19

553 86 0
                                    

"Kau okay tak? Dah balik kerja?"

"Dah. On the way ke rumah lah ni," Haneul membetulkan kedudukan telefon bimbit di telinganya.

"Hati panas lagi ke tu?" soal Herin sambil ketawa.

"Dah sejuk sikit lepas Renjun belanja chocolate smoothies tadi,"

"Renjun datang jumpa kau?Wah, rajin pula dia keluar rumah,"

"Dia cakap dia serba salah sebab tak back up aku tadi,"

"Hmm, patutlah muka dia tadi pun dah macam lemon. Masam je. Risaukan kau rupanya,"

"Oh ya, ada apa-apa jadi lagi ke lepas aku blah?" soal Haneul ingin tahu.

Dia berhenti duduk di perhentian bas bila melihat tali kasutnya terlerai.

"Memang patut pun kau balah Neul. Perempuan tu memang creepy pun. Jaemin tengah ajar dia, dia senyum sorang-sorang. Aku pula tu yang nampak. Kalau ada kau boleh kita cringe sama-sama," cerita Herin panjang lebar.

"Dia suka Jaemin sangat kut. Thank god, mata aku terpelihara dari tengok semua tu," Haneul ketawa di hujung ayatnya.

"Esok kau akan join kan? Kalau kau takde, aku akan lancarkan mogok. Aku takkan join study group tu,"

"Tengoklah macam mana. Seronok juga sebenarnya study kat library tadi. Duduk semeja dengan Hwang Hyunjin yang kacak,"

"Kau tak cakap pun kau duduk dengan dia," suara Herin berbunyi seperti merajuk.

"Kau tak tanya. Ala, takde apa pun lah. Dia duduk sekejap sementara tunggu Jisung pinjam buku je,"

"Nasib baik. Kalau tak, esok memang aku tarik kau pergi library,"

"Gatal. Eh, dah lah aku punya phone dah nak mati ni. Jumpa esok,"

"All Right. Semoga tidur lena dan terubatlah sakit hati malam ni," Herin sempat ketawa sebelum menamatkan panggilan mereka.

Haneul menyimpan telefon bimbit ke dalam tote bagnya. Dan pada masa itu bas berhenti di hadapannya. Rasanya itu bas terakhir memandangkan jam sudah menunjukkan hampir pukul sepuluh malam.

Dia segera bangun, bersedia untuk meneruskan perjalanannya tadi.

"Haneul,"

Namanya yang keluar dari mulut Jaemin yang baru turun dari bas itu menghentikan langkahnya.

"Baru balik kerja?" soal lelaki itu sambil berjalan ke arahnya.

Haneul hanya mengangguk.

"Lambatnya kau balik,"

"Ah, aku tolong Jina tadi. Dia tersalah naik bas," ujar Jaemin.

"Tch, boleh je tanya pakcik bas," Haneul bersuara perlahan.

"Kau cakap apa?" soal Jaemin.

"Takde apa. Okaylah, dah lewat. Aku kena balik," Haneul meminta diri.

"Nak aku temankan?" Jaemin menahan lengan gadis itu.

"Buat apa? Aku dah selalu balik sorang-sorang," tolaknya.

"Tapi waktu tu kau belum jadi kawan aku,"

"Kawan?"

Jaemin mengangguk.

"Atau kau still anggap aku ni stranger?"

"Aniya. Rumah kau kan tak sehaluan. Nanti kau kena patah balik semula,"

"Gwaenchanha. Aku okay je," Jaemin tersenyum.

"Tapi-,"

"Yaa, jangan banyak sangat tapi boleh tak? Hmm?" Jaemin mendekatkan wajahnya dengan Haneul.

Dan gadis itu dapat merasakan jantungnya tiba-tiba berdegup laju.

"O-okay. Ikut suka kau lah,"

"Sebelum tu-,"

Jaemin tiba-tiba melutut di hadapan Haneul. Tali kasut Haneul yang terlerai itu diikat kemas.

"Pabo, Kim Haneul. Macam mana kau boleh lupa tujuan asal kau berhenti tadi," kepalanya diketuk sendiri.

"Kajja,"

Jaemin kembali berdiri dan tersenyum sebelum mereka berdua mula melangkah.

Trust Where stories live. Discover now