Menurut pengalaman aku, cinta itu memang boleh bertahan lama.. Selama yang mana tuannya mahukan dan aku pernah menyukai seseorang itu lima tahun yang lalu. Kalau kau nak tahu, Masa tak pernah menjadi panghalang untuk Aku menyimpan perasaan pada yeoja itu. Sebab aku teringatkan dia setiap saat. Pada waktu aku gembira, senyumannya sentiasa ada dalam fikiran ku. Bila aku sedih, aku terbayang tanggisannya yang turut sedih kerana aku, so that.. Aku tak mahu terus bersedih dan mahu menyemangati yeoja itu. Dan bila dia gembira, aku pun turut gembira.. Aku bersorak untuknya dari jauh" jelas Hongseok dengan penuh penghayatan.
Namun, kata-kata Hongseok membuatkan Minji semakin kecewa. Maksudnya, Seungwoo masih lagi menyimpan perasaan pada Eunbi?
"eleh ayat klise.." Kata-kata Minji menyebabkan Hongseok terdiam.
Minji pun kembali bersuara "how come kau suka someone dari jauh? Kalau kau sukakan dia, kau patut luahkan pada dia. Or else you'll lose her. Kau selalu tengok kdrama kan? kalau kita sekarang berada dalam kdrama, watak kau ni sebijik macam watak second lead tau "kata Minji. "Hongseok ahh, kau sepatutnya kejar dia"
"I did, but she lost interest in me so it's fine now"Hongseok tersenyum pahit
"Minji mencebir. "Dahlah aku nak ke kafeteria, nak release stress""Kachi gayo~" Hongseok mengejar Minji.
.
.
'Macam mana aku boleh sembunyikan perasaan aku pada Minji selama lima tahun? Sedangkan yeoja itu boleh baca fikiran..'
.
.
'Sebab.. Perasaan cinta aku terletak di hati, bukan di fikiran. So dia tak boleh baca isi hati aku'
.
.
'Kadang-kadang aku terfikir.. Lebih baik simpan saja perasaan ni sebab kami artis. Dan sekarang baru aku faham, aku seorang yang pabo.
.
.
'Tapi tak sepabo Minji yang tak pandai gunakan keistimewaan dia dengan betul. Kalau dia dapat fahami setiap hint yang aku beri. Mesti dia dah dapat agak isi hati aku'Bersambung..
YOU ARE READING
[C] LOVE After The Rain || HSW × JIU
Fanfictioncerita ini mengisahkan percintaan antara seorang artis bernama Kim Minji dan managernya bernama Han Seungwoo. Minji mempunyai kebolehan untuk membaca fikiran seseorang dengan menatap anak mata mereka manakala Seungwoo pula seorang yang menghidap Omb...