(Neljä kuuta myöhemmin Lakkatähden valtaan nousemisesta)
Lakkatähti istui puhujantasanteella ja kuunteli Aurinkoklaanin uuden päällikön Vasantähden uutisia klaanista.
"Seis! Minulla on eräs asia kerrottavana." Oranssi kolli tuli kissalauman edelle puhujantasanteen juureen. Lakkatähti vilkaisi alas ja näki Liekkiuurteen, Aurinkoklaanilaisen joka oli hänen veljensä.
"Liekkiuurre älä!" Naaraskissan epätoivoinen ääni kuului puhujantasanteen alapuolelta.
Lakkatähti näki hänen oikean emonsa Ensilumen sähisevän Liekkiuurteelle.
"Minulla on teille kaikille kerrottavaa." Liekkiuurre jatkoi vihaiseen sävyyn.
"Liekkiuurre, sinulla ei ole oikeutta puhua." Lakkatähti huomautti häntä.
"Ole hiljaa ja kuuntele!"
Lakkatähti luimisti korvansa ja katsoi ympärilleen. Jokainen tuijotti Liekkiuurretta.
Tästä ei voi seurata mitään hyvää. Lakkatähti ajatteli ja huokaisi.
"Tällä aukiolla on petturi! Petturi joka on tehnyt pentuja toisen klaanin soturin kanssa!"
Lakkatähti aavisti mitä oli meneillään ja hyppäsi Liekkiuurteen päälle.
"Ole hiljaa typerä kissa!" Lakkatähti sähisi.
"Lakkatähti, anna hänen puhua." Vasantähti tokaisi ja Lakkatähti päästi irti mutta tuijotti Liekkiuurretta syvälle silmiin. Liekkiuurre tuijotti takaisin ja jatkoi: "Minun emoni Ensilumi on saanut pentuja vanhan Ukkosklaanilaisen Savumyrskyn kanssa!"
Lakkatähti perääntyi korvat luimussa kauemmas Liekkiuurteesta.
"Vanhan Ukkosklaanilaisen? Oletteko te ne pennut?" Puhuriklaanin uusi päällikkö Tunturitähti kysyi.
"Kyllä. Ja niin on myös meidän oikein rakastettu Lakkatähti!" Liekkiuurre huusi kovaan ääneen.
Lakkatähti etsi katseellaan sisarensa Sadekaiun silmiä kunnes hän muisti että naaras oli vielä pentutarhassa.
'Mitäköhän Kuupennulle ja Pilvipennulle kuuluu? Minä en ikinä päässyt pentutarhaan. Söin persiljaa heti synnytyksen jälkeen.'
Lakkatähti huokaisi ja palasi todellisuuteen. Kissat huusivat vihaisina.
Lakkatähden koko maailma pyöri hänen ympärillään.
Pian kissalauman seasta alkoi kuulumaan vihamielisiä kommentteja.
"Lakkatähden ei pitäisi olla päällikkö!"
"Ensilumi pois varapäällikön asemasta!"
Lakkatähti katsoi Liekkiuurteeseen ja hän tuijotti takaisin. Nyt hän näytti enemmän katuvan sanojaan.
Myös Taivaslintu astui eteen.
"Jos me nyt kerta kerromme salaisuuksia niin minä olen saanut selville sisareni Toivemielen kanssa, että emme ole mistä tahansa tulleita kissoja. Meidän isä on Suoturkki ja emomme on Puhuriklaanin parantajaoppilas Väre-utu!"
Lakkatähti katsoi Suoturkkiin joka oli jäykistynyt paikoilleen.
'Ei tässä näin pitänyt käydä!' Lakkatähti ajatteli kauhistuneena.
"Lakkatähti, tiesitko tästä?" Tunturitähti kysyi. "Hän on kuitenkin velipuolesi."
Ennen kuin Lakkatähti ehti vastata mitään Suoturkki astui eteen.
"Ei tiennyt. Älkää tuoko häntä tähän ongelmaan."
Lakkatähti katsoi Suoturkkia ja Suoturkki nyökkäsi. Lakkatähti nyökkäsi takaisin ja hyppäsi puhujantasanteelle.
"Lakkatähden ei pitäisi olla päällikkö! Hänen sukunsa on täynnä pettureita! Hän voi olla itsekkin petturi!" Kuului kissajoukosta.
'Se on totta.' Lakkatähti ajatteli surullisena pentujaan.
"Se ei ole Lakkatähden ongelma vaan minun! Älkää tuoko häntä tähän mukaan." Ensilumen vihainen huuto kuului puhujantasanteen alapuolelta.
Lakkatähti huokaisi ja jatkoi klaanien riidan kuuntelemista.
VOUS LISEZ
Soturikissat- Katse tähdissä
Fantasy>>Yhdestä tulee viisi, neljä yhtä ja yksi omaa polkuansa kävelevä<< Nuoret Ukkosklaanilaiset Kaikutassu, Myrskytassu ja Kultatassu ovat juuri saaneet oppilasnimensä, mutta pian he älytävät että ei ole ihan tavallisia kissoja. Kaikutassu ja Myrskytas...