الفصل السابع عشر

1.5K 43 2
                                    

                   الفصل السابع عشر

                🔶🔸 سقوط ...!!!🔸🔶

اليوم التالى ...

بتملل واضح وقف "وائل" أسفل البنايه التى يقطن بها "عمر" ليهاتفه أولاً ...

_ أيوة يا "عمر" أنا مستنيك تحت البيت أنزل نروح الجامعه سوا ...

_ ماشى يا "وائل" .. أنا نازل أهو ....

تقابل كلاً من "عمر" و "وائل" أسفل البنايه ، إستنكر "عمر" إلحاح "وائل" وتخوفه بتلك الصورة من ألا يذهب معه اليوم إلى الجامعة ....

_ فيه إيه يا إبنى هو أنا حهرب منك !!!!! ... ما أنا قلت لك جاى ..

_ مش عارف خفت تِعنِد ومتجيش ...

_ لا طبعا ده إمتحان .. يعنى مستقبلى .. مش حضيعه هو كمان ...

_ كويس إنك عارف كده .. يلا بينا ...

____________________________________

الجامعه ....

تجمعت "دنيا" مع صديقتيها "سحر" و"أحلام" بداخل الجامعه ، أمسكت "سحر" إحدى الملزمات تقرأ بعض النقاط الهامه قبل بدء موعد هذا الإختبار بينما تعجبت "دنيا" من توتر "أحلام" وإلتفافها عده مرات حول نفسها كمن تبحث عن شئ ما ...

_ مالك يا "أحلام" مش على بعضك من الصبح كده ليه وعماله تبصى يمين وشمال ...؟؟!!!

_ مفيش .. مفيش ... بدور على حد بس ...

_ حد مين ...؟؟

بعصبيه غير مبرره صرخت "أحلام" بـ "دنيا" التى تحشر أنفها بكل صغيره وكبيره ...

_ يوووة .. متوجعيش دماغى على الصبح بقى ...!!!

تركتهم "أحلام" وإبتعدت عنهم لتقلب "دنيا" شفتيها بتعجب وإستراب من تصرف "أحلام" الغريب ...

_ مالها دى ..؟؟!!!

رفعت "سحر" وجهها عن ملزمتها مردفه بدون فهم ...

_ أنا عارفه !!!!!! ... أهى بقت كده كتير اليومين دول .... متشغليش بالك ... المهم .. تفتكرى "نسمه" حتيجى النهارده ...؟؟!!!

زفرت "دنيا" بحزن على حال صديقتها وهى تقلب شفتيها بتقوس غريب للأسفل أثناء رفعها لكتفها وإهداله مره أخرى ...

_ والله ما أنا عارفه !!!! ... ولا نعرف عنها أى حاجه ... بس دى لو محضرتش يبقى ضاع منها أعمال السنه كلها ...!!!!

_ربنا يستر ..

___________________________________

خارج أسوار الجامعه ....

وصل "وائل" و"عمر" إلى الطريق المقابل للجامعه ، وقعت عينا "عمر" على فتاه تعبر الطريق بسرعه تشبه "نسمه" بهيئتها كثيراً من ظهرها فظن أنها هى ..

تعلقت عيناه بها أثناء عبورها بتعجل للطريق ، تسارعت دقات قلبه كقرع طبول الحرب لقد إستوطنت قلبه رغماً عنه ، لم يعد متحكماً به بعد الآن فهو ملكها هى فقط ، لقد خانه قلبه وأصبح أسير تلك "النسمه" ...

روايه عشقت خيانتها ( الجزء الاول) Rasha Romia "قوت القلوب"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن