الفصل الرابع

1.5K 39 2
                                    

                      الفصل الرابع

                 🔶🔸 مراقبه 🔸🔶

الجامعه ...

بينما جلس "عمر" و"وائل" فى الكافيتريا .....

كان "عمر" يراقب "نسمه" بكل تفاصيلها وحركاتها ، بدأ يلاحظ طريقه حديثها الهادئه المبتسمه دائماً مع صديقاتها ، لاحظ سحر ضحكتها الصافيه ولاحظ عيونها ذات اللون المميز فهى بالفعل تشبه عيون القطط ، لكن كل هذا لا يؤثر فيه بالمرة فهى خادعه كاذبه ، لن تؤثر عليه بجمالها وإصطناعها البراءه ....

الفتيات ...

نظرت "سحر" تجاه منضده ما بإهتمام شديد حين بدأت تسأل بإستراب بالغ جعلت جميعهن يلتفتن إلى تلك المنضده ومن يجلس حولها ...

_ مين ده إللى من ساعه ما قعدنا مشالش عينه من على "نسمه" ده ... ؟؟

أجابت "دنيا" بعدم معرفه ..

_ مش عارفه ... حاسه أنى أول مرة أشوفه ...

لتعقب "أحلام" بلا إهتمام ...

_ تلاقيه وجه جديد محول عندنا .. أنا عمرى ما شفته فى الدفعه خالص ....

رفعت "نسمه" بصرها نحوه بنظره خاطفه وعادت تنظر إلى صديقاتها مرة أخرى تنهرهم عن تصرفاتهم الطفوليه تلك ...

_ وبعدين منك لها .. من إمتى بتلفت نظرنا الحاجات دى ..؟؟؟

لتتابع "دنيا" بإبتسامه شقيه وهى تضرب كتفها بكتف "سحر" مازحه ...

_بس الشهاده لله ..الجامعه بقى يجى فيها حاجات حلوة أهى .. غير الغفر إللى عندنا ...

_اه يا أختى ومين سمعك ... بس ده حياكل "نسمه" بعنيه ...!!!

أزاحت "نسمه" وجهها عنهن بضيق مردفه ..

_ وبعدين بقى ... ما أنتوا عارفين مبحبش الكلام ده ...

زمت "أحلام" شفتيها وهى ترمق صديقتيها بعتاب بالغ مؤشرة لهما بالتوقف عن المزاح بتلك الصورة ..

_ بس بقى متضايقوهاش ... يعنى أنتوا شفتوه جه ناحيتها ولا كلمها .. ما يمكن بيبص على أى حاجه تانيه ...!!!!

_ إيه يمكن برضه يا بت يا "سحر" ..!! يكونش بيبص عليا أنا ؟!!!!! ..... يا ريييت .. حد طايل قمر زى دى يبص له .. ولا يتكلم معاه ... عارفه يا "نسمه" لو جه وإتكلم معاكى زى إللى قبله .. أوعى تسيبيه من إيدك ...حد يرفص النعمه برضه ....

وقفت "نسمه" بتملل من إستمرار صديقتيها بهذا المزاح ثقيل الظل لتحمل حقيبتها الصغيرة وكتبها بيدها ناهضه من مقعدها بضيق ...

_ لااا .. دى كبرت منكم أوى .. أنا ماشيه ...

أمسكت "أحلام" بمرفق "نسمه" حتى لا تضايق من "سحر" و"دنيا" ..

_ رايحه فين بس !!! ... أنتى زعلتى من البنت الهبله دى .. ما أنتى عارفه بتهزر معاكى ...

_ لا عادى .. أنا بس إتأخرت ولازم أمشى .. أشوفكم بكرة .. يلا سلام ...

روايه عشقت خيانتها ( الجزء الاول) Rasha Romia "قوت القلوب"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن