أنـتِ مـ👑ـلگة:
📃🔖 رواية يوميات تائب 🔖📃🎈يوميات جميلة جدا لحياة شاب ملتزم🎈
🌅 الحلقة الخامسة عشر 🌅
لأول مرة في حياتها تدخل عبير مقر عملها و هي خائفة ..شيء صعب جدا انك تفقد وظيفتك التي بتحبها و تتقنها بل وتفوقت فيها وزملاءك الذين اعتدت عليهم وعلى مزاحهم وعلى أفراحهم و أحزانهم..لماذا هذا الخوف..
كانت عبير تحدث نفسها بتلك الكلمات (يا ربي انا ايه اللي بيحصلي ده ..ده أنا عملت ده علشان أرضيك ..أنا ليه حاسة اني غريبة عنهم؟؟مع ان زمايلي مغيروش معاملتهم ليا ..طيب ما أنا ممكن اكون مؤمنة ومتدينه من غير ما ألبس الحجاب ..ماهو فيه بنات محجبات كتير لكن هما أكتر ناس بيعصو ا ربنا ..ايه اللى أنا فيه ده ؟؟ الشيطان مش راضي يسيبني في حالى ..أعوذ بالله من الشيطان الرجيم..أعوذ بالله من الشيطان الرجيم )
تقابل عبير نورا زميلاتها في العمل..
نورا: هاي ..ازيك؟مالك ماشية سرحانة كده ليه؟
عبير: أبدا مش سرحانة ولا حاجة..أنا بس كنت بفكر في اللى مستنيني..
نورا: ولا يهمك ..يا بنتي انت أربع سنين خبرة و متفوقة جدا..مش ممكن هيتخلوا عنك بالسهولة دي ..ولو حتى ده حصل ..انت شركات كتيرة تتمنى انك تشتغلى فيها..
عبير: يا نورا ده شغل مش ..مش عرسان وجواز ..علشان يتمنوني و لا لأ
تضحك نورا على تعليق عبير وتقول بصوت خفيض:على فكرة ..انت صح ..وبعدين ده أنت بقى شكل حلو أوي بالحجاب..على فكرة بنات كتير أوي نفسهم ياخدوا القرار اللى خدتيه انت ..لكن مفيش جرأة ..وكمان خايفين..
عبير: على العموم أنا داخلة للمهندس زياد و مستر حسين دلوقت علشان أشوف ايه آخرة الحكاية دي.
*****
في اجتماع مكون من عبير و مهندس زياد مديرها المباشر ..و مستر حسين مديرها العمومي ..كي يتحدد مصيرها..عبير: سلام عليكم .
حسين : تعالى يا عبير ..اتفضلي .
زياد: شوف بقى يا مستر حسين ايه حكاية عبير اللي مغلبانا دي..
حسين: طبعا انت ملاحظة مستواكى معانا في الفترة الأخيرة يا عبير..
عبير: الحكاية ببساطة..ان الشغل اللي ابتديت فيه بقالي تلات شهور بيتاخد مني ..و مطلوب أكمل في شغل زمايلي اللي انا مش متابعاهم من قبل كده أساسا..ده اذا كانت هي دي الحكاية اللى تقصدوها!!
زياد( يرد بانفعال و قد علم مغزى سؤالها ): تقصدي علشان اتحجبتي يعني و علشان اللبس اللي انت بتلبسيه ده؟؟ لا يا عبير انتي..
حسين(مقاطعا بحزم): زياد احنا هنا مش علشان نناقش أمور دينية أو شخصية..احنا معندناش حاجة تلزم العاملات معانا بلبس معين ..وبعدين الحجاب ده حرية شخصية ..تلبسيه النهاردة..و بكرة تلبسي ميني جيب..احنا معندناش مانع .. بس يا عبير متفتكريش اننا عاملين مؤامرة عليكي ..
عبير: طيب انا ايه المطلوب مني دلوقت؟
حسين : كل المطلوب تحسني مستواكى شوية ..انا بنفسي هتابع شغلك..قدامك مهلة لنهاية الشهر اذا الكلام ده محصلش احنا مضطرين نستغنى عن خدماتك..وبالنسبة للحجاب ..رغم انها أول مرة تحصل عندنا في الشركة..الا اني بكررها تاني( و بخبث يكرر كلماته) عاوزة تلبسي الحجاب انتى حرة..عاوز تخلعيه من بكرة احنا بنرحب بيكي.. (مستطردا)بنرحب بيكي في أى وقت طبعا!!
عبير:!!!!!!!!!
تخرج عبير من مكتب مستر حسين فتقابلها ردينة صديقة عبير و سكرتيرة المدير العام ..
ردينة: ايه الأخبار عملتي ايه؟؟*
عبير: مهلة لنهاية الشهر..وبعدين..أمشى..
ردينة : علشان حجابك مش كده؟؟*
عبير: قول حق يراد به باطل..السبب الظاهر هوه تقصيري في شغلي ..و الباطن والحقيقي هوه حجابي.
ردينه: مع اني سمعتهم الصبح قبل ما تيجي بيقولوا انك ممتازة و خسارة انك تمشي..ده زياد كان بيشكر في شغلك أوى..لكن واضح ان الموضوع أكبر من كده..
عبير: "الذين قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوكيل".
ردينة: !!!!!يعني ايه مش فاهمة..انت بتدعي عليا و لا ايه؟؟
تبتسم عبير من رد فعل ردينة..
ردينة: طيب أنا هقول لك حل يبقى كويس أوي..انت ممكن تيجي من غير الحجاب في الشغل و تلبسيه بعد كده في أى حتة..*
عبير: وهبقى بضحك على مين بقى..على نفسي و لا على ربنا ولا على مستر حسين..
ردينة: لا على مستر حسين طبعا..(تضحك ردينة في سرها وتقول) ده هيبقى شكله حلو اوي وهوه بيضحك عليه ..وانت كده تبقي الكسبانه..ومتبقيش أغضبتي ربنا منك ..علشان انت كده مضطرة..ده شغلك يا بنتي..
عبير: بالعكس ده أنا هبقى خسرانة كتير اوي ..ده انا كده هخسر كل حاجة..اصل اللي عرف ربنا و عرف الحلال ميحبش يرمي نفسه في الحرام تاني..
ردينة(غاضبة): تقصدي ايه يا عبير ..يعني انا بقى اللي في الحرام..انا غلطانة اني خايفة عليكي وبنصحك..خلاص بقيتي شيخة و داعية بتعلمينا الحلال و الحرام..ده انت كنت لسه معانا من فترة قصيرة..كنت انتي اللي بتضحكي على البنات و كنت من أكتر الناس ضده..
عبير: وربنا هداني و الحمد لله يا رودي ..عقبالك ..
ردينه: لا انا عمري ما أضيع نفسي زيك..وعلى فكرة أنت هتقلعى الحجاب ده قريب ..وهتقولي رودي قالت ..بس ساعتها هتكوني خسرتي وظيفتك و صحباتك ..وممكن خطيبك كمان اللي جرك لموضوع الحجاب ده..بصراحة انت مش لايق عليك دور الشيخة ..وبعدين الحجاب ده بتاع البنات الفقرا علشان مش هيقدرو يروحو للكوافير..مش ده كلامك ولا نسيتي..
عبير: لأ منسيتش ..لكن ندمانه على كل الكلام ده..ندمانه على كلام قلته في حق بنات وزنهم عند ربنا كبير اوي ..وانا مش عارفة أنا أساوي ايه عنده!!
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
#يوميات_تائب
#فريق_أنتي_ملكة
أنت تقرأ
🧡🧡 رواية يوميات تائب🧡🧡
Romance•كانَ وجعًا لا يُطاق ... أَعرف ! لكنَّك عرفتَ بهِ الله وهذا يكفي ❤️ ﴿أَفَحَسِبتُم أَنَّما خَلَقناكُم عَبَثًا وَأَنَّكُم إِلَينا لا تُرجَعونَ﴾ منْ تيقّن الرّجعة إلىٰ اللّٰه، أَحسنَ الإسْتعدَاد .! رواية يوميات تائب ❤️ #منقوله بلطف🌸