🌅📣 الحلقة 26

280 23 0
                                    

أنـتِ مـ👑ـلگة:
📃🔖 رواية يوميات تائب 🔖📃

🎈يوميات جميلة جدا لحياة شاب ملتزم🎈

🌅📣 الحلقة 26

🍥 استكمال الحوار السابق.. في الحلقة السابقة 🍥

مصطفى:تعالوا نقعد في حتة ضل ..انا عاوز ارتاح شوية..
عماد: احنا هنقعد في مكان ضل بس..هنشوف الواجب المتأخر يا بهوات
أحمد: انا جهزت الواجب بتاعي ..و قعدت أقرأ القرآن علشان أطلع احب الآيات لقلبي..
محمد: يا جماعة الهدف من الحكاية دي..انك تتمعن في القرآن ..و تحب سورة او آيه لعلها تشفع لك يوم القيامة..بس قبل ما نبدأ مجلس الذكر ده عاوز اكلمكم على حديث قدسي جميل ..اسمعوا ..يقول الرسول صلى الله عليه وسلم"قال الله تعالى وجبت محبتي للمتحابين في، و المتجالسين في، و المتزاورين في، و المتباذلين في"..طيب مين هيبدأ بالآيات ..ياللا مين..

عماد: أنا هبدأ بإذن الله..بسم الله الرحمن الرحيم " يوم ترى المؤمنين و المؤمنات يسعى نورهم بين أيديهم وبأيمانهم بشراكم اليوم جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها ذلك هو الفوز العظيم" اولا أن بسمع الآية دي بصوت والدي الله يرحمه..و بفتكر اليوم ده..لكن الأهم من كده معنى الآية ..لأ مش معناها..المشهد الجميل اللي بتصوره الآية.

.انتو متخيلين ربنا سبحانه وتعالى ..بيوصف المؤمنين ازاي..يسعى نورهم بين أيديهم..يعني بتخيل المشهد كده ان المؤمنين دول يوم القيامة..اللهم اجعلنا منهم..بعد ما ارتاحوا من عذاب الدنيا و جم لرحمة ربنا ..حواليهم نور من كل ناحية ..هما نفسهم بيشعوا نور..نور شهادة لا اله الا الله محمد رسول الله..نور الصلاة و الوضوء نور العمل الصالح كله..نور الصبر اللي صبروه في الدنيا..نور فرحتهم بلقاء الله مع إن فيه ناس تانية بتهلك في اليوم ده بس من خجلها من اللي عملته في الدنيا ..ناس خايفة من لقاء الله..صحيح ..صدق الله العظيم لما قال"ذلك هو الفوز العظيم"

وبعدين الآية التانية هي" ألم يأن للذين آمنوا أن تخشع قلوبهم لذكر الله و ما نزل من الحق ولا يكونوا كالذين أوتوا الكتاب من قبل فطال عليهم الأمد فقست قلوبهم و كثير منهم فاسقون"..الآية دي برضه بتفكرني بوالدي..و انا سامعها دلوقت بصوته..لكن على أد ما بحب الآية دي ..بخجل جدا من نفسي..شايفين المعنى..ألم يأن للذين آمنوا..ربنا بيعاتبنا..مأنش الأوان بقى يا مؤمنين انكم تخشعوا..شايف ربنا بيقول للذين آمنوا مش للناس عامة..يعني الكلام لنا..يعني ربنا مقالش سبحانه وتعالى المشركين مثلا ..

الم يأن أن تؤمنوا، لأ الكلام موجه لنا..القلب ده مش هيخشع بأه ..وتحذير من انك تكون زي الذين أوتوا الكتاب ..فطال عليهم الأمد فقست قلوبهم..أصل احنا لما بنطمن للدنيا قلوبنا بتقسى و طاعتنا وذكرنا لله بيقل.. معلش يا جماعة انا انفعلت في الكلام ..بس ده من تأثري بالآيات..

🧡🧡 رواية يوميات تائب🧡🧡حيث تعيش القصص. اكتشف الآن