الفصل. الثالث.
استيقظت نانا. في المساء
تشعر ببعض الراحه. فقد كانت منهكه من التعب وفرط التفكير.
وما أن نظرت الي هاتفها. تذكرت سبب تلك الراحه
فقد كانت تتحدث الي أسد. وغرقت في نوم عميقابتسمت نانا. وقامت من علي سريرها. مجعدة الشعر. ترتدي قميصا ابيضاً قصير.
وخرجت من غرفتها. فوجدت نبيله. بالصاله امام التلفاز.
نانا:- مساء الخير يا ماما.
نبيله. :- مساء النور يا نانا.توجهت نانا الي الحمام. واخذت حماماً
ثم خرجت وتوجهت الي غرفتها. واخذت تصفف شعرها.
ثم ارتدت. بنطالها الجينز المقطع فوق الركبه.
وارتدت بودي ابيض وفوقه جاكيت اسود.
واخذت حقيبة يدها وهمت بالخروجنبيله:- ايه ده انتي خارجه!
نانا:- هخرج شويه اروح الكافيه مع البنات. اتخنقت من القعده..
نبيله:- طيب اقعدي بس بلا كافيه. الكورونا ماليه الدنيا. والحالات بتزيد. واحنا مش حمل تعب.
نانا:- مانتي عارفه يا ماما اني مابحبش قعدة البيت
وعارفه كمان اني دماغي ناشفه ومش هسمع الكلام وهخرج. ف ليه بقي نفضل في الموال ده كل مره اخرج فيها.
نبيله:- طالما مخنوقه وعايزه تغيري جو. خليكي والصبح نطلع سوا علي الساحل الشمالي نقعد لنا اسبوع في الشاليه هناك.
نانا:- يا سلام وهي الكورونا مابتروحش الساحل الشمالي يعني.اثناء حديثهم. طرق الباب.....
كان بالباب. شريف وابيه سليم. يدفعه بكرسيه المتحرك.
سليم:- ايه يا استاذه نازله راحه فين. ؟
نانا:- كنت نازله شويه يا بابا. اتفضلوا. ادخل يا شريف.عادت نانا الي غرفتها. وبدلت ملابسها. وخرجت وجلست مع سليم وشريف
اما نبيله فدخلت المطبخ لتعد لهم العشاء.سليم مخاطباً نانا:- ايه اللي عملتيه مع امجد ده؟
نانا بهدوء:- الطبيعي اللي كان لازم يحصل...
سليم بصوت مرتفع:- انتي غبيه يابت انتي.
ايه برود الاعصاب اللي انتي فيه ده
بقي الولد بعد مابدء معاكي من الصفر
ووقف معاكي وقت الشده. تعملي معاه كده!!نانا بصوت خافت:- امممممم. وقالك عملت معاه ايه بقي؟
سليم:- هو ما قالش حاجه. انا عرفت.
شريف:- انتي اذاي تاخدي قرار زي ده من غير ماترجعي لبابا. !!واذاي تتصرفي مع امجد تصرّف زي ده. وكل ده علشان مين !نانا وضعت يدها علي خدها وامعنت النظر في عيني شريف.
نانا:- امممممم. وايه كمان يا استاذ شريف!سليم:- هو انت يابت انتي ماحدش عاد له كلمه عليكي ولا ايه!
خلاص، ماحدش قادر يكلمك.
نانا؛- مانا بتناقش معاكو اهو. خليكو بس صرحا وقولولي ايه الموضوع بالظبط!
وايه اللي عرفتوه في موضوع امجد!سليم:- مافيش اي مبرر يخليكي تتصرفي تصرف زي ده.
شريف:- طيب قوليلنا انتي بقي عملتي كده ليه؟
أنت تقرأ
الوعد والرحيل. الجزء الثاني.
Ficção Históricaمن يعتقد ان النفس البشريه تستطيع ان تتحكم في عاطفة الحب نحو اي شئ فهو مخطئ... فإننا لا نقوي علي اجبار القلب ان يخفق عندما يشعر بذلك، ولا نقوي ايضاً عن اجباره بالتوقف عن الحب برغم الهجر او الفقدان كان صلي الله عليه وسلم يقول: اللهم هذا فعلي فيما أملك...