الفصل الثالث عشر
🔶🔸 خطبه ...!!!🔸🔶
اليوم التالى ....
الجامعه ....
بنفس محطمه واهيه جلست "نسمه" برفقه صديقاتها بالكافيتيريا تنتظر الوقت المناسب لتطلب منهم مساندتها يوم الخميس بحفل خطبتها المزعوم ، لم تعد تتحمل رؤيته مره أخرى وعليها منذ هذه اللحظه ألا تخطو الجامعه مره أخرى سوى بحضور الإختبارات فقط فستطوى صفحه "عمر" تماماً وتحاول التأقلم مع تلك الحياه المقيته الجديده التى ستعيش بها ....
مع تجاذبهن لأطراف الحديث نظرت "أحلام" نحو "نسمه" للحظات قليله ملاحظه صمتها وشرودها لتتسائل بإهتمام ...
_ مالك يا "نسمه" ....؟؟ وشك أصفر كده ليه .....؟؟؟
وضعت "دنيا" ذراعها فوق كتف "نسمه" قائله ...
_ أنتى لسه تعبانه ....؟؟
بسكون غريب أجابتهم "نسمه" بوجهها الشاحب بدون إبداء أى مشاعر أو إهتمام يذكر ...
_ عادى ... أنا جايه بس عشان أعزمكم على خطوبتى يوم الخميس الجاى ... عايزاكم تبقوا معايا ....
ربما تفاجئت "دنيا" من ذلك الخبر الغريب لكنها أردفت بحالميه ...
_ خطوبتك ....!! .... على مين ؟؟ "عمر" ...!!!
إستكملت "نسمه" ردها بجمود عجيب ...
_ لأ ... "عمر" خلاص .. إنتهى من حياتى ..
إعتدلت "دنيا" ناظره نحو "نسمه" بغير تصديق ...
_ أنتى بتقولى إيه ....؟؟ إيه إللى حصل ...؟؟
لم تكن "دنيا" وحدها هى المهتمه بمعرفه ما حدث بل أنصتت كلاً من "أحلام" و"سحر" بإهتمام بالغ لسرد "نسمه" لما حدث مع "عمر" ...
كانت تعيد ما حدث بينهما بالأمس مرة أخرى لتشعر بأن كل حرف تتفوه به وكأنها تشعر به مرة أخرى للمره الثانيه ، فكان سردها لما حدث مؤلم للغايه ...
إنهمرت دموعها بلا توقف بصمت واهن لتشعر بالدوار يتملك منها فهى لم تتناول شئ منذ الأمس ...
إغتاظت "سحر" بشده من تصرف "عمر" بخسه ونذاله معها لتهتف بضيق ...
_ إهدى حبيبتى .. متزعليش نفسك ... ده ميستاهلكيش ....
زفرت "أحلام" بضيق معقبه على حديث "نسمه" ...
_ أهو إللى أنا كنت خايفه منه حصل .... بس أنتى وافقتى ليه على الجوازة دى بس ....؟؟
أمسكت "نسمه" برأسها الذى أخذ يدور بقوة ...
_ كل حاجه فى الدنيا خلاص مبقاش ليها طعم ولا أى لازمه ... وهو زى غيره مش فارقه ..
_ أنتى بتعاقبيه ولا بتعاقبى نفسك بس...
_ مش عقاب ... بس خلاص معدتش حاسه بأى حاجه حلوة فى حياتى ... فمش فارقه زى ما....
أنت تقرأ
روايه عشقت خيانتها ( الجزء الاول) Rasha Romia "قوت القلوب"
Lãng mạnروايه رومانسيه اجتماعيه تدور حول نسمه التى فقدت والديها وتعيش مع أخيها وزوجته فى قسوة ..وتقابل شاب بالجامعه يحاول خداعها وتمثيل الحب لايقاعها فى حبه لكن ينقلب السحر على الساحر ويقع فى عشقها هو...