الفصل الثالث

1.6K 41 2
                                    


                      الفصل الثالث

             🔶🔸 عيون الصقر🔸🔶

نسمه ...

إتخذت "نسمه" طريق عودتها المعتاد سيراً على الأقدام فمنزلها لا يبعد الكثير عن الجامعه ، وربما هذا ساعدها بشكل كبير على إستمرارها ، فلولا قربها من الجامعه لما إستطاعت الذهاب إليها طوال الثلاث سنوات الماضية فأخيها لا يغدق عليها بالأموال فهو شحيح جداً معها يعطيها النقود بين الحين والآخر على مضض ...

قبل أن تصل للمنزل مرت بإحدى المكتبات القريبه ، مكتبه " عم متولى " فقد كان دوماً هذا الرجل كريماً معها على الدوام حباً بوالدها رحمه الله ...

أطلت "نسمه" بوجهها المشرق تنظر إلى داخل المكتبه قبل أن تلقى السلام بمحبه على هذا المسن ...

_ السلام عليكم ... إزيك يا عم "متولى" ...؟؟؟

تفاجئ الرجل بمجئ "نسمه" ليهتف بترحيب حار وهو ينهض من مقعده البلاستيكى ..

_ "نسمه" ...!! فينك يا بنتى بقالى كتير أوى مشفتكيش .... إيه نسيتى عمك "متولى" ....؟؟

تقدمت "نسمه" بإبتسامتها المحببه تمازح عم "متولى" ...

_ أنت عارف بقى يا عم "متولى" الأجازة مش بخرج فيها تقريباً من البيت ... إيه يا راجل يا عجوز .. وحشتك ..؟؟!!!

_ وحشتينى يا بنتى والله ...الله يرحم أبوكى كان يوماتى عندى هنا ...

عقدت "نسمه" ذراعيها أمام صدرها مردفه بذكاء ...

_ طب إيه رأيك أفكرك بيه وأبقى يوماتى معاك هنا ....؟؟؟

_ يا ريت يا بنتى ... بس ازاااى ...؟؟؟

إعتدلت "نسمه" وهى تستكمل بنبره أقرب للترجى فهى لا تستطيع الوصول لحل آخر ...

_ مش أنت مش كنت بتدور على حد يقف فى المكتبه بعد الضهر بدل البنت إللى إتجوزت دى ...؟؟!!

_ اه .. ودورت كتير مش لاقى ... كل البنات عايزة تيجى الصبح وتمشى بعد الضهر ... وأنتى عارفه أنا مبقدرش أقعد متأخر كده ...!!!

_ خلاص .. أنا آجى أشتغل معاك بعد الكليه .... لأن الصبح مش مناسب ليا .... وأدينى أونسك وتشوفنى كل يوم ...

أومأ عم "متولى" رأسه بفراسه تناسب خبرته الطويله بالدنيا وتجاربها ...

_ هو "حسن" لسه بيعمل عمايله دى معاكى .... ؟؟؟؟

_ لا عمايل ولا حاجه يا عم "متولى" ....

_ يا بنتى أنا عارف كل حاجه .... ؟؟؟ ربنا يهديه .... ماشى يا بنتى خلاص إتفقنا ..

بسعاده بالغه أردفت "نسمه" فقد يسر لها عم "متولى" كل شئ بموافقته تلك ...

_ طيب يا عم "متولى" أنا حروح البيت دلوقتى .... ساعه كده أكون بلغتهم أنى حاجى أشتغل هنا وأرجعلك أبدأ الشغل معاك ...

روايه عشقت خيانتها ( الجزء الاول) Rasha Romia "قوت القلوب"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن