الفصل الواحد والعشرين

1.7K 35 2
                                    

              الفصل الواحد والعشرون

            🔶🔸 الوداع الأخير 🔸🔶

صعدت "سحر" سلم المستشفى برفقه "دنيا" وهى تتذمر للغايه وتعالت تقاسيم الضيق فوق وجهها لتلوم "دنيا" بشده ...

_ أنا مش عارفه أنتى هبله ولا على نياتك ولا إيه ... بقى بعد كل إللى عملته مع "نسمه" وطلعت السواد إللى جواها ده كله ... لسه عايزة تزويرها وتطمنى عليها ... أنتى غريبه أوى ...!!!!!

تملك طبع "دنيا" الرومانسى عليها مردفه بإستعطاف لقلب "سحر" تجاه "أحلام" التى كانت صديقتهم ورفيقتهم طوال الأربعه سنوات الماضيه ...

_ هى غلطت ... بس مش حنقتلها يعنى ... وهى فى محنه دلوقتى .. أقله نطمن عليها بس ...

زفرت "سحر" بضيق وهى تضرب كفيها بعضهم ببعض ...

_ وأنا إللى كنت فاكرة "نسمه" لوحدها إللى هبله ... أراهنك زمانها هى كمان حتقولك مسامحاها ... أنا عارفاها ...

_خلاص بقى خليكى طيبه أمال ... خلاص وصلنا ... أوضتها أهى ...

داخل غرفه "أحلام" ...

إستلقت "أحلام" بجبيرة كامله لجسدها كله مثبته بوضع لا تستطيع الحراك مطلقاً ..

ظلت تنظر تجاه السقف بألم بالغ ، لم تدرى "سحر" أو "دنيا" إن كان هذا الألم نفسياً أم جسدياً ...

تبادلتا النظرات بإشفاق على حالها الرث فمن يستطيع الشماته بهذا الموقف ...

حتى "سحر" التى لا تسمح لقلبها بالتدخل بما يتطلبه عقلها نهائياً أشفقت حقيقه على حال صديقتها فما بينهم عشرة سنوات طويله ...

تقدمت "دنيا" نحو "أحلام" تطمئن على أحوالها ...

_ إزيك يا "أحلام" ...عامله إيه دلوقتى ....؟؟

مالت "أحلام" بطرف عينيها تجاه "دنيا" لتتساقط دمعه حزينه غير مصدقه لقدومهم لزيارتها بعد ما حدث ...

_ "دنيا" .."سحر" ..!!! ... أنا مش مصدقه إن أنتوا جيتوا تزورونى ...!!!!

رغم أن "سحر" قلبها رق لها ولما حدث لها لكنها تظل خائنه للصداقه لتصطنع التجهم والضيق قائله ..

_ اه طبعا بعد إللى قلتيه وعملتيه فى "نسمه" ...!!!!!!!

لكزتها "دنيا" بمرفقها بقوة فهذا ليس الوقت المناسب التفوه بعبارات التأنيب تلك ...

_ "سحر" بعدين بقى ....!!!

تطلعت "أحلام" بصديقتها "سحر" قائله بندم بالغ ...

_ أنا ندمانه والله يا "سحر" ... أنا غلطت متزعلوش منى ...

_ مش إحنا إللى زعلانين منك ... "نسمه" هى إللى المفروض تعتذرى لها ..

_ أنا عارفه أنى غلطت فى حقها كتير .. وهى متستحقش منى كده أبداااا .. أنا لازم أشوفها وأستسمحها ويا ريت تسامحنى ...

روايه عشقت خيانتها ( الجزء الاول) Rasha Romia "قوت القلوب"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن