09

582 89 0
                                    

"Omma dah balik,"

Haneul dan Junkyu berpandangan sesama sendiri bila melihat kereta Puan Kim yang sudah terparkir di garaj luar rumah.

"Matilah aku," kata Haneul perlahan.

Dengan keadaan mereka berdua yang basah kuyup itu, pintu rumah dibuka dan mereka melangkah masuk.

"Junkyu!" Puan Kim yang sejak tadi duduk di sofa segera mendapatkan Junkyu.

"Kamu okay?" soalnya sambil membelek tubuh anak lelakinya itu.

"Okay je Omma," Junkyu tersenyum.

"Kim Haneul! Kenapa bawa Junkyu main hujan?" Puan Kim menampar bahu anak gadisnya itu.

"Omma, dia yang nak ikut Haneul pergi," Haneul mengusap bahunya.

"Habis tu, kenapa tak bawa payung? Kamu tahu kan Junkyu tak elok kalau kena hujan? Kalau jadi apa-apa macam mana?"

Haneul mengetap bibirnya.

"Mianhei Omma, Junkyu. Lepas ni Haneul takkan bawa Junkyu ikut Haneul lagi," ujarnya.

Kalau ikutkan hati, dia ingin memberitahu ibunya tentang sebab mengapa mereka tidak membawa payung tadi. Tetapi, rasanya dia akan tetap disalahkan.

"Dah. Pergi naik mandi. Lepas tu turun makan," ujar Puan Kim.

Haneul menurut lalu dia berjalan ke arah tangga. Sampai di anak tangga kelima, dia menoleh untuk melihat dua manusia yang masih di ruang tamu itu.

Dilihatnya Puan Kim sedang mengelap wajah Junkyu dengan tuala yang mungkin dia bawa dari atas.

Tubir mata Haneul bergenang dan dia segera menggelengkan kepalanya perlahan. Kakinya kemudian meneruskan langkahnya ke bilik tidurnya kembali.

Trust Where stories live. Discover now